Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af RomanFanatic
Nu har jeg hele mit liv levet med en 21" crt skærm, som næsten er ældre end mig. Efter at have haft en Xbox360 i et år efterhånden, er mit behov efter en hd skærm blevet virkelig stor, for det lille billede, og den lave opløsning kan virkelig være en pine i et fps spil, som Gears of War.

Nu tænker jeg så på at skaffe en PX80 skærm, og jeg er virkelig brændt varm på den, men en ting bekymrer mig. Den 1024*768 opløsning lyder ikke af meget i forhold til crt opløsningen. Nu har jeg taget adskillige tests, og læst flere artikler som alle sammen siger at jeg ikke skal bekymrer mig om opløsningen, da de 42" om de 3 meter jeg sidder væk, gør at der ikke kan sees forskel på HD ready, og full HD.
Det tror jeg også gerne, men jeg vil gerne høre fra folk herinde, der måske spiller lidt konsol engang imellem, har i problemer med opløsningen? Og er der nogen grund til at bekymre sig?
Af Ponduus
Ingen grund til bekymring overhovedet. Køb du bare en PX80 den er glimrende til konsol :)

Sidder selv med et px80 og en ps3 :)
Af RomanFanatic
Det lyder rigtig godt, hvis der er andre med erfaringer, så bare sig til. :)
Brugeravatar
Af kthomsen
Spiller selv wii på min 42PX80 og det ser godt ud.
Af RomanFanatic
Ok, jeg kom lige til at tænke over noget. Nu når opløsningen er 4:3, får man så ikke et strukket billede, samt sorte bjælker i top og bund af skærmen? I så fald er plasma ikke noget for mig.
Brugeravatar
Af kthomsen
Husk på at pixels på PX80 ikke er kvadratiske som på dit CRT men aflange, så det bliver ikke 4:3!
Iøvrigt så har mange LCD paneler 768 linier (1366x768) så det er jo åbenbart ikke noget problem i praksis.

Se evt. lidt om indstillinger på PS3 til PX80 her: http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=43376

Ellers lav selv en simpel googlesøgning på PX80 og PS3[/url]
Af RomanFanatic
Ja, jeg ved godt at pixelsne er aflange, men min pointe er at selve opløsning stadigvæk er 4:3. Vil en konsol så ikke tage det som at det skal laves om til 16:9, hvilket gøres ved at sætte sorte bjælker i top og bund? (ligesom en film) Samt billedet vil jo blive strukket nu når at pixelsne er aflange.

Det vil i sidste ende skabe et katastrofalt billede, medmindre enten konsollen eller fjernsynet kan snakke ordentlig sammen. Og kan de det?
Brugeravatar
Af kthomsen
RomanFanatic skrev:Ja, jeg ved godt at pixelsne er aflange, men min pointe er at selve opløsning stadigvæk er 4:3. Vil en konsol så ikke tage det som at det skal laves om til 16:9, hvilket gøres ved at sætte sorte bjælker i top og bund? (ligesom en film) Samt billedet vil jo blive strukket nu når at pixelsne er aflange.

Det vil i sidste ende skabe et katastrofalt billede, medmindre enten konsollen eller fjernsynet kan snakke ordentlig sammen. Og kan de det?
Læs lidt i tråden her:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... kalere+ps3

Ellers er der sikkert flere tråde derude. ;)
Af martinlk
RomanFanatic skrev:Vil en konsol så ikke tage det som at det skal laves om til 16:9, hvilket gøres ved at sætte sorte bjælker i top og bund?
Nej. Et 720p/1080p-signal bli'r vist i fuld skærm på PX80. Elektronikken i TV'et sørger for at skalere billedet så det vises korrekt med de tilgængelige pixels.
Af RomanFanatic
Det lyder godt, min største frygt ville nemlig være at halvdelen af de allerede få pixel ligepludselig skulle til at vise sorte bjælker.

Men ellers er der intet andre bemærkninger om PX80 og konsoller, vel?
Af dkawa
intet andet udover at du i de første 200 timer nok skal skrue end tand ned for skarphed/kontrast og sætte konsol til via HDMI. SÅ spiller det MAX.

Til TV vil jeg anbefale dig ( og alle andre) en HD box. Det gør VIRKELIG en stor forskel. Jeg er/var helt overvældet over hvor godt/skartp alm. SD signal kan stå.

På samme nivau som DVD. (næsten ;-) )
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
dkawa skrev:intet andet udover at du i de første 200 timer nok skal skrue end tand ned for skarphed/kontrast og sætte konsol til via HDMI.
Skarpheden må han stille som han vil ;) Den har ikke indflydelse på andet end hvor kunstigt et billede du vil have. Mere skarphed = mere kunstigt billede.
Brugeravatar
Af kthomsen
dkawa skrev:intet andet udover at du i de første 200 timer nok skal skrue end tand ned for skarphed/kontrast og sætte konsol til via HDMI. SÅ spiller det MAX.
Kan kun varmt anbefale fra starten at bruge de indstillinger som er beskrevet i flatpanels.dk's PX80 test, sålænge billedet ikke står stille i evigheder, og så ellers spille og se noget tv!
Af RomanFanatic
Det vil jeg gøre :)

Nogle som har erfaringer med Mobiludsalg.dk?