Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Winz
Hej

Har lige fået sådan en ind ad døren og har forgæves forsøgt at indstille den, da fabriksindstillingerne åbenbart er håbløse.
Mit problem er at den er for lys - sort er faktisk nærmest lyse-gråt.
Er der nogen der har erfaring med denne type skærm og indstillingerne ?
Der er selvfølgelig også den mulighed at den er defekt (?).
Desuden "slukker" den, dvs. bliver sort i 1-2 sekunder med meget uregelmæssige mellemrum. KAn dette skyldes grafikkortet eller er skærmen defekt ?

På forhånd mange tak for hjælpen
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Tjek om gamma står på mode 1 og tjek også om MagicBright står på et eller andet spøjst. Skru gerne en del ned for brightness og så tag udgangspunkt i en kontrast på måske 75-80.

Du skal i øvrigt sikre dig, at der ikke ligger en farveprofil eller andet gøgl fra din tidligere skærm.

En ting er dog helt sikkert. Den skal ikke slukke på tilfældige tidspunkter. Det er dog ikke en fejl hvis det sker når du f.eks. går ind i spil eller skifter til en anden kilde. Her er det helt normalt, at billedet lige detekteres efter ændret opløsning eller lignende. Det kan muligvis også være dine grafikkort drivere, der driller og tjek endeligt om du har sat opdateringshastigheden (Hz) i grafikortets indstillinger til 60 Hz.
Af Winz
Hej Rasmus

Mange tak for svaret.
Jeg synes da lige jeg vil følge op på mit indlæg.
Først vil jeg lige sige at skærmen "slukkede" et par sekunder ad gangen på fuldstændigt tilfældige tidspunkter, og altså ikke ved skift af opløsning. Nogle gange gik der 30 sek. og andre gange 30 min. og alt der imellem.
Anyway - begge problemer blev løst ved en frisk installation af Windows (XP), da den alligevel trængte og jeg gav op efter nogle timer :)
Så det må næsten ha' været nogle "trætte" drivere :)