Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Beaviz
martinlk skrev:
Beaviz skrev:- Manglende split når der bruges text-TV
Hvad mener du? Man kan sagtens se tekst-TV og levende billede samtidigt på PX80. Jeg mener du skal trykke på menu-knappen når du ser tekst-TV for at få muligheden for at aktivere det.
Hah... Ja, præcis det jeg mente! Det skal vist prøves når jeg kommer hjem. :D
martinlk skrev:
KingGuru skrev:det flimrede som man husker det fra 50 Hz fjernsyn i gamle dage.
Måske var 100Hz slået fra?
Nej..
det var både med og uden 100Hz sået til.. det var nemlig også hvad ekspedienten forslog
Af ukendt79
Som den lykkelige ejer af et PZ85 må jeg tilslutte mig skaren af plasmatilhængere. Fjernsynet står i mine øjne overlegent i forhold til de fjernsyn, jeg ser hos familie og venner. Specielt analog tv får nyt liv.

Listen over fejl og mangler har beaviz ramt meget godt, dog synes jeg også godt at fosfor spor skal nævnes ved fx fodbold og PS3. Imidlertid vægter jeg disse "problemer" meget let, da billedkvaliteten er det vigtigste for mig.
Af DeHAWK
Beaviz skrev:Dårlige ting ved Panasonic plasma:
- Manglende DVB-C
- Manglende MPEG4 understøttelse
- Fjernbetjening rækker dårligt og skal peges direkte mod modtager
- Genskin
- Lyd (i hvert fald PX80)
- Manglende split når der bruges text-TV
- Ingen EPG

Ingen af disse ting er dog kommet bag på mig, og er da også selv en ovenud tilfreds 42PX80-ejer!
Der fik jeg vist lige kaffen galt i halsen... :o
Jeg vil lige komme med lidt info ang. Panasonic TH-PZ800 serie. Jeg har selv denne model og det klarer både DVB-T (MPEG2), DVB-T2 (MPEG4), tror faktisk også det klarer DVB-C. Men ved det ikke da det ikke er aktuelt for mig.
Med hensyn til EPG'en, har jeg lavet et indlæg før. Men fidusen er at vælge et andet land end Danmark, Sverige f.eks. under installationen. Der er en softwarefejl som man kan undgå på denne måde.
Ingen problemer med Split ved Text-TV, PIP og PAP. Lyden er desuden perfekt. Fjernbetjeningsproblemer... NOPE! :)
Genskin har jeg heller ikke opblevet noget af.
Med hensyn til MPEG4, så er der jo en kanal i Københavns området på kanal 35, kaldet.. Folketinget, og den sendes i MPEG4. Den eneste ulempe, hvis jeg skal pege på noget, er at man skal søge efter disse kanaler specifikt og skal det gøres mere end en gang, ja så er men tvungen til at vælge fabriksindstillinger først og starte HELT forfra. Dette kunne de godt have gennemtænk noget bedre. Ellers 100% tilfreds.
Af Kratz
Jeg kan godt erklære mig enig i det meste af det du skriver. Lyden fejler bestemt ikke noget på PZ800!
MPEG4 kommer op med jævne mellemrum, men jeg mangler fortsat en egentlig bekræftigelse på dette.
DVB-C tuner tror jeg ikke du har ret i. Modtager selv kabel TV, og det står altså ikke lige så skarpt som hvis du kører over DVB-T. Kan heller ikke se det specificeret nogle steder.
I øvrigt havde jeg problemer med at finde kanalerne over DVB-T. Tror kun det lykkedes at finde 2-3 kanaler. Jeg måtte sætte en ekstra forstærker på for at finde resten af kanalerne. Er der andre som har haft tilsvarende problemer?
Af telum
Noget jeg godt kunne tænke mig var mere fokus på er menu-mulighederne.

Jeg havde indtil igår et px80 37" stående derhjemme. Jeg fik det byttet fordi det sitrede højt nok i strømforsyningen ved lyse billeder (når det blev varmt), at det var irriterende fra 3 meters afstand.

Nå, men nu er jeg tilbage ved mit Sony trinitron og har følgende (negative) erfaringer med PX80:

- Langsomt kanal-skift (væsentligt langsommere end mit sony, men måske det er symptomatisk for fladskærms-tv? Jeg snakker her om dens analoge tuner)
- Halvringe fjernbetjening (jeg synes også man skal pege ret direkte før den virker)
- "zoom"-muligheder (mit sony kan løfte og sænke billedet til de dumme programmer der vælger at smide undertekster udenfor billedet. Derudover virker sonyens smart-indstilling bedre end px80'erens - et slags kompromis imellem at strække kanterne af billedet og undgå bredde mennesker og sorte kanter i siden).

