Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kratz
Et par spørgsmål, før jeg vil kommentere for meget på dine forslag:

1) Eftersom du har listet en stereoforstærker går jeg ud fra du ikke vil køre surround?
2) Har du tænkt dig at bruge DVD'en som både DVD og CD afspiller?

Umiddelbart ville jeg overveje at købe en BlueRay fremfor en DVD afspiller, især nu hvor du får et HD TV. Eneste ulempe er, hvis du samtidig vil bruge afspilleren som CD afspiller. Her halter BlueRay afspillerne stadig noget bagefter. Især Denon leverer normalt rigtig god CD lyd fra deres DVD afspillere.

Men når du nu køber en fornuftig DVD afspiller synes jeg næsten det er synd du ikke samtidig køber nogle højtalere med lidt mere bund i. Især hvis du udelukkende skal have et stereo set-up.
Af HuleFanden
Kratz skrev:Et par spørgsmål, før jeg vil kommentere for meget på dine forslag:

1) Eftersom du har listet en stereoforstærker går jeg ud fra du ikke vil køre surround?
2) Har du tænkt dig at bruge DVD'en som både DVD og CD afspiller?

Umiddelbart ville jeg overveje at købe en BlueRay fremfor en DVD afspiller, især nu hvor du får et HD TV. Eneste ulempe er, hvis du samtidig vil bruge afspilleren som CD afspiller. Her halter BlueRay afspillerne stadig noget bagefter. Især Denon leverer normalt rigtig god CD lyd fra deres DVD afspillere.

Men når du nu køber en fornuftig DVD afspiller synes jeg næsten det er synd du ikke samtidig køber nogle højtalere med lidt mere bund i. Især hvis du udelukkende skal have et stereo set-up.
Hej. Tak for din respons.

Jeg bor i et mellem stort værelset, og rummet er ikke indrettet til at der er mulighed for surround, og mine erfarring siger enten lav det 100% iorden, ellers lad være.

Jeg har tænkt mig at anlæget skal bruges som DVD afspiller + normalt stereo anlæg. Og jeg synes ikke rigtigt at Blueray virker som den optimale løsning til mit behov, endnu.

Jeg kan godt lide designet på højtalerne, og jeg har ikke et enormt rum at spille op, så spørgsmålet er egentligt, er dette godt til prisen, eller kan det gøres smartere? :)

Yderligere, er det rigtigt at en plasma skærm dør under transport hvis den ligger ned?
Af Kratz
Til dit set-up under de beskrevne forhold ser det helt fornuftigt ud!
Jeg synes generelt Denon leverer nogle fremragende produkter.

Jeg ville stadig anbefale du overvejer højtalerne en ektra gang. Du kan lide designet skriver du, og det er selvfølgelig altid godt, men har du hørt dem spille? Det er altid en fordel at høre højtalere før man køber dem, da lyd er en meget subjektiv ting.

Hvis du har mulighed for det, så tag ind til Hifi-klubben og auditér højtalerne. De plejer samtidig at være gode til at komme med råd og anbefalinger til eventuelle alternativer. Foreslåede højtalere er sikkert helt fine. Jeg har ikke hørt dem må jeg indrømme. Men som sagt mener jeg du med fordel kan finde højtalere som yder din forstærker mere retfærdighed, afhængigt af hvad budget og fysiske rammer tillader. Det er ikke kun et spørgsmål om at spille højt.

Med hensyn til transport af plasma er svaret ja. Du risikerer skærmen 'dør' ved liggende transport, så vidt jeg husker fordi panelet simpelthen ikke kan tåle sin egen vægt eller glaspladen i front.
Der har været spekulationer om at Panasonics 2008 generations skærme er mere robuste og bedre kan klare det. Min skærm (PZ800) har da også overlevet en uortodoks transport, men det er stadig ikke anbefalet.
Af HuleFanden
Kratz skrev:Til dit set-up under de beskrevne forhold ser det helt fornuftigt ud!
Jeg synes generelt Denon leverer nogle fremragende produkter.

