Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Kan det passe at jeg kan se logoer og skrift blive siddende i et kort stykke tid, efter at jeg har skruet væk fra det billede som lavede dette Burn-In eller hvad det nu hedder, men det er kun noget man lægger mærke til på sort skærm/sorte scener.

Det skal dog siges at det går væk efter et kort stykke tid(2-3 min.), det er bare irriterende at se på en helt ny skærm der laver sådan noget
Af martinlk
Ja, det kan sagtens passe. Det er retention.
Brugeravatar
Af kthomsen
Det er retention. Men dog ikke noget jeg bemærker på min PX80 selv efter nogle timer på samme kanal. O-O
Af AndyBN
Også hvis det sker efter bare 5 sekunder med stil billede på playstation 3
Af JLA_DK
Ja, det lyder som retention. Men det burde kun komme med meget lang tids kigning på samme kanal/billede.
Jeg har selv et PZ85, det har samme panel som PZ80, og jeg har aldrig oplevet hverken retention eller burn-in.
Af zyckelmaster
AndyBN skrev:Også hvis det sker efter bare 5 sekunder med stil billede på playstation 3
Det lyder enten som et panel med fejl eller også har du nogle ekstreme indstillinger for billedet - Hvilke indstillinger har du for billedet?
Af martinlk
På mit PX80 kan jeg se TV i timevis uden at bemærke det mindste. Der er dog undtagelser. F.eks. kan jeg efter 10 sek. still-billede på min PS3 også se retention. Dette ses dog *kun* hvis jeg går direkte fra et stillbillede til en sort skærm og sidder i et helt mørkt lokale.

Ifølge mine observationer sker der det, at et helt sort billede ikke har mulighed for at "genoplive" de pixels der sidder fast. Den normale retention bli'r altså "slettet" hver gang en pixel bliver aktiveret (viser andet end sort). Ser jeg f.eks. en film der er letterboxed, hvor underteksterne befinder sig nederst i billedet (i den sorte bjælke), så kan man efter et stykke tid godt se, at der er en sløret "klat" der hvor de mange tekster har stået. Bemærk at det er ganske svagt. Dette forsvinder dog straks efter man ser materiale der ikke er letterboxed (fuld skærm). Med andre ord: retention opstår hurtigt og sker hele tiden, men den bliver hurtigt slettet igen hvis skærmen skal vise noget andet end sort i det påvirkede område.

Hvis det er noget i den dur du oplever, så mener jeg bestemt ikke der er noget i vejen med din skærm. Jeg vil vove at påstå at de plasma-ejere (ihvertfald i PX80's tilfælde) der påstår, at deres TV aldrig har problemer med retention, simpelthen ikke har kigget godt nok efter.
Brugeravatar
Af kthomsen
martinlk skrev:Jeg vil vove at påstå at de plasma-ejere (ihvertfald i PX80's tilfælde) der påstår, at deres TV aldrig har problemer med retention, simpelthen ikke har kigget godt nok efter.
Det kan da godt være jeg ikke har testet mit PX80 med still-billede i 10min til sort skærm samtidig med at jeg står indenfor 2m for at kigge efter, men ved alm. digital og HD tv kiggeri og wii spil i min alm. stue med dæmpet belysning ser jeg altå intet....nul...nix. Selv når den har stået på samme PC skrivebordsbillede i et stykke tid. Men så skifter jeg jo også normalt til film bagefter.
Jeg bruger indstillingerne fra PX80 testen på flatpanels.dk.

Så hvis det er noget der ses hele tiden ved alm. brug og i en irriterende grad, så lyder det mærkeligt.
Af AndyBN
martinlk skrev:På mit PX80 kan jeg se TV i timevis uden at bemærke det mindste. Der er dog undtagelser. F.eks. kan jeg efter 10 sek. still-billede på min PS3 også se retention. Dette ses dog *kun* hvis jeg går direkte fra et stillbillede til en sort skærm og sidder i et helt mørkt lokale.

Ifølge mine observationer sker der det, at et helt sort billede ikke har mulighed for at "genoplive" de pixels der sidder fast. Den normale retention bli'r altså "slettet" hver gang en pixel bliver aktiveret (viser andet end sort)
Det er præcis det samme jeg har lagt mærke til. Det sker når man har Playstation 3'en XMB (Den der menu bjælke) visende i nogle sekunder, hvor man efter går ind i et spil, så når den går til sort skærm kan man se menuen svagt.
Det lyder enten som et panel med fejl eller også har du nogle ekstreme indstillinger for billedet - Hvilke indstillinger har du for billedet?
Til det kan jeg sige at jeg har sat den på biograf og ingen af bjælkerne svinger mere end 10% fra default settings, og det der kan slås fra er slået fra
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg synes nu ikke det lyder som en fejl, men blot som alm. retention.
Af martinlk
AndyBN skrev:Det er præcis det samme jeg har lagt mærke til. Det sker når man har Playstation 3'en XMB (Den der menu bjælke) visende i nogle sekunder, hvor man efter går ind i et spil, så når den går til sort skærm kan man se menuen svagt.
Ja, det skal nok passe. Ikke noget unormalt der. Jeg har ikke selv lagt mærke til det ved XMB'en, men det lyder i mine ører ikke unormalt. Det eneste du kan gøre er at acceptere det, for sådan er plasma-TV. Det er jo trods alt ikke noget der ses mens man spiller eller ser film/TV.