Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Ziggy Starman
Hey alle, jeg har lige skiftet min 2,5 år gamle 26" Samsung fladskærm ud med en 50PZ80! :)

Efter lidt kalibrering har jeg fået et fremragende billede, som specielt tager sig helt vildt godt af analoge kanaler.

Et punkt der dog ærlig talt skuffer mig, er det ellers skamroste sortniveau på skærmen. I går smækkede jeg Sin City på DVD i min Xbox 360 (sat til med komponent), og så den i et bælgmørk rum... og jeg må indrømme, at jeg ikke var så lamslået, som jeg havde forventet at blive. Den sorte ser stadig meget oplyst ud desværre...

Jeg kører med Biograf, varm, skarhep i bund... skal jeg sænke eller hæve lys? Eller er der andet, jeg kan gøre? Kan det måske være, at jeg kun kan få helt dyb sort ud af Blu-Ray film?

På forhånd tak. :)
Af thomit
Ziggy Starman skrev:Hey alle, jeg har lige skiftet min 2,5 år gamle 26" Samsung fladskærm ud med en 50PZ80! :)

Efter lidt kalibrering har jeg fået et fremragende billede, som specielt tager sig helt vildt godt af analoge kanaler.

Et punkt der dog ærlig talt skuffer mig, er det ellers skamroste sortniveau på skærmen. I går smækkede jeg Sin City på DVD i min Xbox 360 (sat til med komponent), og så den i et bælgmørk rum... og jeg må indrømme, at jeg ikke var så lamslået, som jeg havde forventet at blive. Den sorte ser stadig meget oplyst ud desværre...

Jeg kører med Biograf, varm, skarhep i bund... skal jeg sænke eller hæve lys? Eller er der andet, jeg kan gøre? Kan det måske være, at jeg kun kan få helt dyb sort ud af Blu-Ray film?

På forhånd tak. :)

Lysstyrke = sortnivå. Prøv og sette lysstyrke til neutral eller -1,-2 hak.

Helt dyb sort får du alikevel aldri - da må du ha Pioneer Kuro.
PS. : kanskje er det bildeinnstillinger på din xbox også? Kan være feilen ligger der?
Af Ziggy Starman
Det er lige der omkring, jeg har lysstyrke til at stå. o.o

Og det eneste billedmæssige, man kan konfigurere på Xboxen, er opløsningen. Min er sat til 720p, da TV'et forståeligt nok ikke accepterer 1080p over komponent (kun nogle få gør, tilsyneladende).
Af thomit
To teorier:

1: Du har for høye forventninger til hvor sort sort skal være :p

2: Du har en feil på ditt TV. På div. forum rundt om på nettet kan man se at enkelte eksemplarer fra Panasonic har kommet med helt forkerte basisinnstillinger på kontrast/lys/farve.
Hvis du er overbevist om at det må være en feil på din TV, så forlang å få den fixet, evt. byttet.