Jeg ville stadig anbefale du overvejer højtalerne en ektra gang. Du kan lide designet skriver du, og det er selvfølgelig altid godt, men har du hørt dem spille? Det er altid en fordel at høre højtalere før man køber dem, da lyd er en meget subjektiv ting.

Hvis du har mulighed for det, så tag ind til Hifi-klubben og auditér højtalerne. De plejer samtidig at være gode til at komme med råd og anbefalinger til eventuelle alternativer. Foreslåede højtalere er sikkert helt fine. Jeg har ikke hørt dem må jeg indrømme. Men som sagt mener jeg du med fordel kan finde højtalere som yder din forstærker mere retfærdighed, afhængigt af hvad budget og fysiske rammer tillader. Det er ikke kun et spørgsmål om at spille højt.

Med hensyn til transport af plasma er svaret ja. Du risikerer skærmen 'dør' ved liggende transport, så vidt jeg husker fordi panelet simpelthen ikke kan tåle sin egen vægt eller glaspladen i front.
Der har været spekulationer om at Panasonics 2008 generations skærme er mere robuste og bedre kan klare det. Min skærm (PZ800) har da også overlevet en uortodoks transport, men det er stadig ikke anbefalet.
Mange tak for respons, endnu en gang.

Jeg vil se om jeg kan få mulighed for at høre dem spille.

Men ang. det med transport, hvor meget ligge ned snakker vi? Da jeg fik det af vide i forbindelse med et kik på en fladskærm i hifiklubben for 1 år siden, fik jeg afvide det var få grader, og så var den død!
Af Kratz
Det synes jeg nok er at overdrive en smule!
Der findes muligvis modeller som er meget sarte, men foreslåede Panasonic model er ikke en af dem.

Mit TV lå vandret i en halv time mens det blev transporteret hjem til mig, da der ikke var plads til det kunne stå oprejst.

Det overlevede, men jeg kan selvfølgelig have været heldig. Det anbefales i hvert fald fortsat på pakken at TV'et 'vendes rigtigt', men der er på den anden side ingen grund til at være hysterisk.
Af HuleFanden
Kratz skrev:Det synes jeg nok er at overdrive en smule!
Der findes muligvis modeller som er meget sarte, men foreslåede Panasonic model er ikke en af dem.

Mit TV lå vandret i en halv time mens det blev transporteret hjem til mig, da der ikke var plads til det kunne stå oprejst.

Det overlevede, men jeg kan selvfølgelig have været heldig. Det anbefales i hvert fald fortsat på pakken at TV'et 'vendes rigtigt', men der er på den anden side ingen grund til at være hysterisk.
Jeg har også fået foreslået:

http://www.fleggaard.dk/pi/Samsung_LE_4 ... 6_107.aspx
http://www.fleggaard.dk/pi/Samsung_LE_4 ... 9_107.aspx

Hvordan er de modeller i forhold til den jeg har set på?

Jeg har fået afvide at disse er bedre fordi de er full hd - hvad skal jeg vælge? :)
Af Kratz
Jeg har ikke set de nævnte modeller og er i det hele taget ikke så godt inde i Samsungs modeller må jeg indrømme.

Men et par generelle betragtninger. FullHD har ikke den store betydning når man snakker skærme i 40-42 tommer størrelsen, med mindre du skal sidde meget tæt på skærmen. Til gengæld har plasma skærme stadig et forspring til LCD skærme på mange punkter, bl.a. hurtigere responstid, bedre betragtningsvinkler og kontrast. Det ville undre mig hvis Samsung skærmene var bedre end dit Panasonic forslag.

Og så er 42PX80 lige 2 tommer større, og det kan du faktisk ret tydeligt se :)
Af JLA_DK
Lige et lille besyv med fra min side.

