Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Nike-e
Hey alle!
Jeg har lige fået mit nye tv og vil meget gerne tilslutte det til min computer..
Jeg har fundet ud af jeg skal have et DVI til HDMI kabel, men som jeg har forstået får jeg ikke lyd ud af mit tv med det..
Hvad skal jeg gøre her for at få lyd ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Visse grafikkort har også mulighed for at sende lyd med igennem HDMI kablet. Det er muligt at der skal sættes et kabel på inde i computeren for at få det til at virke.

Hvis du ikke kan overføre lyden via HDMI, så må du benytte en af de andre udgange din PC har og føre et seperat kabel til lyden.
Af Nike-e
Nu synes jeg selv jeg har et okay godt grafikkort, men hvordan kan jeg se om mit grafikkort understøtter det ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det kan jeg desværre ikke hjælpe dig med. Det står muligvis på producentens hjemmeside. Jeg tror ikke det har ret meget at gøre med om kortet er "okay"...
Af Nike-e
Ved du hvad der skal stå hvis det understøttes af grafikkortet ?
Af Ponduus
Hvis det understøttes af kortet vil det med sikkerhed står der. Så vidt jeg ved, er der stadig kun få grafikkort som understøtter billede OG lyd, og ikke bare billede.
Af mhca
For mig lyder det altså som at Nike-e har et grafikkort med DVI-udgang, eftersom han skriver at han har fundet ud af, at han skal have et DVI->HDMI kabel.

I det tilfælde, så kan hans grafikkort ikke overføre lyden til fjernsynet.

Mvh. Martin
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, hvis det er grafikkortet der kun har DVI, så er der ingen grund til at lede efter info om lydudgange.
Brugeravatar
Af azrael
yakken skrev:Ja, hvis det er grafikkortet der kun har DVI, så er der ingen grund til at lede efter info om lydudgange.
Det passer nu ikke. Grafikkort kan sagtens overføre lyden via DVI. Man skal huske på, at lyd og billede ved HDMI sammenflettes til én bitstrøm. Det er også årsagen til, at man overhovedet kan lave DVI->HDMI adaptere.

Mht. grafikkort, der understøtter det, så er alle ATI-grafikkort fra HD2xxx-serien et godt bud. Det bliver lidt mere tricky ved nVidia-grafikkort. Der kan nogle af dem gøre det (især de seneste 8xxx- og 9xxx-generationer), mens de fleste tidligere generationer må melde pas, medmindre producenten af grafikkortet har lavet noget smart (Zotac var vist nogle af de første, der lavede en ATI-agtig løsning).
Af Flackhead
Jeg skal til at sætte mit media center til, men jeg ville lige høre omkring DVI - HDMI lyd gennem GFX'et ?

Jeg har 2stk XFX 9800gt grafikkorte, er det muligt at føre lyd gennem dem?

Mvh og mange tak, Anton
Brugeravatar
Af azrael
Du kan *muligvis* gøre det. Man kan ikke læse noget på XFX' hjemmeside, men denne forumtråd antyder at man kan gøre det. Det havde dog været noget nemmere for dig med ATI-kort. For øvrigt, hvad laver 2x 9800GT i et *medie center*? :p
Af Turbo
...
Senest rettet af Turbo 11 feb 2009, 12:05, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af azrael
Sorry, men det er desværre dig, der ikke helt forstår, hvad det drejer sig om. DVI-stikket kan overføre både analoge signaler og digitale signaler. Hvis et stik håndterer begge type kaldes det for DVI-I, hvis det kun overfører én type kaldes det enten DVI-A eller DVI-D (du får selv lov til at gætte hvilken stiktype overfører hvad :)).

Det digitale signal har for øvrigt intet at gøre med RGB. Der er tværtimod snarere tale om en seriel bitstrøm, som snarere kan sammenlignes med SATA til harddiske.

HDMI er 100% bagudkompatibelt med den digitale del af DVI. Da der som sagt er tale om en seriel bitstrøm kan man sammenflette billed- og lydsignaler i denne strøm. Det er ikke en helt triviel opgave, hvorfor man f.eks. ikke ser det på samtlige grafikkort med DVI-udgang.

ATI-kort fra HD2xxx og opefter har et "lydkort" (baseret på hardware fra Realtek) integreret på grafikkortet. De nVidia-løsninger, der findes, opnår typisk det samme ved at have et S/PDIF-stik på grafikkortet. Til dette kan man forbinde S/PDIF-udgangen fra ens lydkort, hvis det har en sådan.

I begge tilfælde genereres en digital bitstrøm bestående af både billede og lyd.

Håber, at det forklarer tingene. :)
Af JKay
Ja, azrael har ret. Jeg har selv et HDMI til DVI kabel forbundet fra mit fjernsyn til min TViX M-6500. Det bliver så konverteret tilbage til HDMI via en adapter inden det bliver forbundet til TViX'en. Og lyden kommer fint med igennem (valgte denne løsning da kablet skulle føres gennem flexrør i væggen. Og det er jo nemmere at lodde et DVI stik end et HDMI stik!).