Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Makaus
hjælp søges stadig inden køb :)

er mpeg4 "meget" bedre kvalitet (billedemæssigt) end 455(mpeg2)?

hvis vi nu siger at jeg alligevel køber et nyt og større tv indenfor 4 år (2012), kan det så stadig betale sig at købe det med mpeg4?
Af cannavaro
Har du Kabel-Tv eller kører du med almindelig antenne? Hvis vi tager udgangspunkt i en antenne på taget/loftet/stuen whatever, vil man den 1. November i 2009 lukke ned for de analoge signaler, og køre 100 digitalt. Hvis du ønsker at modtage alle de nye digitale kanaler efterfølgende (heriblandt en evt. HD-kanal), skal du have en Digital Tuner med Mpeg4 (DVBT). Du vil til denne tid helt sikkert kunne købe en Digital boks med MPEG 4 understøttelse. Du kan selvfølgelig også vælge et tv med indbygget MPEG 2-4 understøttelse. Stort set de fleste af de "nye" kanaler over DVBT, bliver betalingskanaler. Gratis-kanaler bliver dem som du kender idag, suppleret med et par enkelte nye. Hvis dit behov er at se mere end bare Dr og Tv2, kan du købe et såkaldt Ca-modul , og samtidig tilvælge et abonnement hos Boxer (Boxer bliver kanaludbyderen). Ca-modulet kan du sætte ind i Tv'et, typisk ved siden, hvorefter den dekoder betalingskanalerne.

Du skal dog være opmærksom på, at Dr 1, Dr 2, Dr Update, Tv2/lorry fortsat vil køre med Mpeg2 frem til 2012.

Hvis du har Kabel-Tv, eksempelvis fra Yousee, er der ingen planer om at lukke ned for analogt. Dvs. du sagtens kan se almindeligt analogt Tv fremover, medmindre du har en helt speciel aftale med en anden udbyder.

Hvis du vil have digitalt Tv via Kabel-Tv, er det samme procedure som ovenstående. Jeg kan dog forestille mig, at flere og flere kanaler bliver sendt i Mpeg4. Fordelen ved Mpeg4 er, at der kan være flere kanaler på samme Mux (Frekvens). Den overordnede Kvalitet skulle være en lille smule bedre, men flere parametre gør, at kvaliteten nok bliver den samme.

Den gamle Samsung skærm du nævner, har DVBT med MPEG2, hvorimod den nye har DVBT med MPEG 2-4, samt DVBC med MPEG 2-4. Det betyder, at du reelt set kan slippe for en evt. boks, uanset om du har Kabel-Tv eller Antenne og lige PT. være fremtidssikkert, medmindre man går over til nogle nye komprimeringsformer, hvor kun en seperat boks vil kunne klare det.

Desuden har en boks, igen et eksempel fra Tdc's boks, flere fordele, såsom EPG programguide, start-forfra og leje af film over boksen. Om du kan leve uden ved du selv bedst.

Personligt vil Jeg nok gå efter den nye model, fordi du her har flere muligheder. Og så fordi det er en ny model. Af en eller anden grund, finder jeg det mere betryggende:)

Billedmæssigt er der ingen forskel så vidt Jeg ved.
Af Makaus
cannavaro skrev:Har du Kabel-Tv eller kører du med almindelig antenne? Hvis vi tager udgangspunkt i en antenne på taget/loftet/stuen whatever, vil man den 1. November i 2009 lukke ned for de analoge signaler, og køre 100 digitalt. Hvis du ønsker at modtage alle de nye digitale kanaler efterfølgende (heriblandt en evt. HD-kanal), skal du have en Digital Tuner med Mpeg4 (DVBT). Du vil til denne tid helt sikkert kunne købe en Digital boks med MPEG 4 understøttelse. Du kan selvfølgelig også vælge et tv med indbygget MPEG 2-4 understøttelse. Stort set de fleste af de "nye" kanaler over DVBT, bliver betalingskanaler. Gratis-kanaler bliver dem som du kender idag, suppleret med et par enkelte nye. Hvis dit behov er at se mere end bare Dr og Tv2, kan du købe et såkaldt Ca-modul , og samtidig tilvælge et abonnement hos Boxer (Boxer bliver kanaludbyderen). Ca-modulet kan du sætte ind i Tv'et, typisk ved siden, hvorefter den dekoder betalingskanalerne.

Du skal dog være opmærksom på, at Dr 1, Dr 2, Dr Update, Tv2/lorry fortsat vil køre med Mpeg2 frem til 2012.

Hvis du har Kabel-Tv, eksempelvis fra Yousee, er der ingen planer om at lukke ned for analogt. Dvs. du sagtens kan se almindeligt analogt Tv fremover, medmindre du har en helt speciel aftale med en anden udbyder.

Hvis du vil have digitalt Tv via Kabel-Tv, er det samme procedure som ovenstående. Jeg kan dog forestille mig, at flere og flere kanaler bliver sendt i Mpeg4. Fordelen ved Mpeg4 er, at der kan være flere kanaler på samme Mux (Frekvens). Den overordnede Kvalitet skulle være en lille smule bedre, men flere parametre gør, at kvaliteten nok bliver den samme.