Personligt tror jeg du bliver lidt skuffet over de meget små højtalere. Men det kommer selvfølgelig helt an på dine behov og forventninger. Men hvis det skal være Pod højtalerne er der jo mulighed for at supplere med en Subwoofer. Scandyna passer designmæssigt til Pod højtalerne... Men som der også er blevet skrevet før, så skal du aldrig købe højtalere uden at høre dem først!
Af HuleFanden
JLA_DK skrev:Lige et lille besyv med fra min side.

Personligt tror jeg du bliver lidt skuffet over de meget små højtalere. Men det kommer selvfølgelig helt an på dine behov og forventninger. Men hvis det skal være Pod højtalerne er der jo mulighed for at supplere med en Subwoofer. Scandyna passer designmæssigt til Pod højtalerne... Men som der også er blevet skrevet før, så skal du aldrig købe højtalere uden at høre dem først!
Altså mit behov er begrænset, men altså muligheden for senere at "bygge" videre med en subwoofer, og dermed "hæve" niveauet og eventuelt nå mine forventninger jo til stede. - Men det er svært at vurdere dem uden at have hørt dem, ja. Det må jeg se om jeg kan få lejlighed til.
Kratz skrev: Jeg har ikke set de nævnte modeller og er i det hele taget ikke så godt inde i Samsungs modeller må jeg indrømme.

Men et par generelle betragtninger. FullHD har ikke den store betydning når man snakker skærme i 40-42 tommer størrelsen, med mindre du skal sidde meget tæt på skærmen. Til gengæld har plasma skærme stadig et forspring til LCD skærme på mange punkter, bl.a. hurtigere responstid, bedre betragtningsvinkler og kontrast. Det ville undre mig hvis Samsung skærmene var bedre end dit Panasonic forslag.

Og så er 42PX80 lige 2 tommer større, og det kan du faktisk ret tydeligt se :)
Okay mange tak, jeg regner også med at det bliver 42PX80'eren.

Men jeg må se om jeg kan få lejlighed til at høre højtalerne i Hifiklubben.
Af HuleFanden
Jeg fik aldrig købt det, af mange personlige årsager..

Det vil jeg gøre nu, men er kommet i tvivl, jeg kommer 2-3 meter væk fra tv'et (er til værelset), er det så godt med plasma?

Og jeg er virkelig bange for burn in, jeg ser meget dvd (friends) og andet, men er burn in virkeligt at frygte på skærmen?

+ den er blevet meget billigere siden jeg skrev herinde...

Hvis ikke, er der overhovedet nævneværdige konkurrenter i LCD i samme størrelse / prisklasse?
Af Kratz
På 2-3 meters afstand er 42 tommer fint efter min mening. Om det er LCD eller plasma spiller ingen rolle i denne sammenhæng.

Jeg mener fortsat at 42PX80 (eller eventuelt 42PZ80, som så er lidt dyrere) er det bedste valg.

Burn-in er et minimalt problem på nye paneler a la foreslåede Panasonic modeller. Du skal blot bruge fjernsynet med omtanke den første tid. Det vil sige ingen dynamisk kontrast og undgå stilbilleder gennem længere tid.
Af HuleFanden
Jeg er dog lidt skeptisk omkring transporten, hvis jeg bestiller hos getmore og får den leveret, kan jeg så være sikker på at den er blevet behandlet ordenligt (stående osv.) under transport?

De siger at det er aftalen med PostDK, men kan jeg virkelig satse på det?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er den måde du normalt vil få leveret et TV, uanset hvem du handler med. Du kan, hos visse firmaer, vælge at få sendt varen med GLS. Køber du eks. hos DustinHome.dk så kan du vælge GLS-levering til blot 59 kr.:
http://www.dustinhome.dk/lp_1540_4433.aspx

Man må gå ud fra, at postDK efterhånden har så meget erfaring med fragt af TV, at de ikke ødelægger dem. Så vidt jeg ved, så leverer postDK dog ikke længere tunge pakker til adressen (eller også træder ordningen først i kraft senere).