Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Godaften allesammen

Jeg har anskaffet mig et kabel så jeg kan se DVD samlingen direkte fra computeren. Nu er det dog sådan at nogle af dem har en sort klamme over og under billedet. Kan dette resultere i "burn-in"?

Er der nogen der har en tommelfinger regel for hvor lang tid en skærm skal stå for at der kan være risiko for burn in? Jeg ved ikke om jeg skal skifte kanal hver time eller hver dag for at undgå burn-in.

Med venlig hilsen
Brian
Brugeravatar
Af kthomsen
Tag det bare helt roligt.
Indstil dit tv til flatpanels.dk's indstillinger fra PX80 testen:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1213261291

Så får du det bedste billede på skærmen. Det kan måske se lidt "kedeligt" ud i starten, men giv det en uges tid og du vil se det var det rigtige, at få korrekt farve osv. så det hele ser så realistisk ud som muligt, istedet for en masse kontrast og pangfarver som er unaturligt.

Derefter skal du ikke være bekymret for burn-in.
Selv de 10 bud med Charles Heston kan du se med sorte rammer. I værste fald vil du opleve lidt retention som vil forsvinde i løbet af et par minutter højest. Husk på når du har set een film går de sorte rammer væk og aktiverer de pixels, imens du sætter den næste film på.

Personligt har jeg ikke selv lagt mærke til retention på min PX80 efter normal tv eller film fra DVD eller PC.
Af Mr.DJ
Så vidt jeg ved er billedet "slukket" der hvor der er sort. Så der skulle ikke gerne kunne komme burn-in ved at vise sort.
det er værre hvis du har et still-billed eller tekst tv og andet "konstant" billed på. Men vi snakker her osse stadig over længere tid før det er skadeligt.

Men vi snakker altså ikke flere timer og generalt bør du vende dig til at slå f.eks. txt-tv fra når du går fra tv'et. Faktisk ligesom ved de alm. gammeldags billedrørs tv. Du kan godt sammligne plasma hvad angår burn-in med disse.

PS: En god ide ville være at aktivere pause skærm på din computer og sætte den til en ca. 5-8 min's penge. så behøver du ikke bekymre dig om skrivebords billedet "brænder fast" i plasma panelet.
Og især mens plasma tv'et er helt nyt, kan du med fordel godt skrue en lille smule ned for kontrasten(så den kommer til at ligge lidt under midten i grafen). Dette hjælper osse imod burn-in.
Brugeravatar
Af kthomsen
Tror simpelthen ikke på burn-in på en PX80 selv med still billede i 2 timer.
Jeg kan ikke se retention fra et logo efter flere timer på samme kanal!

Husk på Plasma er kommet langt på 3år hvad burn-in angår, især Panasonic.
Af Psygurd
Jeg har brugt mit PX80 fra dag 1 af uden at tage hensyn til stilbilleder, og har endnu ikke opnået et burn-in der ikke har været udvisket efter et par min ved kanalskifte.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mr.DJ skrev:Så vidt jeg ved er billedet "slukket" der hvor der er sort. Så der skulle ikke gerne kunne komme burn-in ved at vise sort.
det er værre hvis du har et still-billed eller tekst tv og andet "konstant" billed på. Men vi snakker her osse stadig over længere tid før det er skadeligt.
Nu kan burn-in jo også være den modsatte effekt, hvor resten af billedet ældes hurtigere end de sorte områder. Det vil give samme resultat.

Jeg ville dog ikke bekymre mig om det hvis man ind i mellem så på andre ting end film i letterbox-formatet.