Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af wank
Hey forum!
Jeg står og skal til og investere i en ny skærm, jeg bruger et mediecenter som både kan kører i 720p og 1080p jeg har kig på en px80 , vil jeg så få det mest optimale billede ved at have mine film i 720p eller i 1080p?

Og er px80 ikke det bedste tv i den klasse(6 k, max 8000)
Af Kratz
Du skal være opmærksom på, at PX80 ikke kan køre 1080p, men 'kun' 720p, på grund af opløsningen på skærmen.
Dette vil dog i fleste tilfælde være tilstrækkeligt, afhængigt af hvad skærmen skal bruges til naturligvis. Du skriver heller ikke hvor stor du regner med skærmen skal være?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
PX80 er det bedste køb til omkring 6000 kr.

720p film opskaleres en lille smule, hvor 1080p nedskaleres, men om du reelt kan se forskellen er nok yderst tvivlsomt. Rent teoretisk, så skulle du dog få lidt mere information med når du kører 1080p.
Af Flackhead
Jeg bruger mit 42px90 som skærm til mit media center :)

Du vinder mere ved at købe det tv og et dyrere kabel, end at købe et full hd til og kun køre s-video.
Hvis altså dit burget er 6000 ialt max :)

Jeg er hvertfald tilfreds med mit, og fungere perfekt, virkeligt flot at køre blueray film på, men jeg har dog heller ikke andet en normal dvd kvalitet at sammenligne med. - rigtigt godt tv, kan varmt anbefales ligesom de andre her inde.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Han spørger ikke om hvorvidt han skal tage et fuld HD TV eller ej. Han spørger om hvilket format han skal gemme sine film i på sit mediecenter for at få det meste ud af PX80.

S-VHS kan slet ikke overføre HD, så det må formodes at TV og mediecenter er forbundet med HDMI, VGA eller tilsvarende.
Af thomit
yakken skrev:PX80 er det bedste køb til omkring 6000 kr.

720p film opskaleres en lille smule, hvor 1080p nedskaleres, men om du reelt kan se forskellen er nok yderst tvivlsomt. Rent teoretisk, så skulle du dog få lidt mere information med når du kører 1080p.
Vel, Yakken - har du glemt at PX80 oppskalerer alt signal den får til 1080p? Deretter ned igjen til 768p, som samsvarer med panelets oppløsning.

Rent teoretisk skulle det altså tilsi at det beste er å gi PX80 et 1080p signal, slik unngår man den første oppskalering, så skal PX80 bare nedskalere til 768p.

Det stemmer altså ikke det du sier, at hvis PX80 får et 720p signal. så skal det "kun oppskaleres en smule". Det skal uansett oppskaleres til 1080p.

Det er mulig at PX80 oppfører seg litt annerledes hvis man bruker PC-input'et (VGA).
Af Kratz
yakken skrev:Han spørger ikke om hvorvidt han skal tage et fuld HD TV eller ej. Han spørger om hvilket format han skal gemme sine film i på sit mediecenter for at få det meste ud af PX80.
Sandt nok Yakken.
Sorry wank, jeg fik læst dit spørgsmål forkert.
Af wank
Okay, så er der ikke andet for end at gemme det i 1080p;)
Havde faktisk troet at jeg ville være blevet forslået en lcd skærm, nu når den skal kører over mediecenter, men en px det må blive så:)
Af wank
Findes der virkelig ikk noget lcd der kan følge med px80, personligt syntes jeg at sony 46w3000 står utoligt godt, men det ligger noget over budget..det jeg er bange for med plama, er at jeg falder i søvn til prøvebillede og næste dag når jeg vågner op så er der burn in:(
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dét vil ikke give dig permanent burn-in. Med lidt hvid skærm, går den slags væk igen. Du vil have samme problem på et CRT TV og dér bekymrer du dig vel ikke om det?
Af wank
Kan se på det hele at px'ern nok er vejen at gå:)
Li et enkelt spg. hvordan klarer px80 sig i forhold til w4000?
Af wank
Ingen der vil komme med en indskydelse?
Af Virgilen
Du får nok ikke nogle til at sige at LCD er at foretrække frem for plasma på dette forum. Jeg har dog efterfølgeren til w4000, og jeg synes klart det er et bedre tv end px80
Af wank
Ja, det er som at lcd ikk får et ben til jorden, men der er jo nok en grund til det jo;) Ved ikk hvorfor jeg ikk li er så tændt på px'ern, for virker som om det er den model jeg burde vælge indenfor mit budget, måske jeg bar skulle overgive mig og købe den...