Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.

Jeg bor i husstand i Århus og har Stofa kabel-tv som antenneudbyder.
Jeg agter at købe et Panasonic Viera TH-42PX80, som dog ikke har nogen DVB-C-tuner.
Jeg har selvfølgelig kigget på mange andre fladskærme med denne tuner, men priserne og de skærme jeg har kigget på har simpelthen været for dyre. Panasonics koster kun 5800.
Er det rigtigt, at jeg bare kan købe en DVB-C receiver og sætte den i en HDMI-port, hvorefter jeg faktisk har samme udgangspunkt som jeg ville have haft, hvis jeg havde købt et tv, som havde tuneren fra start?
Bergmann skrev:Hej.

Jeg bor i husstand i Århus og har Stofa kabel-tv som antenneudbyder.
Jeg agter at købe et Panasonic Viera TH-42PX80, som dog ikke har nogen DVB-C-tuner.
Jeg har selvfølgelig kigget på mange andre fladskærme med denne tuner, men priserne og de skærme jeg har kigget på har simpelthen været for dyre. Panasonics koster kun 5800.
Er det rigtigt, at jeg bare kan købe en DVB-C receiver og sætte den i en HDMI-port, hvorefter jeg faktisk har samme udgangspunkt som jeg ville have haft, hvis jeg havde købt et tv, som havde tuneren fra start?
Såvidt jeg ved ja - sålænge at de sender alt digitalt kodet og du ALLIGEVEL skal have en ZAPTOR boks sat til alligevel !
Dog med 2 forbehold :
Dit TV skal være HDMI kompatibelt med boksen (de ER sandsynligvis begge 1.3 kompatible , eller i det mindste TV'et - ville undre mig hvis det var for "gammelt" til det)
Nå man sidder med en HD-Boks skal man , såvidt jeg har forstået, skifte den kanal man ser via boksen og ikke via TV'et , men igen det mener jeg altså også at du skal p.t. selv om at du har en DVB-C tuner i TV'et da du jo alligevel skal have ZAPTOR boksen.

M.v.h.

SurfBoy
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har endnu ikke hørt om nogen der havde problemer med HDMI tilslutningen af disse eksterne bokse. Det bør være den mindste af dine bekymringer.

Der skal skiftes kanal via boksen, som SurfBoy skriver, men hvis du senere hen indkøber en universalfjernbetjening fra eksempelvis Logitech, så kan alt igen styres ét sted fra. Den kan vi tage senere hvis det bliver aktuelt.
Af Bergmann
Mange tak for jeres svar.
Som jeg har forstået det, så SKAL jeg ikke have en zaptorboks. I mit hus har vi omkring 5 tilkoblede tv på antennen, og dette vil være meget dyrt, hvis vi skal have bokse over det hele i huset.

Hvad er løsningen her?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, hvis du kun vil se analogt TV, så er det ikke nødvendigt med et boks. Den skal kun bruges til at dekode de digitale kanaler. Hvis du vil have alle TV til at vise digitalt TV (hvilket er en lidt dum idé med mindre de alle er fladskærme), så skal der desværre en dekoder på hver af dem. Jeg ved ikke hvordan Stofa takler den del, men typisk så skal du købe dekoderboksen (tag blot den billigste) og så have såkaldte "slave"-kort til dine ekstra TV. Dvs. du betaler kortafgift for hver enkelt TV i husstanden, der skal have digitalt TV.

Det er lidt besværligt ift. den gode gamle "stik i væggen"-metode, hvor alt virkede i første hug, men da vi befinder os midt i en omlægningsperiode hvor der både findes analoge CRT TV og fladskærme rundt omkring i husene, så er der ikke rigtigt nogen vej udenom. Man kunne måske lave en distribution af signalet via noget HDMI-switch af en art, men så skifter alle TV jo kanal på én gang.

