Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mokuer
Hej igen...

jeg har trukket Jer igennem en tråd hvor jeg endte med at vælge mellem 46PZ85 og 46W4500... (Konen siger de er for store...) og jo mere jeg kigger på dem jo mindre synes jeg om designet.

Så jeg er kommet frem til at billedet nok skal opfylde min forventninger. Det er vigtigt for mig at det ser godt ud på væggen.

Jeg tror hun vil kunne leve med designet på den her. Men hun vil foretrække 42".
Jeg kan se at der forskel i opløsning.
42" 1024*768
50" 1365*768

Er der nogle der kender LG 42PG6000 (Blank sort)

Jeg synes det er et flot tv. Meget pænere end panasonicen i hvert fald.

Sakset fra test her på siden er også positiv:
Alt i alt er jeg dog ret positivt. Billedkvaliteten er tæt på Panasonics PX80 serie og indstillingsmulighederne på denne LG skærm er helt unikke. Det giver mulighed for et potentielt endnu bedre billede end når du første gang tilslutter skærmen. Billedkvaliteten skal således også have ros med på vejen, med yderligere 4 HDMI indgange, er det en skærm jeg vil anbefale, at man giver et tanke, hvis man søger en skærm fra 32-50 tommer.

Hvor meget betyder det med opløsningen for mit valg af skærm størrelse?

Jeg sidder cirka 3 meter fra skærmen...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det har meget lidt betydning i den afstand og med den størrelse. Alm. HD er tilstrækkeligt.

Skærmen understøtter dog ikke 1080p24, så hvis du vil stilslutte en BluRay afspiller, så kan den ikke afspilles helt korrekt. Dette kan du læse mere om i vores købsguide:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1210750202
Af Mokuer
Bare det ikke hakker, så er jeg ret sikker jeg vil være fuldt udtilfreds med den opløsning det kan levere.

Jeg er bange for jeg har brugt for meget krudt på, at tjekke skærmene havde alle de foreskrevne formater:
-DVB-C
-MPEG4
-FullHD 1080p24
m. fl.

for mig er det vigtigste er nok at der er lidt Wow-effekt på væggen og høj WAF!

Jeg synes også at kunne løse på den test herpå siden, som jeg referer til og på andre test at billedet nærmer sig PX80 ret kraftigst. Og så tror jeg ikke jeg behøver flere detaljer.

PG6000 er mit valg, så nu skal jeg bare bestemme om jeg skal have 42" eller 50".

Er der forskel (som jeg opdager) på de 2 opløsninger?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Konsekvensen ved ikke at have 1080p24 når du afspiller BluRay film er jo netop at det hakker. Dette er beskrevet i det link jeg smed før - læste du det?

PX80 kan godt afspille 1080p24 uden hak - 32" og 42" modellen af PG6000 kan ikke.

Du vil ikke umiddelbart kunne se forskel på de to opløsninger.
Af jil
Man kan vel osse svare lidt mere klart og udelukkende med fokus på LGen, som er den, der bliver spurgt til:

LG PG6000 i 50" afspiller fint 1080p24 uden hak, men LG PG6000 i 32" og 42" gør desværre ikke. Der er altså ikke den helt samme indmad i alle PG6000 modellerne.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Tråden drejede over i, at fokus lå på 42" modellen, så jeg fulgte blot trop. Det er sandt at 50" modellen kan håndtere 1080p24 korrekt.
Af Bavianen
yakken skrev:Tråden drejede over i, at fokus lå på 42" modellen, så jeg fulgte blot trop. Det er sandt at 50" modellen kan håndtere 1080p24 korrekt.
Nu skrev han også 42 ell. 50, men ok.
Havde ellers skrevet jeg ikke gad mere pga. nogens mening om andre en panasonic :(

Men har et spgm. Måske panasonic-px80.dk , var optaget da man skulle finde et navn til siden :p, Hva´Yakken

Og ja har et 50" pg6000 med lidt retentioner, som man ikke ser kun ved programskift(sort skærm) ellers ser det IKKE, det forsvinder jo også HURTIGT.

