Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af hugotrolden
Hey folks! :-)

Jeg vil lige beskrive mine behov for jer:
Jeg har en HP 8510p bærbar computer. Den har 1xHDMI udgang og 1xVGA udgang.

Jeg skal nu bruge 2 skærme til at arbejde på. Dvs. kontor brug hvilket omfatter surfing, tekstbehandling og mindre krævende billedbehandling. Det vigtigste i denne sammenhæng er at den er behagelig for ens øjne, også over længere tid - da jeg arbejder meget. :)

Hvordan gør jeg det helt praktisk med at forbinde 2 skærme, når jeg kun har 1 udgang?

Jeg har tænkt på 2 19" skærme, hvilke vil være at anbefale? De må koste 3000-4000 kr. til sammen. Er dette muligt?

Kom frisk! ;)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Først og fremmest bør du tjekke om det er muligt at sætte to skærme til din bærbar. Umiddelbart vil jeg ikke tro det kan lade sig gøre, da bærbarer typisk gerne vil bruge den fastmonterede skærm som primær skærm, og så er der mulighed for at tilslutte én ekstra på én af de to udgange.
Hvis man kan deaktivere bærbarens skærm er måske en anden historie, men min erfaring er, at det lader sig sjældent gøre. Det er trods alt de færreste grafikkort der klarer flere end to skærme - selv dem i stationære computere.

Så skal du købe en ekstra skærm og køre et forlænget skrivebord med din bærbar skærm, men det er naturligvis ikke lige så fedt. Alternativt er selvfølgelig 1 stor skærm fremfor 2 små.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
eller også skal du se på de få USB baserede skærme der findes. Disse har indbygget grafikkort, så de kan køre direkte fra USB porten - de anbefales dog ikke til krævende arbejde, da GPU-regnekraften, som sagt, kommer fra skærmen og ikke din PC.
Af hugotrolden
Rasmus Larsen skrev:Først og fremmest bør du tjekke om det er muligt at sætte to skærme til din bærbar. Umiddelbart vil jeg ikke tro det kan lade sig gøre, da bærbarer typisk gerne vil bruge den fastmonterede skærm som primær skærm, og så er der mulighed for at tilslutte én ekstra på én af de to udgange.
Hvis man kan deaktivere bærbarens skærm er måske en anden historie, men min erfaring er, at det lader sig sjældent gøre. Det er trods alt de færreste grafikkort der klarer flere end to skærme - selv dem i stationære computere.

Så skal du købe en ekstra skærm og køre et forlænget skrivebord med din bærbar skærm, men det er naturligvis ikke lige så fedt. Alternativt er selvfølgelig 1 stor skærm fremfor 2 små.
Hmm. Ja så tror jeg at jeg vælger 1 stor skærm, det gør jeg vel bare ved at vælge nummer 2 skærm i indstillinger og så sætte hak i begge bokse; "Udvid windows-skrivebordet over til denne skræm." "Brug denne enhed som den primære skærm.".

Og så slutte skærmen til i bærbarens VGA port, og så kører jeg vel kun på 1 stor skærm?

Gør det nogen forringelse af billedkvaliteten at vælge en VGA port? Altså jeg har jo ikke sådan en digital fætter DVI.

Er denne fin til mit behov?: http://edbpriser.dk/Products/Listprices ... geord=t220

Skærmen må gerne være 22" og skal koste omkring 2000. Gerne under. :-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, du mister kvalitet ved at benytte VGA tilslutningen. Men du skriver jo at du har HDMI udgang. HDMI og DVI kan konverteres tabsfrit til hinanden, så det er vel bare at få fat i en HDMI->DVI konverter.

T220 er et udmærket valg.
Af hugotrolden
yakken skrev:Ja, du mister kvalitet ved at benytte VGA tilslutningen. Men du skriver jo at du har HDMI udgang. HDMI og DVI kan konverteres tabsfrit til hinanden, så det er vel bare at få fat i en HDMI->DVI konverter.

T220 er et udmærket valg.
Jeg kom i tanke om at jeg kan købe en docking station til min HP bærbar, så kan jeg vel bare koble en skærm til min bærbar og en skærm til dockingstationen. Og så kører det vel bare?

Mit grafikkort har jeg fundet ud af godt kan kører med 2 eksterne skærme.
Af hugotrolden
hugotrolden skrev:Jeg kom i tanke om at jeg kan købe en docking station til min HP bærbar, så kan jeg vel bare koble en skærm til min bærbar og en skærm til dockingstationen. Og så kører det vel bare?
Der sidder 1xVGA og 1xDVI i dockingstationen.

Så jeg kunne kører 1 skærm analogt med VGA porten og 1 skærm digitalt med DVI porten. Så begge skærme er tilkoblet dockingstationen. Det er vel heller ingen problemer heri?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Er du sikker? Det kan ikke bare køre med to skærme samtidig? I de fleste tilfælde vil den ene så være skærmen på den bærbare.
Jeg kom i tanke om at jeg kan købe en docking station til min HP bærbar, så kan jeg vel bare koble en skærm til min bærbar og en skærm til dockingstationen. Og så kører det vel bare?
Ja det kan du sagtens. Men du kan også gøre det uden en dockingstation.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Du fik lige nået at skrive en besked mere i mellemtiden.

Jeg må indrømme, at jeg ikke er så meget inde i det med dockingstationer, så her må en anden vist lige på banen.
Af hugotrolden
Rasmus Larsen skrev:
Er du sikker? Det kan ikke bare køre med to skærme samtidig? I de fleste tilfælde vil den ene så være skærmen på den bærbare.
Ja det kan du sagtens. Men du kan også gøre det uden en dockingstation.
For at undgå at 1 skærm = bærbar skærm, skal jeg lukke bærbaren sammen også er jeg ude over dette problem. Har jeg fået at vide? Men er heller ikke selv sikker.

Hvordan uden en dockingstation?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
når du sætter en bærbar i en dock, vil du typisk ikke kunne bruge grafikudgangen på PCen. For at kunne bruge begge udgange i docken skal låget nok lukkes.