Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har nu søgt og søgt på nettet efter en fladskærm, til mig, som er fantatisk til grafikkrævende spil, god til film, god til konto arbejde.

Som har Full HD, ingen ghosting, flotte farver, og hvor sort er sort. Har spurgt her inde mange gange efter hjælp, men ikke fået nogen rigtig hjælp endnu.

Har været bruger her et stykke tid og har søgt svar for længe siden, der var hjælpen god, den er næsten lig nul nu.

Ville ønske det kunne ændre sig.
Af Turbo
...
Senest rettet af Turbo 11 feb 2009, 12:15, rettet i alt 1 gang.
Af runo18
Tak for dit svar, jodet giver da en ide om nogle mærker man ikke skal gå efter. Jeg søger en pc skærm på cirka 24"
Af Turbo
...
Senest rettet af Turbo 11 feb 2009, 12:16, rettet i alt 1 gang.
Af Mr.DJ
kom faktisk med et reelt bud i din første tråd aka LG's W2600HP-BF! ::l

Hvis du vægter gode farver(8 bit), betragtningsvinkler og mindst mulig responstid(til spil) er denne den bedste allround.
En udenlandsk side har lavet en meget detaljeret test af den, du får lige linket her til deres konlusion som er på engelsk(resten kan du blade igennem): http://www.prad.de/en/monitore/review/2 ... art18.html

Et billigere alternativ, kunne være den som Turbo linker til eller evt. Samsungs T240 hvis du vil have 24"(Link:http://www.samsung.com/dk/consumer/deta ... fullspec=F. Disse er begge TN.

De billige skærme bruger TN paneler som har den ene fordel at de er den hutigste type panel idag og derfor osse brugt meget af gamere.
De tilbyder dog en lavere farveopløsning(6bit) og har osse en mere snæver betragtningvinkel(du skal helst sidde lige foran skærmen for at se den bedste billedkvalitet).

Vær osse opmærksom på at jo større skærm du vælger jo langsommere responstid får du. Derfor finder du f.eks. idag ikke skærme over 22" der har 2mS responstid. Så generalt er du nødt til at spørge dig selv om hvad du vægter højest og det kan være lidt svært at afgøre hvis man ikke har set på et udvalg af skærme. Så der er det nok en god ide at tage ud og se på nogle stykker.

Men held og lykke håber du føler dig lidt hjulpet nu! (B
Af runo18
Okay tak for de brugbare link, der er stof til eftertanke, prisen er stort set underordnet, heller et bedre billede end sparer et par hundrede.

Men er der nogen af de skærme der linkes til der har fuld HD-opløsning?
Af Mr.DJ
Forenklet er HD(High Definition) sådan set bare 2 opløsninger.

Den ene 1280x720 - forkortet 720p
Den anden 1920x1080 eller 1080p.

Så for at f.eks. kunne vise hele billedet i 1080p uden at skalere ned, skal skærmen have en opløsning på mindst 1920x1080 eller højere. Har skærmen præcist en opløsning på 1920x1080 kalder man den osse "native".
Af runo18
Hvilken Panel type er bare bedst til en gamer fladskærm og full HD ?
Af Mr.DJ
"Fuld HD" er som begreb ret ligegyldigt når vi snakker PC skærme i denne sammenhæng. Det har mere relevans hvis vi snakker om TV skærme eller "biograf"-projektorer. Fuld HD betyder bare skærmen har mindst en opløsning på 1920x1080 og det kan du jo nemt chekke ved at kigge på tallene på skærmen. Og som du kan se har alle foreslåede skærme en opløsning der er høj nok.
Hvordan skal du bruge skærmen til at vise film?

Kan høre du ikke selv rigtig ved hvad du vil have og vil have mig/andre til at vælge for dig.
Jeg ville personligt helt klart vælge LG'en fordi jeg vægter gode farver og synsvinkler højere end en TN skærm der er en smule hurtigere.

Da du ikke rigtig selv ved hvad du vægter højest, kan jeg næsten kun foreslå dig at prøve at bestille LG'en og hvis du så finder ud af at du syntes denne er for langsom, kan du returnere den(indenfor 7-14 dage, alt efter hvad forretningen skriver) og dernæst prøve en skærm baseret på TN panel istedet for. LG'en bruger S-IPS panel iøvrigt.

Generalt anvendes TN paneler til gamere, da de er hurtigst(mindst slør ved hurtig bevægelse). De andre typer er simpelthen for langsom til hurtige spil. Der er dog nogle få S-IPS baserede paneler der kommer tæt på(LG'en har 5mS respons) og som bonus tilbyder disse oveni en bedre farvekvalitet + synsvinkel betragtning.

med andre ord:

Allround god skærm = LG W2600HP-BF

Hvis hurtighed er vigtigst = TN baseret skærm f.eks. de foreslåede fra Samsung. Kig osse evt. gerne på hvilke der bliver testet på denne side.

Den bedste til det hele = Findes desværre ikke, så du er derfor nødt til at finde ud af hvad DU sætter mest pris på!

Så kan jeg vidst ikke skære det meget mere ud i pap! :)

Held og lykke med hvad du beslutter dig for og fortsat god weekend!
Af runo18
Endnu en gang tak for hjælpen og den meget uddybende forklaring. Det er noget jeg kan bruge. :D
Af BrunoB
Mr.DJ skrev:_________________
Nuværende monitor = NEC MultiSync 20WGX2 Pro(20" S-IPS, 6mS)

Leder efter værdig arvtager! :-).
Ja så kommer du sgu på arbejde :p
Af runo18
Ja jeg valgte Samsung SyncMaster T220 , da jeg frem for alt vil have en billede der ikke ghoster, da jeg allerede har ejet en Fladskærm med 6 ms, men den var for langsom, og solgte den igen hurtigt og gik tilbage til skrummel skærm, men nu prøver jeg en skrummel skærm igen.