Sig nu ikke px-80 ikke gør det....for så søg på forumet og på recorder.dk
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Bavianen skrev:Men har et spgm. Måske panasonic-px80.dk , var optaget da man skulle finde et navn til siden :p, Hva´Yakken
Nogle er sure over at plasma oftest fremhæves og andre, som du, er sure over at en specifik model fremhæves oftere. De bedste skærme til prisen fremhæves naturligvis hyppigst. PG6000 er et fornuftigt valg uanset hvad, hvis man blot har øje for den manglende 1080p24 i de "små" modeller. Jeg er ganske enig i, at den er langt kønnere end Panasonics line-up.
Efter sigende så bliver næste generation endnu kønnere, i rent glas og metal. Sortgengivelsen skulle der også være pillet ved, så den rykker en klasse op.
Bavianen skrev:Sig nu ikke px-80 ikke gør det....for så søg på forumet og på recorder.dk
Jeg tror ikke retentioner er nævnt med ét ord i denne sammenhæng, men så er det jo godt at du kan gøre det.
Af Bavianen
yakken skrev:
Bavianen skrev:Men har et spgm. Måske panasonic-px80.dk , var optaget da man skulle finde et navn til siden :p, Hva´Yakken
Nogle er sure over at plasma oftest fremhæves og andre, som du, er sure over at en specifik model fremhæves oftere. De bedste skærme til prisen fremhæves naturligvis hyppigst. PG6000 er et fornuftigt valg uanset hvad, hvis man blot har øje for den manglende 1080p24 i de "små" modeller. Jeg er ganske enig i, at den er langt kønnere end Panasonics line-up.
Efter sigende så bliver næste generation endnu kønnere, i rent glas og metal. Sortgengivelsen skulle der også være pillet ved, så den rykker en klasse op.
Bavianen skrev:Sig nu ikke px-80 ikke gør det....for så søg på forumet og på recorder.dk
Jeg tror ikke retentioner er nævnt med ét ord i denne sammenhæng, men så er det jo godt at du kan gøre det.

Har skam læst andre indlæg om pg6000, som du nok skal sable ned ;;) mhst. retention og henvise til px80....
Nuvel .....jeg fik luft :p

Hånden på hjertet, er der andet end panasonic som duer ???

Og er ikke misundelig(indebrændt over mit køb som du jo før har skrevet), bare lidt træt af andre tv ikke får en chance....andet end det er lort.

Over out and back to life.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det her bliver altså lidt off-topic, så det undskylder jeg for på forhånd:
Hånden på hjertet, er der andet end panasonic som duer ???
Folk har forskellige behov, men oftest så spørges der bare åbent efter "den bedste skærm til pengene" uden specificering af om design mv. spiller ind med større eller mindre vægt. At Panasonic har prissat deres skærme på en måde, så de bliver det åbenlyse valg i mange sammenhænge, er jo et ret smart trick fra deres side.

Skulle jeg selv købe i dag, så ville jeg helt klart vende mig mod Pioneer, men hovedparten af vore brugere ønsker ikke at spendere dén slags penge på et TV.

Som du måske har bemærket, så har vi en awardsektion, hvor vi uddeler en symbolsk pris til de TV/monitors vi mener udmærker sig ift. resten af markedet. Jeg vælger, for så vidt muligt, et TV fra den liste hvis prisen tillader det og hvis omstændighederne passer dertil.
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1190384687

Vi har også en liste over TV/monitors vi officielt anbefaler og hvis folk starter med at se på den (som de også rådes til i retningslinierne for dette forum) så er PG6000 også at finde deri.
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1169844738
Af jil
Hej Yakken,

Du skriver, at LG's 2009 modeller vil være designet i glas og stål/metal og vil have et endnu bedre sort-niveau.

Jeg er faktisk på nippet til at anskaffe en 50PG6000, som kan fås til en meget fornuftig pris lige nu. Står og vakler mellem El-Giganten, hvor jeg fik en 50PG6010 forhandlet ned fra 15.000(!) til 10.500, dog med et tillæg på 500 kr. for levering, og så Justbuyit.dk, hvor en 50PG6000 lige nu står til 10.000 incl. levering. Og den er ikke parallel importeret!

Nå, men mine spørgsmål:
1. Ved du noget om hvornår de nye modeller kommer og hvad de skal koste?
2. Ved du hvad forskellen er på PG6000 og PG6010? Manden fra El-Giganten snakkede noget om en rød kant til forskel, men er det det hele?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg kan desværre ikke give dig et tidspunkt for lanceringen af den næste generation. Måske Rasmus har nogle gæt.

Jeg tror ikke at der er andre forskelle end den nævnte designfeature. Ofte så undgår de større kæder prisgarantierne ved at have en specialmodel, som har et lidt andet nummer end dem på nettet. Hvis produktet ikke er helt det samme, så skal de jo ikke matche prisen. Det samme gør sig gældende indenfor mange andre mærker - især Sony er slem til at levere forskellige afarter af samme TV.
Af Mokuer
Jeg er glad for tråden tog lidt en drejning som anti-partisk overfor panasonic.

Jeg var meget tæt på selv at købe panasonic'en men designet falder ikke i min smag. Og et TV man skal gå og kigge på hver dag(både tændt og slukket), skal da være fedt at have på væggen.

Den eneste forskel er mellem 50PG6000 og 50PG6010 er den rødlige farve på buen under TV'et. Design PG6010. Jeg kan bedst lide 50PG6000 men det er jo igen smag og behag, og hvad skærmen skal stå sammen med.

Tror jeg bliver nødt til at bestlle 50" idag. Ville da være ærgerligt at afskære sig selv fra 1080p24... Og de 8 sidste tommer kan konen vel også klare når det kommer til det. ;)

Tak for hjælpen alle sammen.
Brugeravatar
Af hifreak
Mokuer kan du ikke lige skrive når du får den er selv på nippet til at købe den da det er hammer billigt for så stort et billede!! :)