Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af dikalup
Hej

Jeg har snart været på jagt efter en skærm i lang tid og det bliver desværre ikke nemmere jo mere man læser og forsøger at blive klog på mulighederne.

Jeg har brug for en ekstern skærm til min bærbare.
Skærmen skal være til allround brug, men med primært fokus på fotoredigering såvel som programmering.

I første omgang tænkt jeg derfor at jeg skulle have en skærm der var i stand til at vise så meget af Adobe RGB farverummet som muligt - Men efter nærmere undersøgelser viser det sig åbenbart at være en dårlig idé da det skulle give helt forkerte farver i applikationer uden farvestyring hvilket jo vil sige næsten alt fra browsere til spil.
Kan det virkelig passe når vi taler om en korrekt kalibreret skærm? Det vil jo gøre "wide-gamut" skærme fuldstændg ubrugelige for alle der ikke bruger 100% af deres tid med billedredigering?!

Men når jeg så læser jeres anmeldelser af den nye HP skærm så nævner i intet om at der skulle være den slags problemer, til trods for at LP2475'eren er en "wide-gamut" skærm og det gør da ikke forviringen mindre?

Kan i kaste lidt lys over dette inden jeg bliver fuldstændig sindssyg i den her jagt på en god skærm.

Efter at have læst problemerne med wide-gamut fik jeg ellers indskrænket valget til enten Eizo S2431W eller Apple 23" Cinema HD display.
Jeg ved godt en del er negative over for Apple skærmen, men den bruges flittigt af mange fotografer og grafikere, selv på højt plan så helt ubrugelig til den slags kan den ikke være.
Men at dømme ud frajeres anmeldelse af HP'en så lyder det jo som en drøm af en skærm.

Så kort sagt... Hjææælp ;)
Brugeravatar
Af jakobdam
Hvis du laver bare lidt med foto, så har du Adobe Gamma installeret. Den skal nok klare jobbet med at farvestyre din skærm :)

Men ja, jeg har også hørt lidt foruroligende ting om netop nævnte HP-skærm; både det du nævner med farver (som regel fra folk man er sikker på IKKE kører med Adobe Gamma, så der er jeg mere rolig) samt med tekst der skulle virke uklar?!?? O_o (dette KAN måske henledes til en given generation ATI-grafikkort ejere).

Nå, men jeg har altså købt skærmen, og den kommer i morgen. Formentligt kan jeg først hente den i overmorgen fordi jeg var en dør, og bestille den hjem i stedet for til mit arbejde.

Så skal jeg nok melde tilbage her på flatpanels hvad resultatet er. :)
Af dikalup
Jeg ved at under Windows får man Adobe Gamma installeret, men jeg benytter Mac og er ikke sikker på den bliver installeret der.

Men på trods af Adobe Gamma så kan det vel næppe løse de problemer folk oplever med forkerte farver osv. som er omtalt nærmest uanset hvor man læser om tingene. Mange af dem jeg har læst om har også Photoshop og lign. installeret og har tilsyneladende stadigvæk problemet.

Jeg har også svært ved at se hvordan Adobe Gamma skulle kurrere problemet - Adobe Gamma er jo ikke et komplet farvestyrings-komponent der giver alle applikationer farvestyring?

Glæder mig da i hvertfald til at høre om dine erfaringer når du får skærmen.
Brugeravatar
Af jakobdam
Både Mac OSX og Vista har egen color manager, så der behøver du heller ikke frygte noget :)
Adobe Gamma er jo ikke et komplet farvestyrings-komponent der giver alle applikationer farvestyring?
Njoeh, den farvestyrer da hele OS'ets programflade - dvs. hvis jeg ændrer derinde, ser jeg det over hele mit workspace, inklusive alle applikationer.
Mange af dem jeg har læst om har også Photoshop og lign. installeret og har tilsyneladende stadigvæk problemet.
At folk har Photoshop installeret, betyder jo ikke at de benytter color management... jeg kender også folk med superbe printere der ikke kører ICC-profiler :)

Og møder undertiden også folk med dyre dSLR-kameraer der altid skyder i JPEG (dem kaster jeg i havnen når jeg kan komme til det) :D :D
Af dikalup
Ja MAc OS X har noget indbygget colormanagement, men det betyder ikke at hele OS'et er decideret colormanaged og folk rapportere stadigvæk om mange problemer med wide-gamut skærme.
Så et eller andet hænger ikke helt sammen?

