Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af spumanti
Hej derude!

Er der nogen der har erfaring med at styre deres XD1E via den serielle port på tv'et?

Jeg påtænker at lave noget smart styring fra min PC, så fjernsynet automatisk tænder og skifter over til ext6 (hdmi fra PC'en) når jeg sætter en film på.

Er der nogen der kender til et program der kan sende kommandoer via serielporten til fjernsyent? -eller skal man ud i selv at lave noget terminalsoftware til at styre det?
Af erik-nl
Jeg tror faktisk ikke at porten virker !

Jeg tror at TVet skal have en firmware opdatering før porten kan bruges
Brugeravatar
Af spumanti
OK. den var værre... så må man jo se om man kan få opdateret firmwaren på en måde!

(måske vil det også løse problemet med at tv'et ikke kan huske indstilling for undertekster når man ser digital-tv (undertekster skal slås til hver gang tv'et tændes))
Brugeravatar
Af spumanti
Hej alle.

Nu ved jeg ikke om der er nogen der stadig er interesserede i at styre deres Sharp XD1e TV via seriel (RS232) porten.

Det virker rent faktisk!

Har forbundet min PC via en usb-rs232 converter til TV'et.

Forbindelsen er således:

PC
|
|
USB-RS232 converter
|
|
NULL modem kabel
|
|
SHARP RS-232C adaptor
|
|
SHARP XD1e

RS232 indstillinger:
Baud: 9600
Parity: None
Databits: 8
Stopbits: 1
XON/XOFF: Off

Til at styre TV'et har jeg lavet et lille .bat script, der sender kommandoer via COM1 til TV'et.
(send mig en PM hvis du er interesseret i det script jeg har skrevet)

Kommandoer kan sendes til TV'et sådan:

Opsætning af COM port
Kode: Vælg alt
MODE COM1: BAUD=9600 PARITY=N DATA=8 STOP=1 >nul
Kommando til XD1e
Kode: Vælg alt
ECHO DTVD001 >COM1
Vær opmærksom på at hver kommando SKAL være 8 karakterer lang. Ovenstående eksempel skifter TV'et over på digital tv, kanal 1. Ovenstående kommando er 7 karakterer lang, derfor er der et mellemrum mellem kommandoen og ">COM1".

Håber der er nogen derude der kan få glæde af dette indlæg. :)

-og nej... det var ikke nødvendigt at opdatere firmware i TV'et for at få det til at virke.