Indtil alle TV har indbyggede digitaltunere til kabel-TV (og andre typer DVB), så må vi leve med truslen fra eksterne bokse.
Af Bergmann
Nu skal jeg lige forstå det rigtigt.
Er det ikke korrekt, at det analoge signal ophører om et år?
Derfor er jeg i den nærmeste fremtid nødt til at gå ud og købe et nyt TV, da mit gamle kun kan tage analoge signaler.
Hertil vil jeg så også spørge, om det omtalte Panasonic TV er "rustet" til fremtiden?

I Sony-butikken i Århus har jeg hørt, at man kan købe et kort til omkring 700 kr., hvorefter ens fladskærms-tv med vores antenne vil fungere med digitale signaler.
Er det rigtigt?
Det ville jo så være løsningen med så mange tv i husstanden. Dog skal alle have købt et fladskærms-tv (med DVB-C-tuner). Ret mig, hvis jeg tager fejl.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, det er ikke korrekt at de analoge signaler ophører om et år. De analoge signaler på det luftbårne sendenet stopper om et år, men kabel-TV er der ikke annonceret noget sådant for.

Du bør nok læse denne artikel:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1207637872

De signaler der lukkes for erstattes af DVB-T signalerne, som PX80 sagtens kan modtage. I år 2012 erstattes kodningen af signelerne så med MPEG4 istedet for MPEG2, hvorved PX80 ikke kan dekode dem (den har kun MPEG2 dekoder til DVB-T sendenettet).

Jeg ved ikke hvad ekspedienten i Sony-butikken har fablet om, men der skal ikke noget dekoderkort til for at se de kanaler der sendes via DVB-T nettet.

Du har jo kabel-TV via stofa og du kan derfor stadig se følgende kanaler analogt næste år:
http://www.stofa.dk/kabeltv/showoversig ... lantid=791
På et eller andet tidspunkt vil der også blive lukket for analogt kabel-TV, men det er ikke annonceret endnu, så indtil da kan du slå koldt vand i blodet. Med det luftbårne signal er du trods alt blevet advaret ret lang tid i forvejen.
Af Bergmann
De signaler der lukkes for erstattes af DVB-T signalerne, som PX80 sagtens kan modtage. I år 2012 erstattes kodningen af signelerne så med MPEG4 istedet for MPEG2, hvorved PX80 ikke kan dekode dem (den har kun MPEG2 dekoder til DVB-T sendenettet).
Vil det sige, at PX80 er ubrugligt (kan ikke opfange TV-signaler) om lidt over tre år?
Vil det derfor være fornuftigt at købe et TV med MPEG4? Dette vil dog også betyde at prisen stiger, og jeg skal finde et alternativ til dette ellers gode og billige tv.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi snakker udelukkende om TV via en stueantenne. Der er ingen garanti for at de MPEG4 tunere du kan købe i dag er de samme som er på markedet om 4 år. Du kan på ingen måde sikre dig imod fremtidige formatskift uanset hvad du køber.

Det sikreste er blot at benytte en ekstern boks og så satse på et TV med en ordenlig billedkvalitet. Du vil altid kunne få en ekstern boks til at håndtere dekodningen.
Af SurfBoy
yakken skrev:Indtil alle TV har indbyggede digitaltunere til kabel-TV (og andre typer DVB), så må vi leve med truslen fra eksterne bokse.
Ja ! , men ikke så meget det , der er allerede tale om at nogle vil forsøge på at komme med ukodet Digital-TV distribution , jeg kan ikke huske hvor jeg læste det og det er jo heller ikke sikkert at det kommer.
Men ihvertfald er de begyndt at diskutere hvilke kanaler de SKAL sende ukodet , se evt. her ! (søg evt. efter ordet ukodet i dokumentet)

Mv.h.

SurfBoy
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det kort du får fra Yousee mf. er jo netop et dekoderkort ligesom du kender det fra parabolmodtagere. Uden dette kort er kanalerne kodede og du kan ikke se dem blot fordi du har DVB-C tuneren. Med kortet i CA modulet og det hele indsat i CI slottet bagpå TV'et kan kanalerne dekodes efter hensigten.

