Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har et Panasonic PX80.

Når jeg ser alm. kabeltv tilpasser den sig automatisk så hele billedet er fyldt ud på skærmen. Når jeg sætter en dvd film på er der ligepludselig 10 cm. luft i top og bund af billedet og hvis jeg prøver at ændre på formatet kan jeg ikke læse underteksterne.

Jeg har prøvet med flere forskellige film og kan ikke få det til at virke ordenligt?

Kan det have noget at gøre med at scartkablet er et standard kabel uden RGB?
Af martinlk
Dit TV er 16:9-format, hvor de fleste spillefilm er bredere -- nemlig 2.40:1. Pga. dette vil du altid opleve sorte bjælker øverst og nederst i billedet. Nogle film er dog skudt i 1.85:1, og bjælkerne bliver dermed væsentligt mindre. Når du ser DVD skal TV'et altid stå på 16:9 indstillingen, og du skal sørge for at din DVD-afspiller er indstillet til brug med et widescreen-TV (16:9).
Senest rettet af martinlk 12 okt 2008, 19:59, rettet i alt 1 gang.
Af hebbach
Har lige fået mit PX80 og sad med selvsamme spørgsmål. Dog er det de analoge kanaler (har Stofa), som irriterer mig mest. Når skærmens "Aspect Ratio" står på Auto strækker den selv nogle af kanalerne, så der ikke kommer undertekst med, mens andre bliver perfekt strukket.

Sætter jeg Aspect Ratio til 16:9 bliver alle kanalerne jo fastlåst dertil og jeg får ikke de kanaler, der faktisk bliver skaleret perfekt ved Auto, udnyttet korrekt!

Lyder lidt kringlet, men håber I kan se pointen?!

Er der nogen løsning på dette?
Af martinlk
Nej, jeg tror ikke der er en løsning på dit problem. Jeg kunne godt tænke mig, at man havde mulighed for at flytte billedet op og ned når man har valgt "Zoom 1"-indstillingen. Det kunne man på mit gamle Sony, og det var perfekt til lige at kunne få underteksterne med i billedet. Panasonic har sovet lidt i timen på dette punkt.
Af hebbach
martinlk skrev:Nej, jeg tror ikke der er en løsning på dit problem. Jeg kunne godt tænke mig, at man havde mulighed for at flytte billedet op og ned når man har valgt "Zoom 1"-indstillingen. Det kunne man på mit gamle Sony, og det var perfekt til lige at kunne få underteksterne med i billedet. Panasonic har sovet lidt i timen på dette punkt.
Ditto tanke her!
Selv mit gamle 28" Prosonic billedrørs-tv kunne gøre dette.
Nå, men det må jeg jo så leve med!
Af thomit
Er det ikke på tide at de kanaler som fremdeles sender i 4:3, får ut fingeren og begynner med 16:9 ? Det er jo helt uproblematisk å sende 4:3 materiale i såkalt "pillarbox", altså med sort eller grå stolper på sidene.
Af martinlk
thomit skrev:Det er jo helt uproblematisk å sende 4:3 materiale i såkalt "pillarbox", altså med sort eller grå stolper på sidene.
På den måde ville de jo gå væsentligt på kompromis med billedkvaliteten — der ville gå meget opløsning tabt for at få plads til de sorte bjælker.

Jeg synes hellere de burde begynde at sende i ægte widescreen (altså anamorphic). Men så begynder hr og fru Danmark jo nok at klage over at deres aldrende B&O-TV ikke kan vise signalet korrekt.
Af thomit
martinlk skrev:
thomit skrev:Det er jo helt uproblematisk å sende 4:3 materiale i såkalt "pillarbox", altså med sort eller grå stolper på sidene.
På den måde ville de jo gå væsentligt på kompromis med billedkvaliteten — der ville gå meget opløsning tabt for at få plads til de sorte bjælker.

