Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af xenius
Har egentlig altid undret mig:

Hvilken farve temperatur er den"mest korrekte", hvis der er en?

Eller er det måske helt afhængig af, hvad man bruger sin skærm til?

Jeg har følgende valgmuligheder på min:

Original Panel Color, 9300K, 6500K, sRGB, User Preset.

Har leget en del med indstillingerne, men kan ikke helt beslutte mig.. Er der en af disse (på nær User Preset som kan være hvad som helst) der ligger nærmest "de virkelige farver"?
Brugeravatar
Af azrael
Nu vil jeg ikke gøre mig helt vildt klog på det, men ingen skærm (heller ikke en CRT) kan vise samtlige farver. Det er kun et givet udsnit af farveskalaen. Derfor er det svært at sige, hvilken farvetemperatur, der afspejler "de rigtige" farver.

Indstillingen sRGB skulle i bedste fald give samme farveskala på alle skærme, der anvender sRGB. Om det faktisk er tilfældet kan jeg desværre ikke udtale mig om.

Måske er der nogle kloge hoveder derude, som kan give et mere kvalificeret svar?

Mit bud er at sætte farvetemperaturen, som du bedst kan lide den. Personligt er jeg mest tilhænger af et blåligt skær (9300K) frem for et mere rødligt skær (6500K), men det er helt og aldeles en smagssag.

/az
Af xenius
Lyder meget fornuftigt. :)

Så fik jeg da stillet min nysgerrighed. Foretrækker faktisk selv 9300K.

Kunne man egentlig ikke lave et "indstillingsskema" vi andre kunne benytte os af, i forhold til den pågældende skærm, når man f.eks. her på sitet har testet og indstillet en skærm korrekt ved hjælp af et colorimeter?

Når man f.eks. har testet og indstillet Samsung 970P med et colorimeter, kunne man f.eks. poste de forskellige indstillinger i et skema, så andre kunne benytte sig af dem? :o
Brugeravatar
Af azrael
Tænker du på de der farveprofiler, man kan angive i Windows? Det var da en smart ide, men jeg ved personligt ikke lige hvordan man opretter sådan en fil. Kiggede lige om den type fil (*.icc, *.icm) var en tekstfil ligesom monitor "drivere", men det er det ikke. Der skal nok et bestemt værktøj til. Og så kigger jeg lige over hos Microsoft, og se hvad jeg fandt. Det skal straks prøves. :)

/az
Af xenius
Hej a,

Nej, må godt nok indrømme at jeg bare tænkte på indstillingerne på selve skærmen.

Dvs. når Rasmus f,eks. har indstillet en skærm korrekt via et Colorimeter, kunne han poste de indstillinger han var kommet frem til. Er jeg helt gal på ideen? :o

Men det du har fundet ser rigtig spændende ud. Må lige lege lidt med den :)
Brugeravatar
Af azrael
Nå ja... dumme mig... :p

Din ide lyder faktisk ganske fornuftigt. Det skulle da lige være, hvis der er varianser de enkelte skærme imellem, altså at de samme indstillinger ikke har samme effekt på andre skærme af samme modeltype. Men det var da et forsøg værd.

/az
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Grunden til at jeg ikke poster indstillingerne for skærmene er, at det sjældent giver det samme resultat på alle skærme. Det er dels afhængigt af grafikkortet, dels rummets belysning.

Når jeg indstiller med mit udstyr oprettes der også en farveprofil i forløbet. Andre testsider har forsøgt sig med at offentliggøre denne profil, men det giver også sjældent det korrekte resultat.

Det er derfor ikke til megen hjælp, selv hvis jeg offentliggjorde disse to ting - desværre =(

Hvad angår farvetemperatur, så er det en lidt længere snak. Jeg vil prøve at holde den kort ved at pege på 6500K. 6500K fordi det er udgangspunktet for forskellige standarder - også NTSC, PAL og HDTV. 6500K er ikke rød i sig selv, med mindre det ses i "forkerte" omgivelser eller skærmen har problemer har et lidt rødligt skær i forvejen.
sRGB er også et fint udgangspunkt, men jeg vil stadig hellere pege på 6500K som mere korrekt. Det er også derfor vi sigter mod denne farvetemperatur i anmeldelser her på siden.