Den gamle Samsung skærm du nævner, har DVBT med MPEG2, hvorimod den nye har DVBT med MPEG 2-4, samt DVBC med MPEG 2-4. Det betyder, at du reelt set kan slippe for en evt. boks, uanset om du har Kabel-Tv eller Antenne og lige PT. være fremtidssikkert, medmindre man går over til nogle nye komprimeringsformer, hvor kun en seperat boks vil kunne klare det.

Desuden har en boks, igen et eksempel fra Tdc's boks, flere fordele, såsom EPG programguide, start-forfra og leje af film over boksen. Om du kan leve uden ved du selv bedst.

Personligt vil Jeg nok gå efter den nye model, fordi du her har flere muligheder. Og så fordi det er en ny model. Af en eller anden grund, finder jeg det mere betryggende:)

Billedmæssigt er der ingen forskel så vidt Jeg ved.
Okay, har været nede og se tv'et idag, og det ser rigtigt fedt ud og god billedkvalitet :)

Vi har kabel-tv fra TDC tror jeg det er, alt sådan noget TV3/+, kanal5/4 stopper de før 2012, hvis ja kan det jo godt betale sig at købe det dyre, regner med at have købt en ny skærm inden 2012 eller i 2012 igen anyway..men vil ikke risikere at købe et tv der skal have en boks som hjælp for at se diverse kanaler før 2012, fordi de kører i mpeg4.
Af cannavaro
Lige PT har du Analogt signal fra Yousee over DVB-C.

Ingen kanaler "stopper" i 2012. Med Hensyn til DR-kanalerne og Tv2, bliver de rent faktisk leveret digitalt til dig netop nu, selvom du ikke har en digital modtager. Alle DVB-C udbyder skal levere de ovenstående kanaler digitalt, da det er vedtaget ved lov. Loven gælder dog ikke for mennesker med en antenne. Disse mennesker skal skaffe sig en digital boks under alle omstændigheder (Eller et Tv med indbygget Tunere) seneste efter 2012, for at overhovedet at kunne se Tv over antennen.

Men for at ridse det op, vil det ikke påvirke dig.. Alle de kanaler du ser idag, inklusiv Tv3 som du er inde på, vil fortsat blive leveret analogt over Yousee's net.

Med hensyn til det digitale net:

Yousee sender de fleste af deres digitale kanaler ud i MPEG2. Det vil sige, at du godt kan nøjes med den gamle model fra Samsung, som har indbygget DVBC Med MPEG2. High defintion kanalerne, blandt andet Discovery HD mm, bliver komprimeret i MPEG4. Jeg har ladet mig fortælle, at Yousee efterhånden vil sende nogle af de eksisterende kanaler ud i MPEG4, istedet for MPEG2, og at evt. nye kanaler vil være MPEG4-dekodning. Men ingen ved rigtigt hvornår og hvordan de vil gøre dette. Så hvis du skal se de samme kanaler som du gør nu, men bare i digital kvalitet, kan den ældre Samsung-skærm klare jobbet, i den forstand, at du slipper for boksen. Yousee kan levere alle dine eksisterende kanaler digitalt. Du skal være opmærksom på, at du skal tilkøbe et Ca-modul, et digitalt program kort, som koster 200 Kr hvert halve år, og så skal du såmænd også abonnemere på en tv-pakke udover det du har i forvejem. Det kunne f.eks. være HD-kanalerne, som koste 50 om månenden, sidste Jeg tjekkede. Her ville det i dit tilfælde være en fordel med det nye Samsung Tv, som har MPEG4, så du stadig slipper for boksen. Hvad Yousee gør om 3-4 år eller før, kan ingen svare på. Derfor er denne løsning noget som du kan bruge her og nu, og sikkert et par år frem, indtil der sker noget nyt!!
Af Makaus
Okay, jeg er virkelig i tvivl så..:D

Hvad ville du gøre, hvis du stod i mine sko?
Af samsungdk
Hej
A455 kan godt være svær at få fat på nu, Jeg kan undersøge hvilken butikker der har en tilbage hvis du sender mig en mail.

Her et forslag, 2tal Dragør, 2tal Fredensborg, Expert Nørrebrogade. Expert Frederiksberg.

N
Af cannavaro
Køb den nye model.. Prisforskellen kan ikke være så stor.
Af Makaus
samsungdk skrev:Hej
A455 kan godt være svær at få fat på nu, Jeg kan undersøge hvilken butikker der har en tilbage hvis du sender mig en mail.

Her et forslag, 2tal Dragør, 2tal Fredensborg, Expert Nørrebrogade. Expert Frederiksberg.

N
bilka odense havde et :)

men har købt det nye.
Af Makaus
cannavaro skrev:Køb den nye model.. Prisforskellen kan ikke være så stor.
done :D

ca 2k i forskel