Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa.

Jeg har ejeren af et 42' Samsung plasma ( ikke full hd ) med tilhørende HDboks fra YouSee og et samsung x250 surroundsystem.

Når jeg ser TV foregår det i 1920x1080i opløsning men når jeg ser DVD er jeg nede i 720x576 selvom mit surround/DVD burde opskalere til 1080i.

Der er ingen settings der tillader mig at vælge. Hvordan kan dette være?
Jeg har også en ps3, men den vil også kun vælge 576p :/
Hvordan opsætter jeg det hele bedst?

Et andet probem med opsætning er lyden.

fra min YouSee boks går der et optisk kabel til min dvd/forstærker men fra min ps3 går der alm AUX ( rød - hvid - kan ikke lave surround :( ) til dvd/forstærker. Min ps3 har en optisk udgang men mit dvd/forstærker har kun 1 optisk indgang. Hvordan ville det være optimalt at opsætte det hele :D?

Håber nogle gider svare mig på bare noget af det :)

På forhånd tak.

Thomas
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis dit TV ikke er fuld HD, hvorfor vil du så have din DVD til at opskalere signalet til 1080i? Først og fremmest så kan du kun bruge opskaleringsfunktionen til noget når den er bedre end den skaléring dit TV selv kan lave. Men når dit TV alligevel ikke er fuld HD, så skalerer din DVD-afspiller først signalet op til 1920x1080i og derefter nedskalerer dit TV signalet til 1366x768. Det er i sig selv ikke noget kvalitetsstempel.
Af gizmodrengen
Hmm, det forstår jeg ikke. Når jeg ser TV og vælger info står der jeg ser det i 1920x1080i @ 50 hz. Så det er vel den opløsning jeg ser det i?

Desuden er mit TV billede også flottere end når jeg ser DVD. Sådan burde det vel ikke være :/ ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej. Hvis dit TV ikke er fuld HD, så kan du naturligvis ikke se det i dén opløsning. Jeg kan se at du skriver, at det er et plasma-TV - det vil sige at den fysiske opløsning er på 1024x768 eller 1024x1024 (afhængigt af hvilken model fra Samsung du har). Hvis du smider et 1920x1080i signal til skærmen, så nedskaleres dette til den opløsning TVet har. I dit tilfælde er det så 1024x768.

Det tal skærmen viser mht. 1920x1080i er hvad input-signalet er - ikke opløsningen på skærmen. Du kan ikke ændre på den fysiske opløsning, ligesom du ikke kan vise noget på skærmen uden at billedet er skaleret så det passer det til fysiske antal punkter.
Af Kratz
Jamen det er da meget muligt signalet er 1920x1080i, men det hjælper jo ikke så meget hvis fjensynets opløsning er 1366x768. I sådan et tilfælde nedskalleres signalet så det passer til fjensynets opløsning som beskrevet af Yakken.

Normalt DVD output kører i 576p (med mindre det opskalleres undervejs). Dette giver selvfølgelig ikke et lige så godt resultat som 720p.
Af Kratz
Ups, for sløv... ;)
Af gizmodrengen
Hmm, ville det så være bedre hvis jeg valgte at HDboksen skulle opskalere til 720p? det er vel bedre end 1080i hvis mit tv ikke understøtter det? eller hvad synes i?