Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.
Jeg sidder og tænker lidt på at købe en Samsung Samsung LE-32R51B skærm. Det den hovedsageligt skal bruges til er grafisk arbejde, flash m.m. er det en dårlig ide at købe en skærm som alm. bliver brugt til TV, eller skal jeg vælge en skærm som er speciel til computere?
En anden ting er, kan man slutte TV'et til også bruge det sammentidig med at man bruger den som computer skærm, jeg mener om man kan have TV'et kørende i et vindue ved siden af alt andet?
Siden jeg gerne vil have så stor en skærm er fordi så kan jeg have flere programmer åbne ved siden af hinanden på en gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Selvom skærmen er stor, så er der jo ikke særligt mange pixels på den, så jeg vil helt klart fraråde dig at benytte en sådan model til PC-brug. Reelt har du jo færre pixels end en almindelig 17" skærm, så du vinder absolut intet ved at benytte den til PC-monitor frem for at købe en mindre model der er beregnet til det.

Så vidt jeg er orienteret så understøtter pågældende Samsung model heller ikke 1:1 pixelmapping, så du kan ikke få billedet til at stå helt skarpt hvis du bruger et PC-signal og det vil være meget distraherende hvis du vil køre applikationer på den.

Skærmen er ydermere ikke egnet til grafisk brug idet den er baseret på Samsungs ældre generations LCD paneler med dårligere farver til følge.
Af x-itin
OK, men hvis jeg så bare skulle have en alm. PC monitor, hvad vil så være at foretrække? Jeg har kigget på en Samsung her også, men nu når det er til grafisk brug så er opdateringstiden på ca. 8 ms vel ik så vigtigt, skal siges den også vil blive brugt til noget animation.
Den Samsung skærm jeg havde kigget på var denne: Samsung SyncMaster 913N, men er der noget nyere og bedre som vil være værd at gå efter?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du bør ikke satse på 913N - den har alt for mange ting der taler imod sig til dit brug: Dårlig farvegengivelse og ingen DVI er de primære ankepunkter.

Jeg er selv Flash-udvikler og benytter, som du kan se i min signatur, en Samsung 193P+ som er ækvivalent med en Samsung 970P. Disse to skærme lider dog af dithering, som du også kan læse i denne tråd. Man kan leve med det, men på visse farver er det temmeligt irriterende at se på. Der er dog også de, som endnu ikke har haft gener af det, fordi de ikke lægger mærke til det i hverdagen.

Hvis du sætter pris på et stort skærmareal, bør du nok se på en 20" eller større. Hvis du alligevel har kigget på et 32" LCD TV som PC-monitor, er budgettet måske ikke så begrænset, så der er flere muligheder at vælge imellem. Af konkrete eksempler kunne være:

Samsung 214T
Samsung 215TW
Berlinea 10 20 35 W
Lacie 120
NEC 20WGX2
Viewsonic VP2030b
Af x-itin
Tak for svaret, jeg vil prøve at kigge nærmere på de skærme. Ved du noget om, om de andre skærme du nævner også lider under dithering?
Samsung 214T
Samsung 215TW
Berlinea 10 20 35 W
Lacie 120
NEC 20WGX2
Viewsonic VP2030b
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Så vidt jeg er orienteret så gør de ikke. Rasmus har f.eks. 215TW til test nu og han har ikke kunne se det.