Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af martinlk
Hej,

Er det i orden at trække en 37" Panasonic PX80, THX surroundforstærker, PS3 og så det løse (netværksswitch, access point) på en enkelt stikkontakt? Spørger bare fordi jeg ikke ved en døjt om elinstallationer.
Af Sircajun
Uden selv at vide noget om el så burde din sikring springe hvis du har for stor belastning på én gruppe. Bor du i ældre hus eller lejlighed kan du risikere at kablerne brænder pga af den varmeudvikling der kommer. Du kan som regel også mærke det på stikkontakten at den bliver meget varm og så må du sprede dine forbrugere til flere stikkontakter.
Er du meget i tvivl kontakt en elektrikker.
Af martinlk
OK. Jeg prøver at tilslutte skidtet, og så mærke om kontakten bliver varm. Tak for svaret.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
generelt bør du kunne trække 2200 Watt pr. sikringsgruppe - så kan du jo selv regne sammen...
Af Sircajun
Med mindre sikringen er på 16A, så skulle man kunne trække 3520watt.
Mener dog de fleste huse kører med 10A
Af martinlk
Det er 10A-sikringer jeg har. Kan dog lige tilføje at jeg har tilsluttet det hele til en enkelt stikkontakt, og selve kontakten bli'r altså ikke varm.
Af SPY
Sircajun skrev:Med mindre sikringen er på 16A, så skulle man kunne trække 3520watt.
Mener dog de fleste huse kører med 10A
ja hvis du har 16A så er det normalt kraft, hvis ikke så skal ledning være 2.5 kvardrat, og normalt i din stue, har du kun 1.5 kvadrat ledning, og det må du max trække 13A udaf, men de fleste stikontakter, står der at du normalt kun må trække 10A ud af, så du vil have ca 2300W til rådelighed.