Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lyngbo
Måske er det en lille smule off-topic men jeg prøver alligevel.
Er der nogen der har en løsning på de små skrifttyper og meget spildplads når man browser med Ex. Firefox eller Explorer på en skærm med bredformat.
Har prøvet at pille en del ved font-størrelsen, men det duer ikke rigtigt. Teksterne kommer tit til at stå oveni hinanden.

Det jeg taler om kan ses her:
Ekstrabladets side

Eller her:
DR's hjemmeside

Som det kan ses er der en masse spildplads. Jeg har sådan set fundet løsningen i den zoom funktion der er i Opera browseren, men desværre får Opera min computer til at crashe :((
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Brug pivotfunktionen så du får en høj skærm i stedet for en bred skærm :)
Af Lyngbo
God idé - men den mulighed har min skærm ikke. :)
Brugeravatar
Af hightower
nu kan du jo ikke forvente at siderne er lavet til widescreen skærme, de begynder nok aller tidligst at dukke op om et par år.. men hvad med at ha' bogmærker/foretrukne fremme i venstre side? så bruger du da idet mindste noget af 'spild pladsen' til noget fornuftigt. både IE og firefox har den mulighed.
Af Lyngbo
Nej jeg ved godt at jeg ikke kan forvente at sider er skrevet til en bredformat skærm. Jeg ønsker bare at kunne zoome hele siden med billeder og det hele.

Allerhelst ville jeg ønske at der fandtes et zoom-plugin til Firefox. Når Opera kan få en hel side til at zoome ind, så burde Firefox også kunne det.
Brugeravatar
Af hightower
så må du skrive til opera og få dem til at fixe problemet eller gøre udviklerne af firefox opmærksom på det - der sker ligesom intet ved at brokke sig her :D
Af Lyngbo
Jeg brokker mig såmænd ikke. Jeg håber på at nogen er herinde er dygtige nok til at finde en løsning på problemet, men du er tilsyneladende ikke en af dem.
Af Wired
Det kommer som sagt an på hvordan hjemmesiden er lavet. Nogle er lavet med fast bredde - andre med fleksibelt layout der fylder hele skærmarealet.

Kan du ikke lade være med at maksimere dit browservindue? Ved godt det ikke er nøjagtigt hvad du efterlyser, men jeg ser personligt ingen mening i at surfe i widescreen opløsning. :-)
Af Lyngbo
Jo meningen er nu god nok.
Min skærm kører i 1680x1050 hvilket giver ret små bogstaver. For at kunne læse teksten, er det derfor nødvendigt at øge font-størrelsen. hvis man ikke vil sidde med næsen helt oppe i skærmen.
Men man kan ikke nøjes med at øge fontstørrelsen. Så står bogstaverne oveni hinanden. Derfor er zoom funktionen det der virker bedst. Har dog fundet en plugin til Firefox der hedder Image Zoom. Det fungerer sådan nogenlunde - men ikke super.
Det får Ekstra Bladets hjemmeside til at se sådan her ud på min skærm.
Det er sådan det skal være. Problemet er stort set løst :)