Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Ved godt emnet er mere gennemtæsket end noget andet i denne verden.
Var lige et smut inde hos Fleggaard i weekenden og kiggede på tv.
Suste lige med det samme over til Panasonic´s Px80 og pz800 fordi det er jo det eksperterne siger er eliten efter Pioneer(som ikke passer til min tegnebog)
Her er en amatørs erfaringer px80 og pz800 ser efter min mening næsten ens ud med hdmateriale de eneste forskelle jeg bemærkede var at overgangene på objekterne i billedet var mere bløde på pz800 men den største forskel jeg bemærde var at px80eren hakker noget så forfærdeligt i billedet.
Nå men var lige ved at meddele ekspedienten at han skulle finde en pz800 frem til mig, men så kom jeg til at kigge på Philips lcdtv henholdsvis 7603h og 9803h også skal jeg lige love for at jeg kom i tvivl jeg synes at billedet på panasonicen var fordæeligt i forhold til philips.

Jeg spurgte ekspedienten og han sagde lige som 99,99% herinde på siden at panaen var den bedste, det var bare ikke det jeg så han snakkede om lysforholdene i butikken fik lcden til at prale og plasmaen til at se flad og kedelig ud.
Skyldes min lidt"dårlige" oplevelse af panaen disse forhold eller noget kalibrering? :s
Af martinlk
Generelt er der skruet godt og grundigt op for kontrast, lys og farver når LCD'er fremvises i butikkerne. Det gi'r et meget unaturligt billede, og vil bestemt ikke se godt ud når du har tilbragt nogle timer med TV'et derhjemme. Det er noget producenterne gør for at tiltrække kunderne (knald på farverne osv.). LCD-TV skal altså "nedjusteres" for at give et naturligt billede (det samme kan i øvrigt siges om plasma-TV). Den generelle holdning herinde er, at plasma giver det mest naturlige billede hvad angår farver, sortniveau osv.

Hvad angår det "hakkende" billede, så er jeg ikke helt sikker på hvad det var du så. Måske var det mangel på IFC (intelligent frame creation) eller også var 1080p24 ikke aktiveret på PX80.
Af jesper3a
okay kan godt være at det er der problemet ligger med px80, for det skulle faktisk næsten kun være mit hovedargument for at vælge pz800 frem for px80 plus at man kommer ikke ud over at pz800´s design bare er lækkert men om det er 5-7000kr værd :(
Der blev vist en bluray film på begge skærme og men billedet var ikke flydende ved naturlige bevægelser på px80.
Men kan godt være at fejlen ligger i det du har beskrevet.

tillægspørgsmål har Panasonic en anden fjernbetjening man kan købe til skærmene synes godt nok den originale er noget skodagtig(når man er vant til Philips)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Køb en Logitech Harmony (vælg selv hvilken model du synes bedst om), så er du helt ude over problematikken omkring ekstra betjeninger og fremtidige frustationer hvis du vil have en HD boks ved siden af. Disse fjernbetjeninger kan programmeres til det meste.

Hvis du har lidt mere blod på tanden, så kan man også få eksempelvis B&O's fjernbetjeninger til at køre med alle IR enheder, men det kræver først og fremmest en Beo4/Beo5 og en speciel IR repeater boks, som koster godt 2000 kr. at få til at spille med plasma TV. Firmaet der laver disse bokse hedder Lintronic.

Mht. billedekvaliteten, så bør du måske kigge på den artikel jeg har lagt ud i forrige uge der hedder "Hvordan ser det forkerte billede ud". Især Philips bruger det trick med at skrue op for sharpness og farvetemperatur, så deres TV overdøver alle andre.
Af jesper3a
Tak til yakken som altid er hurtig med et præcist svar, vil sætte mig ned og læse artiklen igennem.
Yakken hvad er din vurdering med hensyn til om billedet hakker på en px80 er det et indstillingspørgsmål?
eller er den ca.5000kr der gør forskellen? :)
Af martinlk
jesper3a skrev:Yakken hvad er din vurdering med hensyn til om billedet hakker på en px80 er det et indstillingspørgsmål?
eller er den ca.5000kr der gør forskellen? :)
Ved godt spørgsmålet ikke er stillet til mig, men jeg kan da svare alligevel. Den eneste faktor der adskiller PX80 og andre, dyrere plasma-TV på dette punkt, er mangel på IFC. For mig er det ikke et problem, da jeg slet ikke bryder mig om teknologien.