Jeg synes hellere de burde begynde at sende i ægte widescreen (altså anamorphic). Men så begynder hr og fru Danmark jo nok at klage over at deres aldrende B&O-TV ikke kan vise signalet korrekt.
Nei, man mister ikke oppløsning, de sorte bjelker blir lagt til det standard oppløste 4:3 bilde, for å fylle ut bredden på et 16:9 TV. Den eneste andre måten man kan vise 4:3 materiale med korrekt geometri på et 16:9 TV, er å beskjære 4:3-bildet i topp og bunn, slik at det geometrisk stemmer med et 16:9 TV. DA mister man oppløsning, i og med at noe av bildet beskjæres bort.
Dessuten er det vil slik - i hvert fall her i norden - at flertallet nå sitter på 16:9 Tv'er? Det er her problemet så ligger; hvordan sende gammelt 4:3 materiale sånn at det ser godt ut på en 16:9 TV. Det er da pillarbox-metoden etter min mening er den beste løsning. Da beholder man alle bildepunkter et 4:3 bilde består av, samt at man får korrekt geometri.
Men denne diskusjon skulle vel heller vært i en egen tråd ... jeg beklager hi-jackingen :p
Af martinlk
Jeg er ikke enig, thomit. Et PAL-signal er 720x576 punkter (ved godt at man ikke nødvendigvis kan snakke om pixels i den analoge verden), og indsætter du sort bjælker i signalet, så mister du altså opløsning. Hvis du gerne vil ha korrekt geometri ved et 4:3-signal på et 16:9-TV, har alle widescreen-TV en 4:3 indstilling -- som jo netop er pillarboxing, med den ene forskel at du mister opløsning i signalet.
Af thg
Men jeg forstår ikke...

Mange folk bruger måske 15000-25000 kr. på en lækker fladskærm og så går de hjem og sætter en dvd film på og så udnytter filmen kun ca. 60-70% af skærmen??? Tænk sig hvis man købte en ny bil og så den kun kunne køre max. 100 km/t på visse dage, det ville man jo ikke bare acceptere!

Hvordan kan film producenterne blive ved med at lave filmene i forkert format i forhold til folks tv? Det er da hel hul i hovedet?

Det ændrer vel ikke på noget hvis man køber en Bluray afspiller?
Brugeravatar
Af kthomsen
thg skrev:Men jeg forstår ikke...

Mange folk bruger måske 15000-25000 kr. på en lækker fladskærm og så går de hjem og sætter en dvd film på og så udnytter filmen kun ca. 60-70% af skærmen??? Tænk sig hvis man købte en ny bil og så den kun kunne køre max. 100 km/t på visse dage, det ville man jo ikke bare acceptere!

Hvordan kan film producenterne blive ved med at lave filmene i forkert format i forhold til folks tv? Det er da hel hul i hovedet?

Det ændrer vel ikke på noget hvis man køber en Bluray afspiller?
Tror det har noget at gøre med, at filmene er "skudt" til biograflærred og derefter kommer på DVD/Blue-Ray/TV.
Det kommer også til at vare mange år før man her i DK stopper med at vise genudsendelser som er lavet i 4:3 format. Bare tænk på Friends, Beverly hills 90210(gud ved for hvilken gang), Baywatch, osv. osv.
Af TYBO
Endnu engang er det en af de der ting jeg efterlyser på dette forum når man snakker om det godt TV.
Jeg bliver tosset af at se på mit fars Philips 9xxx at billedet inde i filmene skifter format og man har kun valget imellem dette eller at alle kanaler vises i samme format.
På mine Toshibaser det løst ved at man kan vælge billedet står rigtigt til den kanal man nu ser og den ikke skifter format inde i udsendelsen.

Har ikke set det på andre mærker....men der er sikkert andre mærker der også kører med det.
Af martinlk
Jeg mener at 16:9-formatet er blevet standard på grund af at man kan vise både biofilm (2.40:1) og "gamle" TV-programmer (4:3) og garantere at en vis procentdel af skærmen bliver benyttet i begge tilfælde. Altså en slags kompromis.