Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Beaviz
Jeg modtog i torsdags et Panasonic PX80.

Så snart jeg pakkede TVet ud af kassen, var det tydeligt, at selve skærmen ikke var sort, men nærmere turkis/grønlig. Dette ses tydeligt, når TVet er slukket og jeg lægger mærke til det, når der er større "sorte" flader i selve billedet, når TVet er tændt.

Er der nogen andre, som har samme oplevelse med deres PX80, eller er jeres kulsorte? Det undrer mig specielt, da plasmaerne jo er rost for deres netop gode sortniveau (som på min skærm har et skær af turkis/grøn). Jeg er måske bare for kritisk?
Af hinors14
Jeg har også et PX80. Samme "problem" her. I slukket tilstand er skærmen tyrkis og ikke helt sort. Når TV'et tændes forsvinder den tyrkise farve og skærmen bliver lysere (altså uden billedesignal). Mit gamle CRT til 2000kr har langt bedre sortniveau. Og jeg har indstillet begge skærme med DVE.

Efter at have læst så mange rosende ord om PX80 skulle man næsten tro at mit TV er fejlbehæftet. Men jeg tror nu bare at folk mener at black level er fantastisk i forhold til andre fladpaneler og ikke CRT.

Men fy føj hvor er farverne bare lækre :D
Af thomit
I dagslys vil lagene med glass og antirefleks-filter reflektere lys sådan at det ser grått elle grågrønt ut.
Dette har lite betydning for sortnivået som sådan i skjermen, ved mere dempet belysning.
Sortnivået i PX80 er meget bra, jeg vil si minst på høyde med mitt siste crt, en top-of-the-range Philips. Man må dog se TV i dempet belysning,(normal innebelysning på kvelden), for å se dette.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Kan du tage et billede af det?

Det er rigtigt, at antirefleksbehandlingen er lidt grønlig - og lilla på Pioneer - men det burde ikke være så synligt, når Tv'et er tændt. Har du en lampe der står med lys direkte ind på skærmen?
Af hinors14
Begge observationer er gjort om morgenen i svagt dagslys gennem rullegardiner uden andet lys. At skærmen er tyrkis når den er slukket er hvad det er - den bliver neutral, når der tændes for TV'et.

Hvis bare jeg kunne lave en objektiv måling af sortniveau...
Måske med digital kamera.

Jeg vil tage nogle billeder så snart jeg kommer hjem.
Af hinors14
Jeg har prøvet så godt jeg kan, men kan ikke få den grønne farve frem på digital-billeder. Det er simpelthen for subtilt. Og som nævnt tidligere så er der ikke noget problem da farven ikke er der når skærmen er tændt.