Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa

Indtil i lørdags var jeg den triste ejer af et Alfaview tv, men den situation hjalp knægten mig heldigvis ud af ved at lege ninja turtle i stuen med en stor plastik slikkepind med en masse rigtige slikkepinde inden i. Resultatet blev at låget røg af og en byge af slikkepinde røg på tværs af stuen perfekt rettet mod tv'et som nu har en kæmpe stor stjerne og fine striber på langs og i højden... Alfaview vs slikkepinde 0 - 1.
Han fik ikke ros, men lad os bare sige at det ikke var det største tab da jeg længe har gået og ledt efter en undskyldning for at skifte tv'et ud da rækken af fejl på det er uendelig og billedet knapt værd at se tekst tv på.

Nu skal jeg finde ud af hvad vi skal have af tv, men min søgning er af en lidt anden art end den sædvanlige.
Det skal primært bruges til at se tv og film på, størrelsen skal være 40", max 20.000 kr, skal selvfølgelig være "fremtidssikret" og jeg har kigget på de nye Samsung og Sony tv med LED backlight - men ud over det ville jeg gerne have et tv der er "familie venligt".

Dvs. det skal kunne klare lidt knubs, (fx et angreb med en slikkepind) små fedtede hænder der synes at Peter Plys er den dejligste i verden og mener at leverhakke maden skal deles med ham på skærmen osv.
Det skal siges at tv'et hænger på væggen på et udtræks beslag så det lige passer at min 10mnd datter kan stå og læne sig op af det med sine hænder, og jeg er ikke meget for at flytte tv'et da der ikke rigtig er plads.
Min første tanke var at købe et billigt tv, men det hjælper ikke noget at skulle skifte det ud igen og igen. Så jeg er nok ude i et tv med glasplade foran, der evt kan skiftes hvis uheldet skulle være ude med aner ikke om der overhovedet findes tv med glas foran mere?

Jeg er klar over at det er et lidt anderledes spørgsmål end i nok er vandt til herinde, men der må være nogen der har/har haft samme behov som mig... så nogen ideer til hvordan jeg kan fremtids- og børnesikre mit tv kiggeri fremover? :)

/anders
Af TYBO
Ved at panasonic PX80 er lavet til at kunne holde til knubs fra børn der bruger TVet til spil.

Du får et godt billed men den har ikke diverse tuners som gør den "fremtidssikret" så du skal have en extern tunerbox til den tid.

Prisen er ca. 6500 i 42".

Det var måske en god ting at spare pengene lige nu og så købe et dyre TV når børnene er blevet lidt større :)
Af Novaree
Klart, det var knægten der smed den slikkepind :P

Jeg ved det ikke med 100% sikkerhed, men jeg tvivler på at der er nogen fidus i at lave fladskærms-tv med glasplade foran. Det giver en frygtelig refleksion og giver en overvægt, der procentvis - set i forhold til resten af tv'et - svarer til hvad jeg har for meget på maven *gisp!*

Vi har bevist valgt billige fjernsyn af samme årsag: Vi gider ikke ærge os gule og blå hvis Aya får revet Baby Annabel rundt i stuen - så går Grundig'en i stuen, er det bare ærgeligt. Så må vi i Bilka og finde et andet.

Men på den anden side: Kan man ikke forsikre sig ud af det her? Jeg mener, alle elektronik-pusherne har så travlt med deres fantastiske forsikringer der forsikrer imod alt (pånær de problemer man kommer ud for i det daglige?), så måske investeringen i et godt fjernsyn med en god ekstra forsikring i f.eks. 5 år, ikke ville være helt dum?

Og ellers så smide en projektor i loftet? Hæng et pænt billede på væggen hvor tv'et hang og et godt lærred til at smide udenover :)

//Novaree
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De fleste LCD skærme har en meget sart film på fronten, som ikke er specielt modstandsdygtige overfor hele håndflader på skærmen. De er desuden mere sarte når du skal gøre dem rene - der må ikke bruges andet end en mikrofiberklud (evt. med en enkelt dråbe rent vand på).

Jeg ville også se på Panasonic PX80 eller PZ serien og tage en ekstern boks til at klare "fremtidssikringen". Med en ekstern boks får du desuden en HDD optager, som måske kunne være handy?

Et 37" PX80 kan fås for 5500 kr. - det kan Bilka sq ikke matche med noget der kommer tilnærmelsesvist tæt på i billedkvalitet. Jeg ville ikke smide 20.000 kr. i et TV, der har fået lignende skrammer når plastic-sværdet har været svunget lidt for meget rundt.
Af mhca
Nu spørger jeg måske dumt, men har alle plasma-skærme ikke en glasplade foran skærmen?

Jeg kan selvfølgelig godt se at I foreslår PX80, som jo er plasma, men Novaree's svar gør mig forvirret, samt andersr's spørgsmål.

Jeg synes dog at forslagene lyder fornuftige. Et PX80, der jo langtfra koster 20.000 kr., og som vel også har glasplade, der vel kan rengøres med en blød, fugtig klud? Og se hvad der evt. er af "Idiot"-forsikringer, som jeg kalder dem.

