Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Sorn
Hejsa,

Jeg har i lang, lang kigget på diverse fladskærme i forskellige størrelser og er nu til sidst kommet frem til modellen 37px81 http://www.danskitlager.dk/shop/panason ... -315p.html. Der er jo vanvittigt meget hype omkring px80 skærmen, så jeg regner med ikke at gå galt i byen med mit valg - i hvert fald ikke når det gælder billedkvalitet. Sagen er nemlig den, at vi har analogt kabel-tv her i huset, og når vi engang skal over på digitalt, hvordan står jeg så? Px81'eren har jo godt nok MPEG4, men det er på en DVB-T tuner, så kan jeg ved hjælp af en ekstern box eller lign. alligevel udnytte digitalt TV i MPEG4 via kabel-tv (og hvor meget vil dette givet vis komme til at koste?), eller er det helt umuligt, og bør jeg bare vælge et helt andet TV? O-O
Af thomit
Sorn skrev:Hejsa,

Jeg har i lang, lang kigget på diverse fladskærme i forskellige størrelser og er nu til sidst kommet frem til modellen 37px81 http://www.danskitlager.dk/shop/panason ... -315p.html. Der er jo vanvittigt meget hype omkring px80 skærmen, så jeg regner med ikke at gå galt i byen med mit valg - i hvert fald ikke når det gælder billedkvalitet. Sagen er nemlig den, at vi har analogt kabel-tv her i huset, og når vi engang skal over på digitalt, hvordan står jeg så? Px81'eren har jo godt nok MPEG4, men det er på en DVB-T tuner, så kan jeg ved hjælp af en ekstern box eller lign. alligevel udnytte digitalt TV i MPEG4 via kabel-tv (og hvor meget vil dette givet vis komme til at koste?), eller er det helt umuligt, og bør jeg bare vælge et helt andet TV? O-O

Ved bruk av en ekstern boks (som da gjerne tilbydes av den kabel-TV leverandør man har/velger), trenger man jo slett ingen tuner eller dekoding i selve TV´en overhodet. Sånn sett er alle moderne TV "fremtidssikret". Også PX80/81.
Men hvis man for enhver pris vil unngå en ekstern boks, jo; da skal du ha et TV med både DVB-T og DVB-C tuner, samt MPEG2 og MPEG4 dekoding.
Bare husk at velger man en løsning uten bruk av ekstern boks, vil man måske ikke få tilgang til alle de små finesser som TV-distributøren tilbyder.
Af Sorn
Så det vil altså sige, at jeg med sådan en box vil kunne få MPEG4 kabel-tv på mit 37px80?
Af thomit
Ja. Såfremt du betaler TV-distributøren for det ;)
Af Sorn
Fantastisk. Synes eller der har været så meget snak om MPEG4 til MPEG2 konvertering osv., og at det ikke var så godt?

I øvrigt, kommer jeg af med slemt mange penge for sådan en box?
Af thomit
Alt det der med konvertering, dekoding, tunere osv. slipper man jo helt å skulle tenke på, hvis man har en ekstern boks - som jo er 100% tilpasset TV-distributørens signal. Den eksterne boks tar seg av alt.
Prisen er avhengig av hvilken TV-distributør man velger - man betaler gjerne en månedlig leie for en ekstern boks, ikke kjøp som sådan. Du får se litt på dine aktuelle distributør(er)s nettsider.
Af Sorn
Okay, det lyder bare fint. Tror jeg går efter standard px80'eren. Men har kigget en del rundt og fundet ud af, at man kan få TV'et i 42" til nærmest den samme pris? - jeg vil komme til at sidde mellem 1,8-2,5 meter fra skærmen, sådan cirka, så kunne en 42" godt betale sig?
Af thomit
Sorn skrev:Okay, det lyder bare fint. Tror jeg går efter standard px80'eren. Men har kigget en del rundt og fundet ud af, at man kan få TV'et i 42" til nærmest den samme pris? - jeg vil komme til at sidde mellem 1,8-2,5 meter fra skærmen, sådan cirka, så kunne en 42" godt betale sig?

Svar: Absolutt! Større er bedre, bare du ikke sitter for nære ... selv må jeg sitte minimum 1 - 1.5 meter fra min 42PX80 før jeg legger merke til pixelstrukturen i panelet.
Af Sorn
Jamen det kunne da være, at jeg skulle snuppe sådan en. Selvom den ikke er FULL HD, er der ikke problemer med pixels, når man sidder kun 2 meter fra den?

Og kan det overhovedet betale sig at købe sådan et TV nu, når januar-udsalget er lige om hjørnet? - eller gør jeg bedst i bare at bestille et herfra http://www.dustinhome.dk/pd_5010134131. ... unner_1540 nu, siden de ikke rigtigt vil falde i pris i den kommende tid?
Af thomit
Sorn skrev:Jamen det kunne da være, at jeg skulle snuppe sådan en. Selvom den ikke er FULL HD, er der ikke problemer med pixels, når man sidder kun 2 meter fra den?

Og kan det overhovedet betale sig at købe sådan et TV nu, når januar-udsalget er lige om hjørnet? - eller gør jeg bedst i bare at bestille et herfra http://www.dustinhome.dk/pd_5010134131. ... unner_1540 nu, siden de ikke rigtigt vil falde i pris i den kommende tid?
Hadde PX80 vært Full HD, ville pixelstrukturen vært tettere, og dermed enda vanskeligere å få øye på.
Som sagt, så skal ihvertfall jeg sitte ubekvemt (unaturligt) nære min 42 tommer før jeg kan se de enkelte pixels.

Kjøp nå. Snart kommer etterfølgeren (PX90?) - og da vil du begynne å tenke for meget ... igjen :p
Af Sorn
Ja, for jeg har dælme tænkt meget... HDMI portene er så vidt jeg ved ikke v 1.3, men det kan man vel leve med? - og hvornår kommer disse PX90'ere? :p
Af thomit
At HDMI ikke er 1.3 profil er i denne sammenheng helt betydningsløst.

Panasonic pleier å komme med sine TV-nyheter i februar/mars/april.
Af Sorn
Okay, tror bare jeg køber et til Januar - vil alligevel ikke ofre SÅ mange penge på mit TV, hvilket også leder mig til spørgsmålet om, hvorvidt en PZ80 model er de mere end 2000 kroner ekstra værd?

For resten, HDMI versionen har heller ikke nogen indflydelse, når det kommer til PS3/Blu-ray, eller hva?
Af thomit
Om PZ80 er verdt en høyere pris er det kun du selv som kan svare på. Den har ifølge Flatpanels testere en smule høyere total bildekvalitet, og den er Full HD.

HDMI profil 1.3 er kun en teknisk sak, den har i forhold til den eldre HDMI standard et potensiale for å ta seg av noen flere funksjoner - det har ikke noe med det rent kvalitative å gjøre. For PX80 i kombinasjon med PS3 eller en Blu-Ray spiller kan jeg ikke se hvordan noen av disse ekstra funksjoner skulle utnyttes. Correct me if I'm wrong, Yakken, Rasmus, eller noen av dere andre...