Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af martinrk
Hej,

Jeg skal have købt mig en ny monitor:

Jeg har følgende krav:

-19"
- flot design
- rigtigt godt billede (ja, faktisk gerne "perfekt")
- pixelgaranti
- skal kunne bruges til spil i begrænset omfang
- prisen er max. 3500-4000 kr.

Har tidligere haft en LG 1980Q hjemme på prøve, men jeg var lidt generet af at jeg ligesom kunne ane et mønster i baggrundet på grålige farver (f.eks. toppen af Internet Explorer bar´en)

Nu har jeg så kig på en Samsung 193p+ eller 970p og har læst lidt om dem på nettet.

Er egentlig mest stemt for 970eren, da det er en nyere model, men er lidt itvivl om stabiliteten af selve hæve/sænke armsystemet. Armen på 1980q´eren kunne nemlig ikke holde skærmen, så skærmen sank hele tiden ned, og det var noget irriterende. Er det stabilt nok på samsungen?

Jeg har også læst lidt om dithering på de her Samsung modeller. Er det det samme som jeg har oplevet på 1980q´eren? Er det noget som er generende og som man lægger mærke til?

Hvilken af disse to modeller vil I anbefale?

Er der andre mærker jeg bør overveje, som opfylder mine krav?

mvh

Martin
Af sol_jakobsen
ville tage 970p, da den er hurtigere en forgængeren, armen volder ikke mig problemer.... dithering er en smule mere synlig end på din 1980q, om det volder problemer er nok en smagssag..... grundindstillingerne og selve det statiske billed er nok det/en af de bedste på markedet nu...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Samsungs 19" PVA paneler er langt fra perfekte. Dithering er, i min mening, utroligt tydeligt og i visse farvegradienter er det MEGET irriterende at se på.

Hvis det er et perfekt billede du går efter så er det ikke de to modeller du skal se på. Armen på 193P+ eller 970P fejler dog ikke noget.
Af Flitsbuen
Jeg er ikke helt enig.

Jeg havde en 970p som jeg returnerede p.g.a pixelfejl, men samtidigt synes jeg også at arm-konstruktionen var noget skrøbelig, og har også læst flere amerikanske anmeldelser hvor de efter længere tids brug brokkede sig over den ikke kunne holde skærmen og derfor sank ned.

Har købt en 193p+ og er yderst tilfreds, selvom den på papiret skulle være langsommere end 970p har jeg overhovedet ikke mærket nogen praktisk forskel. Mht dithering o.s.v er det noget man vender sig til, jeg er ihvertfald yderst tilfreds med min 193p+.
Af kenneth molin
Jeg har også købt en samsung 970p og er rigtig glad for den. Den ser fed ud og har nogle flotte farver. Om det er de rigtige farver eller ej kan jeg ikke sige - jeg har indstillet den efter øjemål, og synes den står fint.

Armen fungerer fint endtil videre - jeg har dog heller ikke rykket den siden jeg satte den på bordet.

Det med dithering har jeg ikke bemærket og har heller ikke tænkt mig at undersøge det nærmere. (det ødelægger bare fornøjelsen, når jeg nu ikke har tænkt på det.)

Jeg kan tilføje at jeg også spiller Half Life 2 og Quake 4 på skærmen uden nogen nævneværdige problemer. Jeg tror man skal være hardcore gamer her for at finde et problem. Købte tidligere en 19" skærm fra Sony 95p eller lign. Den lavede efterslør, så man blev næsten søsyg. Behøver jeg at sige at den blev sendt retur.

En ting jeg vil nævne er - hvis der nogen former for pixel fejl - så brug dine 14 dages returret og send skærmen retur til forhandleren. Pixel garantien gælder kun lysende pixel fejl og ikke døde subpixel (som på min - jeg fik ikke min skærm ombyttet til en ny grundet 2 døde sub pixel fejl.) Brug kun ombytningsretten, hvis du er 110% sikker på, at der er tale om en lysende pixel fejl og ikke en død.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Offtopic:
På det nye flatpanels.dk, som lanceres inden længe, vil der være en tabel der forklarer hvad der er en lysende pixelfejl og hvad der en død pixelfejl og hvilke baggrundsfarver man skal benytte for at spotte dem.
Af martinrk
Vil det være et (rigtigt) godt køb af at anskaffe sig en af de to skærme?

De koster ca. det samme: Hvilken en bør jeg vælge af de 2?

Er der andre i prisklassen som er værd at kigge på jf. min kravspecifikation?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du kan leve med dithering, så er det er udmærket køb og jeg er da selv ret glad for min 193P+. Om du vælger 970P eller 193P+ gør ikke den store forskel. Farvemæssigt er de to skærme ens og kun overdrive-enheden og designet er forskelligt.

Hvis der var et alternativ der tilbød samme design, men uden dithering, ville jeg dog foretrække en sådan model, men det er der desværre ikke, med mindre man kan få fat i 193P (ikke plus) som så ikke kan bruges til spil.