Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Battin
Fona kører for tiden dette tilbud:

SAMSUNG LE32A437 i sort eller hvid for 4.999kr.
Jeg var faktisk inde for at købe det idag, men så fik jeg at vide at grunden til det er så billigt er fordi der kommer en ny generation til slut okt. og de indeholder bl.a. MPEG-4 decoder. Fona sælgeren sagde den samme model i 32" i den nye udgave vil koste omkring 5.999, og så vil den kunne modtage det nye signal som de sender i fra nov næste år. Ellers vil du være nødt til at købe en ekstern boks til op til 2.000 kr(!)

Jeg må sige jeg er en sucker for det samsung tv især i hvid, den er virkelig flot i designet.

Hvad siger i, skal man vente og købe den nye serie samsung? Er de overhovedet 5000-6000kr værd? Jeg mener ikke selv jeg har brug for Full HD, idet jeg ikke har eller planer om at eje blu ray, og jeg i øvrigt "bare" køber flatscreen for at få skarpere kabel-tv og et bedre billede til Xbox360 spil.

Jeg vil gerne have et hvidt tv, som ikke er alt for tykt, og ikke er en eller anden grim bastant sort kasse.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Hvordan det helt specifikt kommer til at forholde sig efter november 2009, kan du læse mere om i vores artikel om digitalt Tv og HDTV her: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1207637872

I korte træk: Det er kun antennenettet der udvides efter november 2009. Kabel-tv vil stadig findes analogt, men hvis du vil modtager HDTV over kabel-tv skal du bruge mpeg4. Ellers ikke - hvert fald ikke lige foreløbigt.
Boksen der eventuelt skal tilkøbes er f.eks. den fra YouSee (naturligvis afhængigt af hvem du har kabel-tv hos).

Modellen med mpeg4 hedder i øvrigt 447 i stedet for 437.
Af Battin
Så rent faktisk bør jeg ikke være nervøs omkring MPEG-4 endnu? Jeg har kabel-tv, så det påvirker vel ikke mig det næste stykke tid?
Af loveduck
Nu stiller jeg et par spørgsmål til den rigtig gode artikel I har skrevet herinde :)

I artikelen står der skrevet, at Boxer vil komme med et lille omformer kort, som skal omkode signalet fra MPEG4 til MPEG2. Hvordan vil det påvirke billedkvaliteten? Og vil dette omformer kort også gøre det muligt, at modtage de MUX kanaler, som bliver sendt via MPEG4 fra start af?