Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

står lidt i den situation at en af mine venner skal vælge et af ovenstående fjernsyn. Jeg har selv Panasonic som jeg er meget glad for, men han vil gerne spørge herinde, så det skal han vel have lov til.

Hans TV skal primært bruges til film og spil fra PS3. Almindeligt TV-kiggeri kan jo være ligemeget, da der skal ekstern HD-box til alligevel, ikke sandt?

Samsung er FULL HD, men der skal siddes 3 meter fra fjernsynet så det har vi regnet os frem til ikke kommer til at betyde at samsung vinder. Derimod har Panasonic 1080p24hz eller hvad det hedder og betyder det en betydelig bedre filmoplevelse?

I må gerne komme med flere ting vi ikke har overvejet. Panasonic har en kontrast på 15:000:1 mens Samsung har 35000:1. Er samsung dermed bedre eller?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Personligt ville jeg altid give flere point til en skærm der undersøtter 1080p24 end en der ikke gør. Jeg finder det voldsomt generende, men det er naturligvis ikke alle der gør det. Du får et mere flydende billede hvis skærmen understøtter 1080p24 når du ser BluRay film - se evt. vores købsguide på forsiden hvori der er et eksempel.

Kontrastforholdet er ligegyldigt idet det er dynamisk. Det kan ikke bruges til noget reelt.
Af RomanFanatic
Samsung har opgivet deres dynamiske kontrastforhold(35000:1) hvor Panasonic har opgivet deres Native kontrastforhold. (15000:1) Samsungs lyder bedre med de tal, men dynamisk kontrast siger intet, du skal nok regne med at den native kontrast ligger på 7500, på samsungs skærm. For at sætte det i perspektiv kan jeg fortælle at PX80 har hele 1000000:1 dynamisk kontrast. Jeg forstod ikke helt det med opløsningen og hvor langt væk din ven sidder? Sidder han tæt på skærmen? (under 2,5m) så bør han nok skaffe fullHD. Hvis han derimod sidder længere væk, burde alm HD være rigeligt. Selv er jeg ved at købe PX80, min siddeafstand er 3 meter, og min skærm skal også bruges meget til gaming.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
7500:1 er nok også lige venligt nok. Vi måtle PX80 til at have et kontrastforhold på max. 1200:1 og A557 til at have et på det samme. Efter kalibrering lå det på ca. 900:1 for begge TV.