Ukodede kanaler kunne være public service kanaler, såsom DR1 og DR2, som alle skal have adgang til hvis de betaler licens. Kabel-TV er jo noget du skal betale ekstra for og derfor er kanalerne kodede.

Jeg tror ikke helt jeg forstår hvad det er du forsøger at argumentere for (eller imod)?
Af SurfBoy
yakken skrev:Det kort du får fra Yousee mf. er jo netop et dekoderkort ligesom du kender det fra parabolmodtagere. Uden dette kort er kanalerne kodede og du kan ikke se dem blot fordi du har DVB-C tuneren. Med kortet i CA modulet og det hele indsat i CI slottet bagpå TV'et kan kanalerne dekodes efter hensigten.

Ukodede kanaler kunne være public service kanaler, såsom DR1 og DR2, som alle skal have adgang til hvis de betaler licens. Kabel-TV er jo noget du skal betale ekstra for og derfor er kanalerne kodede.

Jeg tror ikke helt jeg forstår hvad det er du forsøger at argumentere for (eller imod)?
Argumenterede jeg for eller imod ?

Det jeg mente var bare at hele diskussionen omkring Tunere og Bokse kunne risikere at få en hel anden dimension hvis det pludseligt ikke længere blot drejede sig om ukodede public service kanaler m.v. , men hvis der var nogen der fik held til at få lavet et net hvor man betalte for det hele i tilslutnings afgiften og at de derfor "kunne" distribuere ukodet digitalt TV.

Jeg mener at have læst en artikel om det (men det hjælper jo ikke meget her) men jeg kan sgu' ikke finde den igen lige nu , anyway , der var tale om det og det var jo langt fra sikkert uanset at det ville lykkedes dem.
Men konceptet er i sig selv ikke så "far fetched" hvis man talte om en eller anden standard pakke til en eller anden standard pris.
Selvfølgeligt vil der blive kæmpet imod med næb og klør uanset !
Jeg er møg irreteret over at jeg ikke kan finde den der artikel !
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ahh, på den måde. Du citerede blot mit indlæg og satte et "men" bagefter - det indikerede vel at du var uenig?

Selvom du får signalerne ind ukodede, så hjælper det dig stadig ikke fordi dit TV ikke har nogen digital tuner, som kan vise TV signalet. For at kunne skifte kanal på dit TV, så skal du have en tuner, der kan filtrere den konkrete kanal fra. Dette skal gøres uanset om vi snakker ekstern boks eller intern tuner - kodet eller ukodet.

Det koncept du beskriver er jo ikke ret meget anderledes end det antenneforeningerne gør med de analoge kabel-TV kanaler i dag. Du betaler også for en given pakke, men uden en analog tuner i dit CRT TV (eller fladskærms TV for den sags skyld) får du intet på skærmen. Om det så er en ekstern tuner eller en intern tuner gør ingen forskel - den skal være der for hvert enkelt TV uanset hvad.
Af SurfBoy
yakken skrev:Selvom du får signalerne ind ukodede, så hjælper det dig stadig ikke fordi dit TV ikke har nogen digital tuner, som kan vise TV signalet. For at kunne skifte kanal på dit TV, så skal du have en tuner, der kan filtrere den konkrete kanal fra. Dette skal gøres uanset om vi snakker ekstern boks eller intern tuner - kodet eller ukodet.
Nu er det jo altså sådan at mit LE40A656 , såvidt jeg ved, har både DVB-T og DVB-C (MPEG2) :p
men jeg ved da godt at det er inferiørt tuner mæssigt , i 2012 og forøvrigt allerede i 2009 når Boxer begynder så står den på MPEG4 .
Shit ! - men det var (sgu') det bedste Samsung jeg kunne få da jeg fik fat i det jeg har. :(( :D