Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har netop købt en Medion 20" Widescreen fra Aldi idag til 3500.-

Jeg har testet den lidt med et par film, spil, surfing og hjælpeværktøjet her fra siden, og er egentlig ret godt tilfreds, bortset fra lidt slør, som dog blev synliggjort ved monitortesten, men det er også kun en 8 ms.

Jeg har tænkt mig at benytte mig af Aldis garanti og levere skærmen tilbage inden en måned hvis jeg alligevel ikke er helt tilfreds.

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide hvilket panel, der sidder i den. Er der nogen, der ved det?
Af Lyngbo
Hej Nato

Ligesom dig er jeg helt grøn i dette forum. Jeg kan desværre ikke svare på dit spørgsmål, men vil også bare lige fortælle at jeg har købt Aldi skærmen. Jeg har det ligesom dig - jeg prøver den godt igennem og så afleverer jeg den evt. tilbage.
Jeg synes farverne er utroligt flotte i forhold til min gamle CRT skærm, men synes også der er lidt slør på bogstaverne - f.eks. på ikonerne på skrivebordet.
Selv går jeg lige og overvejer om man skulle tage en tur til Metro hvor de har en Philips 200W6CS på tilbud i denne uge - startende i dag torsdag.
Måske var det også en mulighed for dig. :)
Af Lyngbo
Hej igen Nato

Jeg er lige lidt nysgerrig for at høre hvordan det går med dig og din Medion skærm. Er du stadig tilfreds/utilfreds?

Som nævnt i en anden tråd har jeg skiftet mit grafikkort ud med et nyere og kører nu via DVI og højeste opløsning. Jeg synes skærmen er superskarp og rigtig flot i farverne.

Allegvel er jeg stadig en anelse i tvivl om det er den rigtige skærm. Den kan godt være en lille smule anstrengende at kigge på - som om der sidder et filter foran skærmen. Jeg ved ikke hvad det kaldes - det er lidt svært at forklare, men hvis man sidder ved den i mange timer, kunne jeg forestille mig at man kan blive lidt træt i øjnene.

Hvad siger du? Har du fundet en anden 20 tommer i sammen prisleje. Fik du nogensinde prøvet Philips'en rigtigt?
Af Wired
Da jeg havde en Dell 2005FPW tog det mig også noget tid inden jeg havde vænnet mig til den. Skiftet fra en CRT-skærm var i starten lidt voldsom, da skærmen var så meget kraftigere og lysere - jeg tror at du vænner dig til det. :)
Af Jonah
Lyder lidt som om I ikke har sat opløsningen rigtigt op. Den skal vist være på 1680x1050 på den skærm, så tjek lige om jeres står til det. Ellers vil den ganske rigtigt se noget ulden ud i teksten.
Af Lyngbo
Wired skrev:Da jeg havde en Dell 2005FPW tog det mig også noget tid inden jeg havde vænnet mig til den. Skiftet fra en CRT-skærm var i starten lidt voldsom, da skærmen var så meget kraftigere og lysere - jeg tror at du vænner dig til det. :)
Ja, det har du nok ret i. Det jeg er lidt tvivl om er om nogle skærme er mere behagelige for øjnene end andre men stadig skarpe.

Jonah skrev:Lyder lidt som om I ikke har sat opløsningen rigtigt op. Den skal vist være på 1680x1050 på den skærm, så tjek lige om jeres står til det. Ellers vil den ganske rigtigt se noget ulden ud i teksten.
Jo min skærmopløsning står rigtig nok på 1680x1050.
Ellers er det som du nævner noget uldent. Synes iøvrigt det er lidt usmart at man kun kan vælge én eneste opløsning hvis man vil have et skarpt billede.
Gælder det mon også for andre 20" widescreen skærme?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det gælder for ALLE fladskærme uanset størrelse. Du kan få et skarpt billede hvis du vælger en opløsning der kan ganges op i native opløsningen med et helt 4-multiplum, som f.eks.:
800x600 opløsningen er et helt multiplum af 1600x1200 opløsningen (faktor 4) og vil derfor stå skarpt.
Af Lyngbo
Ok tak.
Troede bare at det fungerede på samme måde som ved min gamle CRT skærm. Her resulterede de fleste opløsninger i et skarpt billede.
Rart at vide at det ikke er min nye skærm der er dum :)
Brugeravatar
Af ravnk
Hej
Vil da lige bidrage med min oplevelse af Medionnen.
Pakkede den ud i fredags og synes egentlig godt om den, widescreen er sgu et fedt format, lige indtil jeg blev opmærksom på der ligesom var nogle meget fine uldtråde over hele skærmen inde i panelet (nej det var ikke støv).
Jeg prøvede at indstille skærmen vha. diverse hjælpeprogrammer (prad.de, vanity.dk) men lige lidt hjalp det.
Jeg har i samme rum både en LG L1915s samt en ældre samsung 151s og kontrast og farve var klart bedre på medionnen men ingen af de andre skærme har denne uldne effekt.
Den var naturligvis indstillet til korrekt opløsning 1680x1050.
Det var især tydeligt i hvide områder. Om det er en uheldig coatning eller fænomenet har et andet eksotisk navn skal jeg ikke kunne sige.
Skærmen røg retur dagen efter og man kan da kun håbe at fænomenet ikke er udbredt.
Af Lyngbo
ravnk skrev:Hej
Vil da lige bidrage med min oplevelse af Medionnen.
Pakkede den ud i fredags og synes egentlig godt om den, widescreen er sgu et fedt format, lige indtil jeg blev opmærksom på der ligesom var nogle meget fine uldtråde over hele skærmen inde i panelet (nej det var ikke støv).
Jeg prøvede at indstille skærmen vha. diverse hjælpeprogrammer (prad.de, vanity.dk) men lige lidt hjalp det.
Jeg har i samme rum både en LG L1915s samt en ældre samsung 151s og kontrast og farve var klart bedre på medionnen men ingen af de andre skærme har denne uldne effekt.
Den var naturligvis indstillet til korrekt opløsning 1680x1050.
Det var især tydeligt i hvide områder. Om det er en uheldig coatning eller fænomenet har et andet eksotisk navn skal jeg ikke kunne sige.
Skærmen røg retur dagen efter og man kan da kun håbe at fænomenet ikke er udbredt.
Du kalder det "uldtråde" mens jeg forklarer det som om der er et filter foran skærmen. Mon ikke det er det samme vi taler om? Det er netop også det eneste der generer mig ved skærmen. Ellers er den superskarp og virkelig flot i farverne.
Er der slet ikke antydningen af "uldtråde" i dine to gamle skærme (som jeg går ud fra også er fladskærme)?
Brugeravatar
Af ravnk
Jo, det er nok det samme.
Det var tydeligst ca. 20 cm fra skærmen og det virkede som om at det "flimrede" hvis man flyttede hovedet fra side til side.

Jeg har ikke bemærket dette fænomen før, hverken med de fladskærme jeg har hjemme eller dem jeg benytter på min arbejdsplads, så det er da muligt at det er en ny type coatning eller filter der bliver brugt på Medionskærmen.

Der var i øvrigt 2 pixelfejl på mit eksemplar alene dette var nok til en retur.
Når man bløder 3,5 kkr. for en skærm (eller mere, hvad det jo nok ender med) skal den altså bare være i orden.
Af Lyngbo
Tak skal du have. Det er noget der tyder på at jeg vist også lige skal prøve en skærm eller to mere. Desværre er der ikke ret mange 20" bredformat skærme til den pris :o - i hvert fald ikke nogen der findes i almindelige butikker hvor man kan prøve dem i 14 dage el. lign.