Mvh. Martin
Af Novaree
<religionskrig>
Hold nu op .. Plasma er jo ikke en option ;)
</religionskrig>
Af red_martians
Glaspaladen ligger faktisk inde under et lag af antirefleks plastik. Men korrekt at overfladen er blank. Men må så også indrømme at hovedparten af moderne LCD-skærme har en endnu blankere overflade.
Mit råd er ligeledes PX80. Farvekvaliteten fra den skærm kan endnu ikke gengives med nogle LCD'er.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Novaree skrev:<religionskrig>
Hold nu op .. Plasma er jo ikke en option ;)
</religionskrig>
Hvis du nu supplerer med et par argumenter, der bakker påstanden op, så kan vi tage den derfra. Det dér er jo ikke en religionskrig, det er bare ligegyldigt støj i tråden.
Af andersr
Ang. glas så virker det ikke som om Alfaview'et har glas med en tynd plastik front, og det kan selvfølgelig være at et bedre kvalitetes tv havde klaret slaget bedre.

PX80 lyder som et fornuftigt forslag, jeg vil dog mene at det mangler en del på den æstetiske del.. fruen er meget pernippen lige der så ville meget gerne høre omkring alternativer.

Ang. plasma vs lcd så har jeg hele tiden haft i tankerne at det skulle være et lcd, men det vist udelukkende den gamle burn-in faktor der spiller ind der. Men efter hvad jeg kan læse mig frem til her på siden så er det næste elimineret idag, så om det er plasma eller lcd betyder ikke noget.

En "idiot" forsikring er helt sikker noget jeg vil benytte mig af uanset pris, det tror jeg godt kan betale sig med en hjemmeboende terrorist ;)
Af TYBO
Ja der er en glasplade men den er forstærket i PX80 så den kan klare stød. Den ville sikkert have modstået den slikkepind.
Det er en af de nye ting der var i PX80 i forhold til den gamle model / andre producenter.
Af Novaree
Yakken,

Lyn lidt ned, tror du har zippet vinter-yakken for højt op :)

Min kommentar er sirligt omviget af et tag, hvis hensigt var at vise dels ironi, dels ligegyldighed og dels at for/imod plasma _er_ et spørgsmål om smag og behag.

Personligt ligger mit erfaringniveau på højde med Anders': Jeg har ikke overvejet LCD vs. plasma siden dengang plasma var uegnet til konsoller, og alene på baggrund af dette har jeg - selv den dag i dag - fravalgt plasma.

Dette er måske et issue der er long gone? Hvad ved jeg..

Anders' behov strækker sig ikke så langt som til konsoller, hvorfor det argument i sig selv er ganske overflødigt, og derfor er der intet der taler imod at Anders skulle købe sig et plasma-tv.

Men bevares, festlige kommentarer skal jeg fremover nok holde andetsteds...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der var intet ondt i mit indlæg. Jeg efterlyste blot lidt mere saglig argumentation. Jeg har slet ikke en (y/j)akke på der kan lynes så langt op 8)

Mht. plasma vs. LCD så har vi lige nu en artikel på forsiden om emnet:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1220975428

Jeg ser det heller ikke som en religionskrig, men som et spørgsmål om at veje fordele og ulemper i hver enkelt situation. Til visse ting bør den ene teknologi fremhæves og til andre bør den anden. Man kan således sagtens diskutere for og imod uden at tale om personlige præferencer og religion, hvilket dit indlæg jo ikke just lagde op til.
Af Novaree
Nu er min mening - i forhold til Anders' beslutning - irrelevant, men dels er det en interessant og oplysende artikel (thumbs up til flatpanels.dk dér :)), men jeg - personligt - er ikke overbevist om at plasma nogensinde vil være det bedre valg.

Rammer der er givet af Anders (iøvrigt ikke ulig mine, men det ved Anders godt ;)) kræver et tv der kan klare mosten. Artiklen lægger - i mine øjne - stor vægt på plasmas skrøbelighed, især i konklussionen. Og selvom PX80 er udrustet med en glasfront og kan klare stød op til 4 joule (whatever that means - der er nok en fysiktime i gym jeg har misset (chancen er stor ;))) men når jeg har set hvad min datter på 3 har kunnet præstere af vold, selv da hun var helt lille, så vile jeg ikke tiltro en plasmaskærm ret lang levetid.

Men klart, det er alene en gut-feeling, da jeg ingen praktisk erfaring har med PX80 - her kunne det jo så være praktisk med input fra een der rent faktisk ejer et PX80 og et barn i 1 til 3 års alderen :)

//Novaree
Af Ponduus
Er ikke helt med på hvad du snakker om Novaree.

Du siger, at en plasma skærm ikke skulle kunne holde til nær så meget fysisk vold som en LCD skærm?

Det er rigtigt, at der er en indkørings periode og at den ikke må ligges ned. Som Tybo har sagt, så har PX80 jo netop en forstærket glasplade, som kan tage imod lidt ekstra.