Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af RasmusJ
Hej alle I kloge mennesker,

Jeg håber lige at kunne trække lidt på jeres viden i forhold til de to skærme panasonic 42PZ80 og 42PX80.

Yes, jeg ved godt at de to skærme er diskuteret i mange andre tråde, men jeg håber stadig at kunne få lidt vejledning i forhold til følgende spørgsmål.

Jeg skal tilslutte en PC til det TV jeg køber, og vil i den forbindelse gerne vide, om der er fordele ved det ene i forhold til det andet?
Her tænkes især på opløsningen.
Evt. vil jeg da også gerne vide, om man kan sætte et PC til via HDMI, eller om VGA er den rette løsning?

mvh
Rasmus
Af RasmusJ
Nu er 42PZ80 bestilt:)

tak for hjælpen.
Det er bare en fantastisk site det her:)
Af lennon
Godt valg .
Men PX80 er mig bekendt faktisk også 16:9.
Hvilket skyldes rektangulære pixels .
Af martinlk
Ja, PX80 er skam 16:9. Jeg tror det Turbo prøver at sige er at ved 1-til-1 pixel mapping, er PX80 4:3 -- nemlig 1024x768. Jeg er faktisk overhovedet ikke sikker på at man kan køre 1-til-1 på PX80, men hvorfor skulle man dog også det? Det eneste man får ud af det, er et forkert strukket billede.
Af lennon
martinlk skrev:Ja, PX80 er skam 16:9. Jeg tror det Turbo prøver at sige er at ved 1-til-1 pixel mapping, er PX80 4:3 -- nemlig 1024x768. Jeg er faktisk overhovedet ikke sikker på at man kan køre 1-til-1 på PX80, men hvorfor skulle man dog også det? Det eneste man får ud af det, er et forkert strukket billede.
Ikke hvis mit postulat med rektangulære pixels holder stik . .
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jo, du burde kunne køre 1024x768 på den - hvis du ønsker det.
Af martinlk
lennon skrev:
martinlk skrev:Ja, PX80 er skam 16:9. Jeg tror det Turbo prøver at sige er at ved 1-til-1 pixel mapping, er PX80 4:3 -- nemlig 1024x768. Jeg er faktisk overhovedet ikke sikker på at man kan køre 1-til-1 på PX80, men hvorfor skulle man dog også det? Det eneste man får ud af det, er et forkert strukket billede.
Ikke hvis mit postulat med rektangulære pixels holder stik . .
Hvis du smider en 4:3-opløsning ud på at 16:9-TV, så får du altså et billede der fremstår forkert strukket.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, billedet bliver strukket hvis man kører 1:1 pixelmapping på PX80. Det kan ikke være anderledes. Der er 1024x768 fysiske pixels og hvis de skal passe på et 16:9 format, så må de nødvendigvis være aflange, hvilket giver et aflangt billede.

Mine forældres TV kører normalt 1:1 pixelmapping i denne opløsning, hvilket giver nogle lidt sjove windows-brugerflader, men film kan nu godt vises fint nok, hvis man får medieafspilleren til at tage højde for det.
Af Turbo
...
Senest rettet af Turbo 11 feb 2009, 12:02, rettet i alt 1 gang.
Af RasmusJ
Jeg synes ikke jeg kan finde en test af 42PZ80 på flatnpalels.dk, er der nogen der ved om der er en anden indstillingsguide der passer til dette TV?
Af thomit
RasmusJ skrev:Jeg synes ikke jeg kan finde en test af 42PZ80 på flatnpalels.dk, er der nogen der ved om der er en anden indstillingsguide der passer til dette TV?
Som med andre Panasonic plasma-TV, er det modus Bio og farvetemperatur varm, som gjelder. Hvis du velger Bio, trykker på "still inn", setter farvetemperatur til varm, slår av skarphet, P-NR og Farvestyring, så er du ikke langt fra optimal innstilling. Fininnstilling av kontrast, lys, farve er mindre viktig, men du kan selvsagt kjøpe en DVE eller lignende og kalibrere selv.
Uansett er du ikke langt fra optimalt bilde, bare ved å huske: BIO - VARM ;)

Her er en test fra HDTVTest, hvis du ikke har sett den: http://www.hdtvtest.co.uk/news/panasoni ... 514109.htm
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
RasmusJ skrev:Jeg synes ikke jeg kan finde en test af 42PZ80 på flatnpalels.dk, er der nogen der ved om der er en anden indstillingsguide der passer til dette TV?
Du kan bruge indstillingerne fra PZ85. Den er testet her på siden.
Af thomit
yakken skrev:
Du kan bruge indstillingerne fra PZ85. Den er testet her på siden.
Hmm ja, men; Jeg kan ikke fri meg fra tanken om at akkurat dette eksemplar som dere testet, ikke er helt representativt... den anmerkning dere har til gammaforløp og "shadow detail" er f.eks. det motsatte av hva HDTVTest har bemerket - der får de en gammakurve der er litt "lys", slik at shadow details blir for mye ... og dermed i samsvar med det de finner på andre Panasonic, som f.eks PX80.

Jeg har heller ikke sett andre test av PZ80/PZ85 som har kommet fram til samme resultat som dere har - så jeg stiller meg litt tvilende til at deres +5 på lys er representativt.