Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af TYBO
Jeg er uenig i Turbo der.
TV er andet end hvordan billedet står i perfekte omgivelser.

TVet er i dag et næsten komplet underholdnings apperat som kører det meste af dagen.

Burnin, strømforbrug, fjernbetjening, lyd, design, tuners, features, reflekser skal der også tages højde for.

Dem jeg kender som har LCD er fuldt tilfredse med skærmen og nogen vægter f.eks. fjernbetjeningen lige så højt som billedkvaliteten.
Mit barn spiller f.eks. WII på TVet i dagstimerne lige op ad et stort vinduesparti og det ville være umuligt for ham at gøre det samme på plasma og så se hvad der sker på skærmen uden at der er trukket gardiner for.
Desuden kan de snidt lade TVet stå med samme signal og smutte ud og lege og det er lækkert at jeg ikke behøver at bekymre mig over burnin.
Måske skal der meget til efterhånden med plasma men bare det at jeg ikke behøver at bekymre mig over det er vigtigt for mig.

Vi mennesker er ikke ens og det er forskellingt hvad vi vægter som det vigtigeste.

Lige nu er det så bare lidt træls at plasma skærmene er så meget billigere end LCD oppe i de større skærme og det skulle være pga dette hvis jeg skulle vælge plasma.
Af Mokuer
Jeg ved jeg vil have en plasma.

Jeg bruger min skærm til Xbox360 (kun Fifa) ser meget tv (primært fodbold).

Jeg kunne egenligt godt tænke mig en skærm der gør min HTPC overflødig. Den burde kunne indbringe ca. 8k, så derfor er prisen ikke så vigtig, hvis TV'et opfylder mine krav.

Jeg vil derfor gerne kunne optage(indbygget HardDisk).
Den må også meget gerne kunne afspille mp3 og vise billeder (evt. via tråløst netværk.)
Afspilning af iso'er, divx mv. er vel ikke noget man kan få på en skærm?

De ting jeg lister op her peger vel i retning af de 2 skærme jeg nævnte tidligere. (jeg ved også Loewe har et TV med indbygget Mediacenter, men det kan ikke konkurrere billedmæssigt?)

Håber mine behov er lidt nemmere at gennemskue nu, kan godt se jeg skød lidt i blinde tidligere... Men jeg synes der tegner sig et seriøst billede efterhånden af hvad jeg gerne vil.

Jeg smider lige en samsung mere i puljen til at konkurrere med Pioneer 5090H. Nemlig

Samsung 46" - LE46A866S1 :s (UPS - en LCD)

Tak fordi i stiller jeres ekspertise til rådighed!
Af brfcjon
HAr du set den seneste Sony skærm. Der er lidt om den på forsiden. Den kan vist rigtig mange ting og ser ret fed ud.

Når det er sagt - køb for filan det PZ. Det vil du ikke fortryde. Det er sikkert ikke lige så godt som Pio, men prisen er markant lavere så du kan om 2 år købe et nyt fjernsyn der kan alle de hippe ting for de penge du har sparet.

kasper
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Den nævnte Pioneer 5090H har en del af de ting du efterspørger såsom DNLA, som kan erstatte visse af funktionerne fra en HTPC. Du kan dog ikke surfe på nettet med den og der vil nok også være visse formater du kan få problemer med at afspille. Du har ikke samme mulighed for at opgradere firmwaren så den håndterer nye formater, som du har med en HTPC. Mange af disse ting kan dog også håndteres af din Xbox, hvor du evt. blot kunne købe en NAS disk ved siden af (netværks harddisk).

Hvis du har pengene til et Pioneer 5090H, så fås billedkvaliteten ikke bedre i denne ende af prisskalaen. For at få alt hvad du efterspørger, så kan du overveje noget i denne stil:
- Pioneer 5090H
- Højttaler til 5090H + vægbeslag
- Synology diskstation 207 (NAS) med en tilhørende SATA harddisk
- Yousee HD boks med harddisk
Og enten:
- Logitech Harmony fjernbetjening (model må være op til temperementet)
Eller:
- Lintronic IR repeater + plasma IR øje
- Beo4 eller Beo5 fjernbetjening

Med denne pakke koblet til din Xbox har du stort set alt hvad du efterspørger, men prisen er også over 30.000 kr. Hvis det skal gøres billigere, så skal du lade Xbox'en klare nogle af mediefunktionerne, hvilket det fint kan når NAS'en sørger for lagerpladsen, og så tage et Panasonic PZ80 eller PZ85 i stedet.

Mine forslag mht. fjernbetjeninger sikrer at du ikke behøver flere enheder til at styre dine ting - alt kan samles i én betjening. Lintronic løsningen er klart den dyreste, med udgifter på godt 2000 kr. til selve modtageren og mellem 1500 og 4000 kr. til selve fjernbetjeningen, men til gengæld er den meget fleksibel og du kan selv justere meget mere end med Logitechs løsning.
Af Mokuer
Lader til det er PZ85 jeg skal have.
Synes også den er fed nok og super anmeldelser den får alle steder.

Jeg kan ikke lide den står 470W i strømforbrug. Men er det normalt?!? :o Sådan løst omregnet hakker den vel 2-3000 kr. af om året i strøm. :(
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Læs vores artikel om LCD vs. plasma og vores købsguide. Strømforbruget er altid opgivet som peak-forbrug og ikke middelforbrug. Du sætter nok ikke lysstyrken på 100% alligevel. Et realistisk strømforbrug er nok i omegnen af 230 W når det går hårdt for sig og ~100 W lavere når skærmen er mørk.

Men læs lige de to artikler jeg omtaler. Du finder dem i vores sektion for fokusartikler på forsiden.
Af Mokuer
Jeg er nu blevet klogere og en del mere forvirret omkring faldskærme.

Lad os antage, at de modeller jeg nævner nu begge lever op til mine krav billede-mæssigt.

Hvad ville i så vælge af:

Panasonic TH 46PZ85E (Pianosort)
og
Sony KDL-46W4500 (Sort)

Og hvad mister jeg hvis jeg vælger PZ80E? Umiddelbart lidt pænere i design (ved det er en smagssag), men jeg har ikke set nogle af dem live endnu.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du får ikke DVB-C tuner og heller ikke MPEG4 understøttelse. PZ har kun DVB-T tuner med MPEG2 understøttelse.
Af olli1985
ha ha helt ening hvad for en skal man vælge

Panasonic 46pz85

Eller Sony 46w4500

Ville helst høre fra nogen der havde erfaringer med disse 2 skærme. ?? ;;)
Af Ponduus
Hvorfor smutter du ikke selv ud og kigger skærme? :)

Personligt ville jeg tage PZ80/85, på grund af den bedre billedkvalitet.
Af Mokuer
Kender i en kæde der forhandler begge modeller?

Så vil jeg smutte ud og kigge i eftermiddag.

Jeg bor i Randers, så tapeconnection er ikke en mulighed. (hvis de da har den)