Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af loveduck
Hej alle sammen

Imorgen er jeg så heldig, at jeg skal ud at hente mit nye fjernsyn :) Et Panasonic 42PZ80.
Jeg har besluttet mig for at køre Break-in DVD'en og skrue ned for kontrasten og brightness i indkøringsfasen. Senere vil jeg gerne kalibrerer det bedst muligt UDEN professionel hjælp :P Nogle som har et par fif til hvordan jeg klare kalibreringen bedst muligt? Endvidere, er der andet jeg skal gøre i indkøringsfasen?

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Lasse Knudsen
Af Neros
Jeg lytter nysgerrig til andres respons på dette emne, da jeg faktisk lige var på vej ind for at skrive et lignede topic.

Jeg investerer i samme overstående fjernsyn og ville hører om det kan svarer sig med sådan en "Break-in DVD" eller.

Undskyld for at jeg highjacker tråden, men jeg ønsker også svar på det du spørger om. :)
Af loveduck
Neros skrev:Jeg lytter nysgerrig til andres respons på dette emne, da jeg faktisk lige var på vej ind for at skrive et lignede topic.

Jeg investerer i samme overstående fjernsyn og ville hører om det kan svarer sig med sådan en "Break-in DVD" eller.

Undskyld for at jeg highjacker tråden, men jeg ønsker også svar på det du spørger om. :)
Helt i orden mester :)
Af Neros
Angående kalibereringen så skriver flatpanels selv forresten en lille smule i deres test af selv samme fjernsyn.

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1213261291
For at forbedre billedet yderligere, kan de andre indstillinger i menuen også tages i brug, og jeg vil her giver en kort vurdering af, hvad der kan gøres for at kalibrere billedet.

Først og fremmest bør man tage udgangspunkt i profilen kaldet biograf, som jeg nævner ovenfor. Vælg også farvetemperaturen kaldet ”varm”, da den er tættest på vores mål, der er 6500 Kelvin. De dynamiske kredsløb bør slås fra.
Jeg har sammenfattet de endelige indstillinger herunder. Bemærk at 0 betyder, at du skal reducere indstillingen fuldstændig. ”1 til venstre” betyder, at du skal rykke indstillingen en mod venstre i forhold til udgangspunktet på profilen biograf.

Efter kalibrering
Profil: Biograf
Kontrast 1 til venstre
Lys: Uændret eller 1 til venstre
Farve: Uændret
Skarphed: 0
Farvetemperatur Varm
Farvestyring Fra
P-NR Fra

Billedet er i denne indstilling varmere og en anelse mere gulligt end udgangspunktet fra Panasonic. Prøv at kør med indstillingerne nogle dage for at vænne dig øjnene til den nye indstilling. Ofte kan et ændret billede opfattes som forkert, da hjernen typisk bruger det man kender som reference. Problemet er blot, at har man vænnet sig til standardindstillingerne, så har man en forkert reference.
Håber du kan bruge det loveduck.

Samtidig håber jeg at nogen vil komme med yderligere respons og evt. et svar på om en sådan "Break-in DVD" er et must. :)
Af Kratz
På Panasonic's 2008 modeller (som inkluderer PZ80) vil jeg generelt sige, drop break-in foranstaltningerne! De er for det meste unødvendige.

Brug fjernsynet med omtanke, dvs. undgå stilstående billeder over flere timer, og hvis du er ektra bekymret, så skrug ned for kontrasten den første tid.

Har selv anskaffet storebror PZ800 for nogle måneder siden. Jeg har ikke taget det der ligner forbehold (inklusive fruens timevis af fjernsyn på samme kanal med logo i hjørnet). Jeg har ikke set skyggen af retention eller burn-in.