Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af koden
og sonys nye 32S4000 har kun MPEG-2
der burde være lov imode MPEG-2 nu...

Fleggaard kører kampagne på denne Sony til 4500 kr.
Af ReXuZ
S modellen er jo også en discount model til supermarkeder osv..

V, X & W er vidst der man skal holde sig.. De andre bliver man nu nok bare trætte af.
Af JKay
Ok, Nu har jeg modtaget Samsungs Produktnyt 2008-2009, hvori alle de nye modeller optræder, og jeg har talt med Samsung Nordisk Support. De siger begge at:

De nye nordiske modeller kan modtage DVB-T og DVB-C i både MPEG2 og MPEG4. Så det er informationerne på www.samsung.dk der ikke er korrekt!
Senest rettet af JKay 17 okt 2008, 23:07, rettet i alt 1 gang.
Af JKay
Jeg har fået svar fra en Jacob fra Hi-Fi klubben vedr. DVB-C MPEG4:
------------------------------------
Alle de nye tv fra Samsung, Sony, NAD m.fl. vil kun have MPEG4 på DVB-T tuneren.

Der er pt. ingen planer om at ændre DVB-C systemet til MPEG4 standarden.

Mvh Jacob
------------------------------------

Jeg gætter på det er fordi at der ikke er nogen standard for DVB-C MPEG4 endnu og ingen bruger det endnu, så ingen kan garantere at det vil virke når det engang kommer.
Af JKay
Hmm... Jo mere jeg læser jo mere forvirret synes jeg at jeg bliver:

Under support spørgsmål til TDC's YouSee box står der:
--------------
Din tuner skal understøtte MPEG-2 og MPEG-4 for at kunne vise HDTV

DVB-C tuneren og kortlæseren skal understøtte MPEG-4, hvis du ønsker at modtage tv-kanaler i HD. Mange indbyggede DVB-C tunere understøtter kun MPEG-2, og kan dermed ikke vise HD, selvom tv’ets skærmopløsning understøtter det.
--------------

Hvis det er står der er rigtigt så er DVB-C MPEG4 i brug i dag!
Men jeg ved at man sagtens kan sende HD kanaler i MPEG2! Men måske kræver deres HD kanaler en MPEG4 decoder! Jeg mener at de nye Sony TV sagtens kan modtage YouSee's HD kanaler ?!? Er der nogen der kan bekræfte dette?

Se:
http://yousee.dk/privat/kundeservice/di ... p?id=15547
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
MPEG2 og MPEG4 er jo bare en kompressionsform. I teorien kan du godt sende HD i MPEG2, men algoritmen er bare ikke så effektiv som MPEG4, så derfor benytter man den ikke. Af samme grund omlægges SD kanalerne også til MPEG4 hen af vejen.

Og ja - der benyttes allerede MPEG4 til HD kanalerne i Yousee's digitale pakke og TV med MPEG4 DVB-C tunere kan godt modtage og dekode dem. Det er nu ikke nogen hemmelighed og det har været meldt klart ud fra Yousee at du skal bruge en MPEG4 DVB-C tuner for at se HD fra deres sendenet. Hvis du vil undvære HD kanalerne, så er MPEG2 tilstrækkeligt.

Du kan finde flere eksempler på folk der har Sony TV og ser HD kanalerne i vores sektion for DVB-tunere.
Af JKay
Så ham Jacob fra Hi-Fi klubben har altså ikke ret?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, ikke mht. DVB-C med MPEG4 på Sonys TV. Jeg skal ikke sige om NADs TV heller ikke har MPEG4, men det 100% forkert at Sonys TV ikke skulle kunne vise HD kanaler herhjemme.

Det er sandt at kabel-TV kanalerne pt. ikke har udsigt til at blive omlagt til MPEG4, men det betyder ikke at der ikke allerede findes kanaler der er kodet i formatet (HD kanalerne altså). Den normale TV pakke vil dog ikke blive omlagt fra MPEG2 til MPEG4 lige foreløbigt.

Basalt set kommer der 3 ting ind af dit kabel-TV stik i væggen (for Yousee kunder altså):
- Analoge kabel-TV signaler, dvs. alle de pakker du normalt kan abonnere på (eksl. HD kanalerne)
- Alle de samme kanaler i digital DVB-C format kodet med MPEG2
- HD kanaler kodet til DVB-C tunere med MPEG4 understøttelse
Af RM
Nu er jeg også forvirret, har en samsung le40a696 og har fået alt til at modtage digitalsignal fra yousee kabel tv. Vi har fuldpakken, men tror vores signal styrke er for dårlig til at finde de digitale kanaler, så venter en teknikker. Men hvis problemet bliver løst, og jeg kan modtage kanalerne digitalt, så burde jeg også modtage kanal 5hd og tv2sport hd, så vil jeg hurtigt kunne se om mit tv har dvbc mpeg4 tuner, for jeg er også forvirret i kataloget står der nemlig at den både har dvbc mpeg 2 + 4 og dvbt mpeg 2 + 4, men kommer i tvivl. nu må vi se
Af samsungdk
Hej

Alle samsung Nordic modeller er med DVB-T / DVB-C tuner Mpeg4 Der er desværre fejl på vores site. Det er ved at blive rettet.

Der er ikke Mpeg4 og DVB-C i Parallel impoteret vare.
Af JKay
Nu da vi har en fra samsungdk her, så kunne vi måske få svar på et andet spørgsmål.

En test af LE40A786 hos HDTVTest i england påstår at modellen har problemer med Combing/interlacing. Se:

http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung- ... 922131.htm

Hos CNET i USA nævner de at modellen 46A950 har fået en opdatering (software og hardware). Se:

http://news.cnet.com/8301-17938_105-10066772-1.html

Kom denne opdatering også til 786,796 og 966?

Hvad løser denne opdatering? Fikser den også problerne med Combing/interlacing af non 60Hz signaler?
Af RM
Hey, var også lige i kt radio i odense i dag, og jo den har alt det samsungdk siger :)
Efter et yousee teknikker besøg, har jeg fundet ud af at mit viaccess modul var defekt, så håber det virker efter det bliver byttet.
Af samsungdk
RM skrev:Hey, var også lige i kt radio i odense i dag, og jo den har alt det samsungdk siger :)
Efter et yousee teknikker besøg, har jeg fundet ud af at mit viaccess modul var defekt, så håber det virker efter det bliver byttet.
Alle Samsung tv med DVB-C tuner er testet med 14 forskellige Viaccess monduler. Alle virker.

S :o)