I øvrigt har jeg lige kigget efter Adobe Gamma - Jeg køre med Adobe Premium CS3 pakken på en Windows XP maskine på arbejde og jeg kan faktisk ikke finde Adobe Gamma nogen steder - Hverken i startmenuen eller kontrolpanelet og jeg ved at HELE pakken er installeret. Men kan godt huske at jeg førhen har set den installeret ved tidligere versioner, men ikke længere?

Haha, ja folk der skyder jpeg fortjener sku en tur i havnen ;)
Af dikalup
Kom nu folkens - Nogen af jer må da vide noget konkret om wide-gamut vs. normal-gamut?

Rasmus -> Du skulle vel ikke lige gemme dig her et sted... Det er jo dig der har lavet den glimrende anmeldelse af HP'eren :)
Brugeravatar
Af jakobdam
Hov ja, jeg er en af de der photoshop-idioter der har brugt photoshop siden version 5, og ikke har haft formatteret siden jeg smed CS2 ud og CS3 ind...

Se denne tråd - der er også links til download og guider:
http://www.adobeforums.com/webx/.3bc3ae61
Af dikalup
Jeg har selv været med siden version 3, men jeg har dog formatteret et par gange eller tre i mellemtiden ;)

Men kigger lige på dit link.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
dikalup skrev:Kom nu folkens - Nogen af jer må da vide noget konkret om wide-gamut vs. normal-gamut?

Rasmus -> Du skulle vel ikke lige gemme dig her et sted... Det er jo dig der har lavet den glimrende anmeldelse af HP'eren :)
Personligt finder jeg wide-gamut ret irriterende, især når jeg redigerer i Photoshop (både CS3 og CS4). Da jeg har 2 monitors hvoraf den ene er alm. gamut, så kan de ikke kalibreres helt ens, hvilket har nogle små, men ret betydelige forskelle. Min 2407WFP-HC er en anelse mere varm i farverne og den grønne del af farvespektret er langt rigere repræsenteret på skalaen, hvilket gør at eksempelvis hudnuancer ikke vises ens på mine to skærme, på trods af at de er kalibreret med Lacie BluEye Pro.

Det er oftest ikke muligt at kalibrere et wide-gamut display, så det både passer i sRGB farverummet og samtidigt har lave afvigelser på deltaE skalaen. Selvom visse modeller har en menufunktion, der skifter fra wide-gamut til sRGB, så må det betegnes som et gimmick og ikke noget der reelt er brugbart. Afvigelserne bliver simpelthen for store (min egen model har ikke denne feature, så jeg kan ikke teste det selv).
Af dikalup
Jakob -> Tak for linket, men det kan jeg desværre ikke bruge til så meget.
Jeg bruger Mac og ikke Windows :)

Men selv om jeg brugte windows så ændre det ikke på Adobe Gamma slet ikke bruges længere og følger ikke med i de nye CS pakker.
Og i sidste ende er det også bare en halv løsning på problemer med manglende farvestyring hele OS'et igennem.

Yakken -> Ja og da skærmen skal bruges til en kombination af fotoredigering og udvikling så duer det ikke at tingene kunne virker i den ene situation.
Så en god løsning ville vel være at købe en Eizo S2431W?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, med Eizo går du ikke helt galt i byen.
Af dikalup
Yakken -> Det lyder godt. Har du evt. et endnu bedre bud end den Eizo jeg nævner?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Generelt når man er nået op i Eizo's modeller, så er det ret svært at finde skærme der kan overgå dem på billedkvalitet. De er ikke de kønneste i verden, men billedet fejler ikke noget. Du kan få Eizo modeller der overgår S2431W og der er nok også nogle Lacie skærme, der er bedre, men overall så er S2431W et godt valg.
Brugeravatar
Af jakobdam
Ja, hvis min HP viser sig at være noget hø, så bliver det nok Lacie 324 til 7.500 kroner.

Input lag er desværre bare ret højt - 47ms...

EIZO CG241WK er også interessant, blot er den lige lidt for dyr til min pengepung. Den skulle næsten ikke have noget input lag, til gengæld er den voldsomt fed på alle punkter, ser det ud til. En ægte grafikerdedikeret skærm (med dertilhørende prisskilt...).