Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle.

Har igennem længere tid overvejet at købe mig en fladskærm, og i anledningen af min 18-års fødselsdag senere på måneden, er mit budget ved at være iorden.

Men jeg er helt blank på dette markede, og det hele er én stor jungle for mig. Jeg søger derfor jeres hjælp.

Jeg søger et fladskærmstv med disse krav:
- Må koste omkring 7-8000 kr.
- Skal være min. 32" stort (gerne større hvis man kan få et ordenligt for de penge jeg har afsat, men vil hellere have et rigtig godt 32" end et mindre godt 40")
- Skal kunne vise analog signal i god kvalitet
- Skal være fremtidssikret (Jeg har endnu ikke fundet ud af hvordan det hele hænger sammen med HD ready vs Full HD og mpeg2 vs. mpeg4 osv.?)
- Skal have et pænt design!

Er der nogle der kan hjælpe mig med at finde det ideelle fjernsyn for mig?

På forhånd tak
- Lasse
Af Ponduus
Der er altid Panasonics PX80. Den fås i 37" og 42" til cirka 6500. Den er blevet rost meget på dette og andre forums. Prøv evt. at søge efter den herinde :) - der er desuden en test af den også.

Du nævner ikke rigtig hvad den skal bruges til, udover analog signal, og det viser PX80 med glans ;) I forhold til andre skræme. Hvis vi snakker blu-ray eller ps3 spil er det stadig best-buy til prisen :)

Du behøver ikke full-hd når skærmen ikke er større. Det er først nødvendigt ved 46" og opefter.

Det eneste minus er, at den ikke har MPEG4-tuner. Ikke noget problem nu. Men om nogle år vil du skulle investere i en ekstra boks.
Af LasseM
Der er altid Panasonics PX80. Den fås i 37" og 42" til cirka 6500. Den er blevet rost meget på dette og andre forums. Prøv evt. at søge efter den herinde :) - der er desuden en test af den også.
Først og fremmest, tusind tak for hjælpen. Anmeldelserne af dette fjernsyn ser rigtig gode ud. :)
Du nævner ikke rigtig hvad den skal bruges til, udover analog signal, og det viser PX80 med glans ;) I forhold til andre skræme. Hvis vi snakker blu-ray eller ps3 spil er det stadig best-buy til prisen :)
Altså lige nu bruger jeg ikke mit nuværende b&o-fjernsyn til så meget andet end at se analogt tv, og et par dvd-film engang imellem. Jeg har dog planer om måske senere at købe mig en ps3.
Du behøver ikke full-hd når skærmen ikke er større. Det er først nødvendigt ved 46" og opefter.
Okay. Det har ikke en anden betydning?
Det eneste minus er, at den ikke har MPEG4-tuner. Ikke noget problem nu. Men om nogle år vil du skulle investere i en ekstra boks.
Dette har jeg kunne læse mig frem til, men hvad så med denne boks? Hvor dyr er den? Hvor stor bliver den? Er det dumt at gå ud og købe et tv uden MPEG4-tuner, eller er den omtalte boks til at leve med?

Jeg har kigget lidt på Sony W4000 også.
Hvordan er disse skærme i forhold til hinanden?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Fuld HD har først rigtig berettelse hvis du sidder tæt nok på skærmen til at kunne se de detaljer en sådan opløsning tilbyder. Det skal skærmen typisk være ret stor for at efterkomme. Med fuld HD skærme følger ofte højere kvalitet af billedbehandlingen, men i dit prisleje vil det være meget mere fordelagtigt at vælge PX80 og udvære fuld HD end at vælge en middelmådig fuld HD skærm alene for at få opløsningen.

Mht. boksen, så kan du allerede købe den. Et eksempel kunne være Yousee's boks fra Samsung, som kan vise HD kanaler samt MPEG4 dekodede SD kanaler. Prisen er afhængig af hvor meget "ekstra" du køber samtidigt med i form af kanaler mv. Se mere på Yousee's hjemmeside.
Af jsj
Hej, mpeg4 bliver vel først aktuelt i 2009, eller 2012 hos DR, hvis jeg er rigtig informeret, men kan en mpeg4 dekoder ikke købes til den tid mon? jeg er også lidt nysgerrig, da jeg står for at skal købe et 32" eller 37" tv til min søn, skal bruges til tv og ps3. Ved ikke om vi skal vælge et sony w4000(mpeg4 er indbygget, og fuld hd) eller om vi skal vælge jeres højt roste panasonic th3.px80(uden mpeg4 og full hd, risiko for burn inn) Har aldrig set panasonic px80 live, spiller det MEGET bedre end et sony w4000 O-O
Af Ponduus
jsj skrev:Hej, mpeg4 bliver vel først aktuelt i 2009, eller 2012 hos DR, hvis jeg er rigtig informeret, men kan en mpeg4 dekoder ikke købes til den tid mon? jeg er også lidt nysgerrig, da jeg står for at skal købe et 32" eller 37" tv til min søn, skal bruges til tv og ps3. Ved ikke om vi skal vælge et sony w4000(mpeg4 er indbygget, og fuld hd) eller om vi skal vælge jeres højt roste panasonic th3.px80(uden mpeg4 og full hd, risiko for burn inn) Har aldrig set panasonic px80 live, spiller det MEGET bedre end et sony w4000 O-O
Tror allerede du kan købe en sådan boks.

Med hensyn til full-hd så er det ikke nødvendigt på en så lille skærm. Der er altid risiko for burn-in. Hvis du virkelig voldtager din skærm...

Om det ser bedre ud end w4000? Det synes jeg selv. Men af gode grunde, er jeg ikke dig :p