Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa.

Endnu en forespørgsel, som jeg ikke syntes kunne klemmes ind i min anden tråd.

Jeg har fået tilbud på to forskellige Lenovo skærme, som jeg gerne vil høre mere om.
Det drejer sig om:
L2240p til 1.653 kr. inkl. moms. Vejl. pris 2.663 kr. :
L2440p til 2.351 kr. inkl. moms. Vejl. pris 3.525 kr. :

Jeg regner med, at der sidder TN paneler i begge, men panelsøgningen viste S-PVA og 22" for L2440p. Er det ikke en fejl, der bør rettes? Eller passer det virkeligt?
Lenovo L2240p (widescreen) har et 22 tommer 5 ms TN panel.
Lenovo L2440p (widescreen) har et 22 tommer 5 ms (g2g) S-PVA panel.

Begge skærme har kun VGA og DVI-D, hvilket er en ulempe. De har dog begge USB hubs, kabelskjuler og umiddelbart fornuftige ergonomiske funktioner, også pivot.

Er det nogle skærme, der er værd at overveje til de priser?
Hvordan er Lenovo's skærme generelt? Jeg kender dem ikke så godt, kun fra deres bærbare.
Jeg kunne godt tænke mig at blive lidt klogere på disse skærme.

Mvh. Martin
Senest rettet af mhca 15 okt 2008, 17:20, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg synes det lyder lidt mærkeligt at 24" modellen skulle have et S-PVA panel til den pris. Det lugter lidt af en fejl i vores database.

Lenovo har haft en bommert med deres nyeste 220-model, hvor skærmen ikke kunne levere et skarpt billede, men om det er panelproducentens skyld (Samsung) eller Lenovos er svært at sige.
Af mhca
Ja. Det er vist det problem med 220'eren, som jeg har læst et sted, hvilket bekymrer mig.
Dårlig skarphed vil ikke være rart i flere timer.

Jeg fandt lige dette på deres hjemmeside om de to skærme ang. deres betragtningsvinkler.
L2240p:
Horizontal:
160°; contrast ratio greater than 10:1
170°; contrast ratio greater than 5:1
Vertical:
160° contrast ratio greater than 10:1
170° contrast ratio greater than 5:1

L2440p:
Horizontal:
170°; contrast ratio greater than 10
178°; contrast ratio greater than 5
Vertical:
160°; contrast ratio greater than 10
178°; contrast ratio greater than 5

Altså ser det umiddelbart ud til at L2440p skærmen skulle have bedre betragtningsvinkler end L2240p. Jeg er lidt skeptisk over for eventuelle fejlinformationer på deres egen side.
Er dette mon en fejl eller en indikation af, at 24" skærmen faktisk er bedre end den 22" hvad angår betragtningsvinkler?

Mvh. Martin
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Da der står 160 grader, så er det også et TN panel.
Af mhca
Ok. Tak for den information Yakken. Det var også som forventet.

Jeg vil så have den med på min liste af kandidater til skærmvalg.

Dog ville det tiltale mig med en skærm med følgende funktioner:
HDMI + DVI + VGA, VESA kompatibilitet, pivot, USB porte, picture-in-picture og Pixelmapping 1:1.

Så jagten fortsætter. Hvis nogen inden for de næste dage falder over noget information om disse skærme (der har expected release 17. oktober), så skriv gerne.

Mvh. Martin
Af mhca
Det er ikke rigtigt lykkedes mig at finde noget om de her skærme endnu :-(

Men jeg tænkte på: Når der står det her på Lenovo's side:
Limited Warranty period and type: Three year Rapid Replacement Service
betyder det så at der vil være tre års garanti uanset hvilken dansk forhandler, man har købt skærmen af?

For det er da også værd at tage med i overvejelserne.

Jeg er dog lidt bekymret om at købe skærmen på den måde, da der ikke vil være 14 dages returret i tilfælde af at skærmen har en pixelfejl. Og skærmen vil blive leveret i uge 48-49, dvs om 5-6 uger.

Det eneste jeg har fundet om 24" skærmen er det her:
http://computershopper.com/lcd-monitors ... ion-l2440p
http://www.cnet.com/inside-cnet-labs/?k ... 2L2440x%22
hvor den sidste omhandler L2440x, der har LED baggrundsbelysning.
Begge steder kritiseres betragtningsvinklerne, men ved ikke om det er værre end sædvanlige TN skærme.
Jeg har forsøgt at skrive til ham fra cnet i håb om at få nogle flere billeder eller lidt om skærmene, men han har ikke svaret.
Af mhca
Nu har jeg ledt en del tid efter Lenovo's Dead Pixel Policy, men kan ingenting finde.

Jeg føler mig lidt dum... det burde da være let tilgængeligt.?
Er der nogen, der kender Lenovo's dead pixel policy?

Mvh. Martin
Af mhca
Tak Yakken.

Utroligt, at det skulle være så svært at finde noget om det.

Jeg synes skærmen ser ganske fornuftig ud, men jeg har svært ved at vurdere om risikoen for pixelfejl ikke er det værd.

Når man er oppe i 24" så er der trodsalt øget risiko for at man får en defekt pixel, og jeg opdager altid sådan noget, modsat mange andre jeg kender, der ikke tænker over det.
Producenterne er vel ikke blevet markant bedre til at undgå pixelfejl forhold til for 2-3 år siden...

Når man vælger TN baserede skærme, hvor store forskelle er der så på dem billedmæssigt efter en kalibrering?
Tænker på, om jeg skal vurdere helt ud fra design og funktioner, såsom ergonomiske funktioner, USB, Picture-in-Picture?

Mvh. Martin