Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg skal anskaffe mig et PX 80, men jeg ved intet om hvordan man griber det an mht afstand til skærmen. Jeg har 2,5-3,4 m til skærmen fra 2 sofaer. Desuden spiller min knægt lidt playstation fra 1,8m. Jeg har dog overvejt at købe trådløse controllers, hvis det er uhensigtsmæssigt.

Hvilken skærmstørrelse skal jeg vælge?

På forhånd tak.

P.S: Jeg har forsøgt med guiden her på siden, men jeg er en abe udi de begreber der anvendes :((
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Gør dig klart hvilke signaler du kommer til at se på. Hvis det er HD, så vælger du 720p opløsningen i vores applet, som fortæller dig hvor langt du kan tåle at sidde fra skærmen. Er det alm. TV og DVD så vælger du 576p i appletten.

Herved får du et ca. mål for hvor langt du kan tillade dig at sidde fra skærmen, men principelt kan du godt tåle at sidde noget tættere på, idet vores applet kun gælder for stillestående binære signaler (dvs. sort/hvid mønstre). Når der kommer farver på, så bliver det sværere at skelne.
Af Tapeworm
Tak for input, yakken.

Jeg ser alm tv + dvd so far.

Der er godt nok stor forskel på hvilket signal man vælger O-O

Jeg tror det bliver 42"
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det hænger jo sammen med at alm. TV og DVD kun har en opløsning på 720x576 punkter, hvor HD er på mindst 1024x720 punkter. Jo færre punkter der er på skærmen, des større må hvert enkelt punkt være, så selvom din skærm har en høj opløsning, så vil dit inputsignal (som jo har en lavere opløsning) stadig blive smurt ud over hele skærmfladen og derved får du bare blæst en lav opløsning op i stor format - det bliver kvaliteten jo ikke bedre af.
Af Tapeworm
OK, yakken.

Hvis jeg nu spørger dig - du lyder til at vide mere om skærme en Peter Asschenfeldt ved om at jage damer - ud fra de oplysninger jeg har givet, hvilken skærmstr ville du så vælge?

På forhånd tak.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Min egen erfaring er at det hurtigt bliver for småt uanset hvad du vælger. Når du først får fat i noget HD materiale engang - det kunne jo komme i form af en PS3 - så vil mere have mere. Med HD på skærmen, så kan du, som du kan se af vores applet, sætte dig usansynligt tæt på skærmen og stadig have glæde af den. Jeg ville tage 42" modellen, men lige pt. er 37" modellen så svinebillig (5500 kr. i Computer City), at jeg godt kunne lokkes til at gøre en undtagelse i min anbefaling. Det er virkelig meget meget svært at slå den pris - det er jo nærmest "brug og smid væk"-billigt.

Hvis du vil have råd til at jage damer, så siger du også bare til ;)
Af Tapeworm
Thanks m8

42'eren er kun ca. 1000 dyrere inkl. forsendelse til randområderne 8)

Tak for det hurtige svar og tilbuddet om kontakthjælp (B
Af InZane
Jeg stod selv og skulle vælge mellem et PX80 i 37" og 42". Jeg endte med at vælge 37". Jeg synes det er rigeligt stort til min stue. Jeg sidder omkring 2-2,5m fra tv'et. Jeg fandt mit 37" til 5225kr (Computercity gennem Forbrugsforeningen).
Af Tapeworm
Jeg er meget i tvivl. Jeg syntes 42" er en ordentlig basse, men jeg kigger også på et Phillips 28" 4/3 crt p.t. :((

Flere bud er meget velkomne.
Af Ponduus
Jeg ville også tage 42" hvis jeg var dig. Mere vil have mere :)

Jeg sidder 2-2,5 meter fra mit 37" og jeg fortryder jeg ikke købte det i 42".
Af lutuc
jeg sidder 2,5m fra min 42", og syntes næsten det for småt.. så jeg syntes i hvertfald du skal tage en 42"

28" crt. ja det var sku lidt af noget lort at sammenligne med d: hehe
Brugeravatar
Af kthomsen
Har selv 42", dog sidder jeg også en meter længere væk. Men jeg vil mene at du skal tage 42". Tager du 37" går der 2 uger og du slår dig selv oveni for ikke at have købt 42". Man vil altid have større når signalet og billedet er godt.
Jeg er ihvertfald helt sikker på det er mindst 50" næste gang.
Af Tapeworm
Mange tak for alle udmeldingerne! Det ser ud til at der er bred enighed 8)
Af Sommer
Jeg stod selv og overvejede 32" til 40" for så kort tid siden som en måned! Jeg blev lokket til 40" - og som de andre siger er det bare vane at kigge på.

Lad være med at spare 1000 kroner og miste 5"... de tommer er guld værd når du først har kigget lidt på det. Jeg gik fra en 4:3 28" i øvrigt, og woooow.... :)

Gi' den gas! Med de kvinder vi har i Danmark ved du ikke hvornår du får lov igen *HAHA*