Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Dilly
Hey hey.

Er der nogen herinde der ved hvad forskellen mellem LG's PG6000 og PG6500 er?

Ifølge en annonce fra Vivashopping.dk har PG6500 en MPEG4 tuner indbygget, men kan ikke få det bekræftet hverken fra LG's egen hjemmeside eller fra andre netbutikker..

Hvis dette er den eneste forskel, er der så nogen grund til at betale ekstra for at få MPEG4 tuneren? Ved egentlig ik rigtig hvad den ska bruges til men svaret findes sikkert nok her på siden...

Håber nogen kan hjælpe...
Af dkawa
PG 6000 har 4 HDMI indgange i version 1.3, USB samt DVB-T tuner.

LG har også tilføjet tre andre serier under PG 6000;

PG 6300, PG 6500 og PG 6900.

PG 6300 er stort set identisk med PG 6000, men kommer yderligere med en DVB-C tuner til digital modtagelse på kabel-tv nettet.

PG 6500 kommer med en DVB-C tuner, som ud tuneren i over PG 6300, også kan dekode HD signaler i mpeg-4 komprimering.

Endeligt er der PG 6900, som har 2 DVB-T tunere og en 250 GB harddisk indbygget.

PG6000 skærmene under 50" har problemer med 1080p24, men ikke på 50".

Det er en god, og smukt designet skærm.

Har selv et PX80 dog :)

PG 6000 serien kommer i størrelserne 32, 42 og 50 tommer.
Af Viva1
Venligst se følgende som vi skriver nederst i teksten på varekortet:

PG6500 kan ikke benytte den indbyggede tv-tuner under danske forhold! Vi anbefaler denne skærm til dem som har en DVB-T boks, Selector boks, parabol boks, bredbånds-tv boks eller på anden måde tilslutter tv'et med ekstern boks for at se tv denne vej igennem. Vi understreger det er kun undertekst funktionen som ikke er funktionsdygtig under danske forhold og intet andet.

Det er korrekt skærmen også har HD-tuner, men den kan ikke bruges under danske forhold hvis man vil have undertekster. Er dette ligegyldigt for brugeren kan tv'et sagtens bruges.
Af mbm
nogle der ved om man kan få udskiftet tunerne i LGérne?
Af Viva1
det er desværre ikke muligt, men chancen for du bor et sted hvor du har brug for en setup boks til modtagelse af HD kanaler alligevel, er rimeligt stor. Eller hvad? :-)
Af mbm
Viva1 skrev:det er desværre ikke muligt, men chancen for du bor et sted hvor du har brug for en setup boks til modtagelse af HD kanaler alligevel, er rimeligt stor. Eller hvad? :-)
Jeg gider simpelthen ikke havde flere grimme bokse stående, så nej jeg skal ikke have nogle setupboks. !:(
Men rent teknisk burde det vel ikke være noget problem at udskifte tunerne?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det afhænger vel i høj grad af hvor integrerede de er i selve konstruktionen. Det er ikke en selvfølge at tuneren er en løs komponent, som kan pilles ud uden at lodde i motherboardet.
Af Dilly
-Nu har jeg læst lidt om betydningen af en MPEG4 tuner.

Har jeg ret i at det KUN skal bruges når man modtager tv via en antenne og dermed benytter DVB-T tuneren?

Jeg modtager selv ganske almindeligt kabel-tv. Ikke noget fancy-pancy digitalt. Hvis jeg forstår det ret så er MPEG4 tuneren fuldstændig overflødig for mig, har jeg ret i det?

Hvis ikke så forklar venligst!
Af Viva1
Det er korrekt forstået. Som kunde hos Yousee skal du bestille en HD boks (selector) som koster 59,-/md med hdd + din valgte programpakke og 200,- om året i kort afgift.

Denne boks er MPEG4 klar og dermed løser du din situation med denne.

Har man dog alm antenne forhold med hus/stue antenne vil det være muligt at modtage HD kanaler fra november 2009, hvis man har MPEG4 tv-tuner i sit tv. Det er dog nødvendigt at anskaffe sig et Boxer kort samt et CA modul.

Så skulle begge løsninger være beskrævet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dilly skrev:-Nu har jeg læst lidt om betydningen af en MPEG4 tuner.

Har jeg ret i at det KUN skal bruges når man modtager tv via en antenne og dermed benytter DVB-T tuneren?

Jeg modtager selv ganske almindeligt kabel-tv. Ikke noget fancy-pancy digitalt. Hvis jeg forstår det ret så er MPEG4 tuneren fuldstændig overflødig for mig, har jeg ret i det?

Hvis ikke så forklar venligst!
Nej, det er ikke korrekt forstået. MPEG4 er bare en form for kompression, som bruges til at pakke signalerne mere effektivt. Det er ikke DET der gør signalerne til HD mv.

MPEG4 kan bruges på alle sendenet hvad enten der er tale om almindeligt SD TV eller 720p og 1080i/p signaler. Du kan altså benytte MPEG4 i både luftbårne signaler (DVB-T) OG i kabel-TV signaler (DVB-C).

Forskellen er blot at der ikke rigtigt er nogen luftbårne signaler med MPEG4 kompression, hvorimod der ER kabel-TV signaler.
Af Viva1
Yak,.

Er det ikke potato potato?

Jeg beskriver udgangspunktet for spørger og hans behov når han skal vælge sit tv. Hvordan teknikken lige fungerer tror jeg de fleste finder for teknisk!
Det vigtigste for ham/hende er vel at vælge rette tv med udgangspunkt i behovet.