Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg er ved at overveje købet af sådan et Panasonic tv
Havde egengligt besluttet mig for enten px85 ell.pz85
Men er kommet lidt i tvivl.
Sådan ser mit behov ud:
Jeg har tvsignal via Parabol(canal digital)
Jeg ser en del dvdfilm og det er sådan set det jeg bruger mit tv til.
Jeg kunne måske godt tænke mig at have de kanaler fra Canal digital i HD
(så får man jo også en optager med i købet)
Jeg sidder ca.5-6 meter fra skærmen.
Har et par spørgsmål
Ville det kunne betale sig for mig at købe 85´er modellerne eller ville jeg fint kunne klare mig med 80´er modellerne?
Kan det betale sig for mig at købe pz´eren frem for px´eren?
Vil jeg komme til at fortryde at jeg køber den i 42" frem for 46" med den afstand jeg har til skærmen.
Har idag en 32" crt :p men den er godt nok til den lille side med den afstand.

Håber på nogle input
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
PX findes ikke i en 85 model.

PZ85 vs. PZ80 er diskuteret herinde mange gange før - og så sent som i dag er der givet et link til hvad forskellen er.

PX får desuden kun op til 42" så allerede dér har du skåret den model væk hvis du vil have 46". Jeg ville mene at 46" var mere oplagt end 42" i den afstand. Jeg ved ikke hvilke størrelser PZ-modellerne fås i, men det kan du nok slå op. Du vil dog ikke få glæde af fuld HD i den afstand, blot så det er slået fast.
Af jesper3a
okay du mener altså at jeg lige så godt kan spare hd-boksen fra canal digital?
Har set at der findes en pz85 tror jeg det er i 46" men den koster selvfølgelig kasse i forhold til en 42" :(
Er der andre skærme du mener(yakken) der kunne være mere attraktive for mig?
Det jeg ligger vægt på er at billedet skal stå pænt skarpt også irritere det mig virkelig meget hvis billedet "takker" meget når man f.eks. ser fodbold
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
jesper3a skrev:okay du mener altså at jeg lige så godt kan spare hd-boksen fra canal digital?
Nej, det er så afgjort ikke det jeg mener. Jeg udtaler mig om opløsningen på skærmen og ikke opløsningen på kildematerialet. De to ting må ikke blandes sammen. Du får stadig et langt bedre billede ved at få det digitalt.
jesper3a skrev:Er der andre skærme du mener(yakken) der kunne være mere attraktive for mig?
Nej, jeg mener at Panasonics PZ serie er et godt valg hvis du vil have et TV på 46". Jeg går ud fra at du har fået læst op på hvilke forskelle der er på PZ80 og PZ85?
Af jesper3a
ja har læst lidt på det.
Men må nu sige at jeg overvejer lidt at tage en 42" istedet for det koster jo ca.4-5000kr at få de 4" mere.
Den kan vel returneres igen hvis jeg finder ud af at den er for lille ;)

Nå okay med hensyn til hdboksen mener du godt at det kan betale sig.
Men om jeg har et hdready tv eller et fullhd-tv det er det som ikke har nogen betydning for mig?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
jesper3a skrev:Men om jeg har et hdready tv eller et fullhd-tv det er det som ikke har nogen betydning for mig?
Ja, det er dér hvor du ikke længere kan se en forskel i den siddeafstand du har til skærmen. Med 5 m til skærmen, så begynder du dog også at få lidt svært ved at få noget ud af HD hvis skærmen kun er på 42". Selv et 50" TV er lige i underkanten til den afstand.

Generelt får du dog et skarpere billede med en digital-boks, men det vigtigste i den her sammenhæng er nok mere at du får digitale signaler - ikke så meget om det er HD. Jeg ville nok spare udgiften til HD-pakken når du sidder så langt væk. I teorien burde du se på skærme i 60" størrelsen for at få noget ud af HD.

I første omgang kan du jo undlade at indkøbe en boks og se hvordan du synes det analoge signal står.
Af TYBO
Gå efter en normal 50" plasma og ikke full HD.
Der får du helt sikkert mest for pengene til dit behov.

Priser fra 7000kr og op.
Brugeravatar
Af kthomsen
TYBO skrev:Gå efter en normal 50" plasma og ikke full HD.
Der får du helt sikkert mest for pengene til dit behov.

Priser fra 7000kr og op.
Enig med TYBO. Når du sidder så langt fra TV'et og og kun bruger det til parabol, evt. HD-boks og DVD.
Det kunne f.eks. være LGs 50PG6000 eller 50PG6500 som jeg har læst nogle herinde er glade for.
Af jesper3a
Det kunne jo være man skulle overtale konen til at der skulle ommøbleres i stuen :p
Har ikke lige hørt eller læst så meget om skærmene fra LG men mærket tiltaler mig ikke umiddelbart har haft en LGmobiltelefon og den var bare totalt dårlig(supergodt argument O_O )
Af martinlk
yakken skrev:I teorien burde du se på skærme i 60" størrelsen for at få noget ud af HD.
Hoho. Det er altså noget af en motherfucker. Jeg var inde i Expert hvor de havde en 65" Panasonic hængende bag skranken, og for ***** hvor var det stort. Lidt som at være i biffen. Gad godt opleve deres 103-tommer.
Af zyckelmaster
jesper3a skrev:Det kunne jo være man skulle overtale konen til at der skulle ommøbleres i stuen :p
Har ikke lige hørt eller læst så meget om skærmene fra LG men mærket tiltaler mig ikke umiddelbart har haft en LGmobiltelefon og den var bare totalt dårlig(supergodt argument O_O )
LG's PG6000 er bl.a. anmeldt her på siden og har generelt fået gode vurderinger af forholdet pris/kvalitet. Og med den afstand, som du har til skærmen, så ville en 50" ikke være helt ved siden af, men mindre kan da også gøre det.