Billedkvaliteten var helt i top, men anvendeligheden skal altså også vurderes når det bruges til at zappe, se tekst-tv osv. når der ikke ses film, og her synes jeg personligt at mit gamle trinitron er overlegent. (at skærmen så virker uffatteligt lille nu er en anden sag :) ).

Hvordan man vægter anvendelighed i dagligdagen og billedkvalitet er en personlig overvejelse og afhænger også af hvordan man bruger skærmen. Jeg vil derfor give Yakken helt ret når han siger, at hvis folk vil have et andet svar en bare pana eller pionneer, ja så må de give et bedre vurderingsgrundlag. Design kan også være en vigtig faktor, omend subjektiv, så spørgeren skal skrive "tyndt og hvidt" eller lign., hvis der er ønsker til det.
Brugeravatar
Af kthomsen
Een enkelt ting der irriterer mig ved PX80, og som jeg håber de har ændret eller gør i fremtiden, er, at man skal holde powerknappen nede et par sekunder inden det tænder.
Det kan godt give lidt hovedpine med universal fjernbetjeninger hvis man ikke lige ved hvordan man fikser, at on-knappen på universalen skal sende et signal i længere tid end normalt.
Hvordan er det på f.eks. PZ800? Skal man også holde den nede et sekund eller 2 for at TVet tænder på dem også?
Af ukendt79
@kthomsen

Det skal man i hvert fald også på PZ85, så tror det gælder alle deres modeller. (gætværk)
Af martinlk
På PX80 savner jeg flere informationer om input-signalet. Det eneste den skelner mellem er 1080p/1080i/720p osv. Kunne godt tænke mig at den informerede om opdateringshastighed, f.eks. 1080p24/1080p60/1080p50 osv.
Af Kratz
Kan bekræfte at også PZ800 kræver nogle sekunders trykken på powerknappen før den tænder.
Af Beaviz
DeHAWK skrev:
Beaviz skrev:Dårlige ting ved Panasonic plasma:
- Manglende DVB-C
- Manglende MPEG4 understøttelse
- Fjernbetjening rækker dårligt og skal peges direkte mod modtager
- Genskin
- Lyd (i hvert fald PX80)
- Manglende split når der bruges text-TV
- Ingen EPG

Ingen af disse ting er dog kommet bag på mig, og er da også selv en ovenud tilfreds 42PX80-ejer!
Der fik jeg vist lige kaffen galt i halsen... :o
Jeg vil lige komme med lidt info ang. Panasonic TH-PZ800 serie. Jeg har selv denne model og det klarer både DVB-T (MPEG2), DVB-T2 (MPEG4), tror faktisk også det klarer DVB-C. Men ved det ikke da det ikke er aktuelt for mig.
Med hensyn til EPG'en, har jeg lavet et indlæg før. Men fidusen er at vælge et andet land end Danmark, Sverige f.eks. under installationen. Der er en softwarefejl som man kan undgå på denne måde.
Ingen problemer med Split ved Text-TV, PIP og PAP. Lyden er desuden perfekt. Fjernbetjeningsproblemer... NOPE! :)
Genskin har jeg heller ikke opblevet noget af.
Med hensyn til MPEG4, så er der jo en kanal i Københavns området på kanal 35, kaldet.. Folketinget, og den sendes i MPEG4. Den eneste ulempe, hvis jeg skal pege på noget, er at man skal søge efter disse kanaler specifikt og skal det gøres mere end en gang, ja så er men tvungen til at vælge fabriksindstillinger først og starte HELT forfra. Dette kunne de godt have gennemtænk noget bedre. Ellers 100% tilfreds.
Skulle nok også have skrevet "Dårlige ting ved PX80". ;)

Men så vidt jeg ved, så er det kun PZ800 af alle Panasonics plasmaer, som har MPEG4 understøttelse. Alle modeller mangler dog stadig DVB-C tuner!

Mht. EPGen så vidste jeg ikke, at man kunne snyde den, som du har beskrevet i den anden tråd.

Og spilt med text-TV har jeg selv fundet ud af. Det var vist mangel på "READ THE FUCKING MANUAL"! 8)

Lyden på PX80 er nu stadig ikke noget at råbe hurra for og fjernbetjeningen skal stadig på denne model peges rimelig præcist mod modtager. Lyden skulle dog være bedre på de større modeller, som du også har oplevet.

Om PZ800 har en anden coating, som kan mindske genskin skal jeg ikke kunne sige. Men jeg ser i hvert fald meget tydeligt lyskilder i rummet spejle sig i min skærm.