Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg overvejer ny skærm.
Jeg har pt. en Samsung 172x 4:3 skærm, som jeres side melder følgende om:
Samsung 172X has a 17 inch 12 ms TN (Samsung LTM170EX-L01) panel

Så tilsyneladende har jeg allerede en skærm med TN panel i.
Jeg har været ganske tilfreds med min skærm og bliver umiddelbart ikke særligt træt i øjnene af at sidde så meget foran den som jeg gør.

Jeg laver aldrig rigtigt noget grafisk arbejde, hvor farvegengivelsen er meget vigtig. Vil der så være nogen mening i at undgå et TN panel?

Altså er S-IPS og PVA paneler også mere behagelige i deres billede, så øjnene ikke bliver trætte med tiden?
For hvis ikke, så vil jeg da undersøge valgmulighederne for en skærm med TN panel, der jo er langt billigere.

Mvh. Martin
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, der er ikke noget i selve panelteknologien der giver billedet stabilitet. Det er kun farvegengivelse og betragtningsvinkler der påvirkes.

Det rolige billede kommer pga. de fast definerede pixels og af at TFT LCD teknologien er baseret på "refresh and hold" princippet, hvor skærmbilledet ikke flimrer. Disse ting er kendetegnende for alle typer af LCD skærme i dag.

Du kan sagtens købe et TN panel i din næste skærm også.
Af mhca
Tak for dit svar Yakken.
Det var lidt hvad jeg håbede på at høre. Så vil jeg forsøge at se på de forskellige muligheder.

Jeg har læst jeres anmeldelser af både LG227WT og Samsung T220. Umiddelbart virker anmeldelsen af T220 meget positiv, men jeg ved dog ikke om jeg bryder mig om Samsungs lidt (i mine øjne) klodsede design.

Jeg vil gerne have mulighed for at vægophænge min skærm, men jeg vil også gerne have gode ergonomiske muligheder hvis jeg benytter den medfølgende fod.
Ser ikke ud til at T220 kan vægophænges... ???

Jeg overvejer også lidt måske at se på Dell's nye 23" skærm i 16:9. Jeg er lidt modstander af widescreen, men de ekstra pixels frister, og en dotpitch på 0.272 i stedet for 0.282 på alm. 22" widescreen skærme frister også. Det skræmmer dog lidt med kravene til at kunne spille flydende spil.

Jeg forsøger at læse mig til så meget som muligt på nettet, men tager gerne imod personlige råd.

I en anden tråd spurgte jeg også til, om der findes nogen skærme, der har pivot-funktion, selvom de er blevet hængt op på væggen. Nogen der har kommentarer til det?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
skærmen skal være VESA kompatibel for at du kan montere et vægbeslag. Der medfølger ikke vægbeslag til monitors så det skal købes ved siden af. Du skal derfor selv sørge for at finde et monitorbeslag der kan sættes i pivot. Det er ikke en feature ved skærmen, men ved fod/beslag.
Af mhca
yakken skrev:skærmen skal være VESA kompatibel for at du kan montere et vægbeslag. Der medfølger ikke vægbeslag til monitors så det skal købes ved siden af. Du skal derfor selv sørge for at finde et monitorbeslag der kan sættes i pivot. Det er ikke en feature ved skærmen, men ved fod/beslag.
OK. Det var også det jeg regnede med.
Jeg vil en af de næste dage undersøge mulighederne for beslag med pivot (har en ide om at de er dyre...). Hvis de er til at betale så kan de fleste drivers vel understøtte pivot-funktionen (roter 90º). Behøver ikke været en automatisk funktion der skifter for mig.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Selve driveren til skærmen vil ikke give dig pivot funktionalitet. Det er driveren til dit grafikkort der kan gøre det.
Af mhca
yakken skrev:Selve driveren til skærmen vil ikke give dig pivot funktionalitet. Det er driveren til dit grafikkort der kan gøre det.
Yes. Også det jeg mente. Fik jeg bare ikke lige udtrykt.

Er endnu ikke helt faldet over nogle beslag med pivot, så tror jeg må gøre op med mig selv om jeg vil have en skærm der står på bordet med pivot-mulighed, eller en skærm der hænger på væggen uden pivot.

Prøvede i øvrigt at sidde ved en 22" 1680x1050 og en 24" 1920x1200.
Umiddelbart var mit indtryk, at jeg syntes 24" skærmen var lidt voldsom at have et overblik over.

Jeg bliver næsten i tvivl om jeg overhovedet bør skifte min nuværende Samsung 4:3 skærm ud. Den hænger allerede så fint på væggen.
De næste dages undersøgelser må hjælpe mig videre i min beslutning :-)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Prøv at se om Vogels ikke har nogle beslag med pivot. Jeg har selv ret gode erfaringer med Vogels beslag, som er meget solide.

En skærms størrelse vænner man sig hurtigt til. Det er samme historie med Tv. Jeg har for nyligt sat et 50 tommer op i mine forældres stue, der efterhånden har haft et 32 tommer CRT i 10 år. I starten var specielt min mor lidt utilfreds med skrumlet, men i dag ville de ikke undvære Tv'et. 8)
Af mhca
Da jeg sad og talte med en kammerat i går, fortalte han om hvordan han havde sin skærm monteret.

Han havde en Ergotron desk stander. Utroligt smart, hvis man vil undgå at skrue i væggen, men gerne vil have gode muligheder. Dog var hans holder lidt voldsom, taget mit behov for drejemuligheder i betragtning.

Jeg kiggede på dette mærke og faldt blandt andet over en wall mount, der kun koster 300 kr.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... &Soegeord=

Synes det er en ret elegant løsning med god funktionalitet, hvis man ikke har behov for at skærmen sidder helt inde til væggen:
http://ergotron.com/Products/WallMounts ... fault.aspx

Der står dog at skærmen ikke bør veje mere end 7.2 kg.
Har svært ved at vurdere hvad den typiske vægt er for 22" og 24" UDEN stand. Oftest er vægten af skærmen vel opgivet med standen.

Utroligt dejligt at falde over dette fantastiske mærke.
Synes i øvrigt ikke jeg kan finde rundt på Vogels side... Det meste ligner beslag til TV og ikke små computerskærme.

Mvh. Martin