Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kamanski
Hejsa

Jeg skal til at sælge mit 42" Full HD LCD-TV til fordel for et 50" SAMSUNG PS-50A457 Plasma-TV.

Jeg har dog langt mærke til at PS-50A457 ikke undersøtter 1080p, men derimod kun 720p (altså ikke Full HD).

Da jeg altid har haft 1080p Full HD fladskærme, bekymre dette mig en smule da jeg som regel kun bruger mit fjernsyn til film i HD-opløsning fra HD DVD og Blu-ray afspillern (i 1080p output).

Betyder det meget for billedekvaliteten om det er 720p eller 1080p?

Det skal lige siges at min siddeafstand fra fjernsynet normalt er omkring de 2 meter. Har desværre ikke råd til at købe et 50" TV i Full HD.

Tak på forhånd :)

KAMANSKI
Af martinlk
Hvis jeg sad 2 meter fra en 50", så ville jeg sgu gå efter full HD. Men der er sikkert andre herinde der kan komme med et lidt mere videnskabeligt svar.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Umiddelbart sidder du ikke tæt nok på skærmen til at lægge mærke til forskellen, så i teorien burde du ikke lide nød.
Af Kratz
yakken skrev:Umiddelbart sidder du ikke tæt nok på skærmen til at lægge mærke til forskellen, så i teorien burde du ikke lide nød.
Nu kan det godt være jeg tolker jeres glimrende fokus artikel om skærmstørrelser og siddeafstand forkert, men siger den ikke netop, at hvis du sidder 2 meter fra en 50 tommer skærm, får du det maksimale ud af en FullHD opløsning?
Af fiskerendk
Vent med at sælge og køb et 1080p når du har sparet de sidste penge sammen :D
Af kamanski
Tak for svaret, alle sammen :)
Vent med at sælge og køb et 1080p når du har sparet de sidste penge sammen
Tja, hvis det ikke er den store forskel mellem HD og Full HD i den afstand er det vel ikke værd at købe en Full HD 1080p Plasma til over dobbelpris.

Der har været argumenter for og imod hvorvidt man kan se forskel fra en 2 meters afstand...

Men mit egentlige spørgsmål var: Hvis man nu var istand til at se forskel på HD og Full HD, selv i 2 meters afstand, er der så en væsentlig forskel i billedekvaliteten om det er 720p eller 1080p?
Af martinlk
kamanski skrev:Men mit egentlige spørgsmål var: Hvis man nu var istand til at se forskel på HD og Full HD, selv i 2 meters afstand, er der så en væsentlig forskel i billedekvaliteten om det er 720p eller 1080p?
Tjah, det er skarpere. Over dobbelt så mange pixels.

1280x720 = 921600 pixels
1920x1080 = 2073600 pixels

Gå selv ind i en hifi-butik og forlang en demonstration af forskellen. Med andre ord, der er ikke andre end dig selv der kan besvare dit spørgsmål.