PX80 understøtter fint 1080p24 -- en teknologi der ved afspilning af Blu-Ray-film giver dig det mest "flydende" (modsat hakkende) billede muligt uden brug af IFC. TV der ikke undersøtter dette format gør brug af telecining, hvilket resulterer i et "hakkende" billede.
Senest rettet af martinlk 17 nov 2008, 11:22, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
PX80 er i stand til at afspille BluRay gnidningsløst ligeså vel som PZ-modellerne, så der bør ikke være nogen hak i billedet. Hvis du har oplevet hakkende billeder i butikken, kan det evt. være relateret til et signal der udsendes forkert, hvis der er tale om distribution til flere skærme på én gang. Det er svært at sige noget om uden selv at have været der.

Jeg mener absolut ikke at IFC er noget du bør have øverst på ønskelisten.
Af jesper3a
Skærmene stod lige ved siden af hinanden og viste den samme film pz800eren hakkede ikke overhovedet.
Men dette kan måske skyldes at signalet blev sendt til begge skærme fra samme afspiler?
Det kan måske også ligge i at butikken har et ønske om at få en ene til fremstå bedre end det andet(er godt klar over at pz800 er bedre på mange punkter, men for mig skal det ses i forhold til pris) ;)
Er i øvrigt overrasket hvor lille forskellen i billedkvaliteten var på de to skærme(altså udover det hakkende billede)
Og jeg må sige at jeg er meget overrasket over hvor mange roser px80 får når man tænker over hvad den koster 5-6000kr er ikke mange penge i forhold til skærmens præstationer.
Af martinlk
jesper3a skrev:Og jeg må sige at jeg er meget overrasket over hvor mange roser px80 får når man tænker over hvad den koster 5-6000kr er ikke mange penge i forhold til skærmens præstationer.
Det er også lige præcis derfor den er så populær. Den er bestemt ikke verdens bedste skærm, men til pengene er den et røverkøb.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Modeller såsom PZ har også bedre billedbehandling end PX, så du får mere end bare en højere opløsning med i købet. Hvis du har råd, så er PZ en bedre skærm, men prisen er jo altså også noget højere.
Af Kaiman
Hvis du synes Philips lcd tv stod bedre, så er den vel ikke længere, så er det jo den du skal have ;)

Så er det vel lige meget om billedet er "forkert", hvis du bedst kan lide det :)
Af SurfBoy
Kaiman skrev:Hvis du synes Philips lcd tv stod bedre, så er den vel ikke længere, så er det jo den du skal have ;)

Så er det vel lige meget om billedet er "forkert", hvis du bedst kan lide det :)
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D (Alle tiders "Kaiman" !!!! - så kan det da ikke siges bedre eller kortere - jeg var altså ved at flække af grin da jeg læste dit indlæg - men jeg tror nu altså ikke at du bliver populær på det ! ;) )
Af Kaiman
He he nej det er ikke sikkert.

Men der er jo nogen der helst skal have fuld knald på farver og kontrast.

Om de kan lide det i længden? Ja det må tiden vise :)
Af thomit
Surfboy og Kaiman: I så fall kan dette forum nedlegges, fordi alle der spør om råd om hvilket TV man skal velge, kan besvares følgende: "Tag ned til butikken, og kjøp det TV som har det bilde du synes best om." End of story.

Alle nett-sider og blader som anmelder TV kunne også holde opp med det, fordi det standard svar ville være: "Ved hjelp av kontrollene Lys, Farve og Kontrast samt diverse "forbedringskretser" kan du forbedre/ødelegge bildet sånn at man får det akkurat som man vil, så det er likegyldigt hvilket TV man velger."

...ok...

Ærlig talt; det må være en viss standard man følger når man skal bedømme et TV, eller et lydanlegg for den saks skyld. Stikkord som "naturlig" og "korrekt" springer meg i hu her...

Dette trodde jeg var en selvfølgelig sak.

"Hvilken bil skal jeg velge?" ... "Tag ned til butikken og velg den bil du synes ser best ut, det er den beste bilen for deg."

Meningsløst. Og var det ment som ironi? I så fall ingen god point, og helt uten verdi for den der bad om et råd. Og vi andre.

PS; Jeg har lagt til noen ord i mitt innlegg... det ble litt kort og diffust første gang ;)
Senest rettet af thomit 17 nov 2008, 19:12, rettet i alt 6 gange.