Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af hani
Efter at have fulgt med herinde længe, har jeg købt et px80 som jo bliver meget anbefalet. Jeg har nu haft skærmen i 14 dage, men er ikke tilfreds med billedet, bla. når jeg ser fodbold, er det som om der grumset/prikket omkring spillerne og idag jeg sad og så vejle og fck var der på et tidspunkt et billede af tilskurene som sad i mørke jakker, der kunne man rigtigt se at den var gal. Det er en forhandler der sat det til og indstillet det som han mente det skulle stå. Er der nogen der har en ide om hvad der kan være galt ?

Mvh hani
Brugeravatar
Af Andromedia
Hvilke kanaler ser du fodbold på? Jeg ved at TV3 komprimerer deres signal helt ekstremt meget når de sender fodbold.

Hvilket signal har du? Analogt? Hvordan ser det ud på dvb-t?
Af Tuborg4life
skaf dig evt en selector/DVB-C tuner( digital dekoder) hvis du har kable tv fra you see, eller en saptorbox hvis du harstoffa/teleia net.

Er du fra KBH, kan du se forskelden hos buddinge radio i søborg
Af hani
Jeg ser fodbold på TV3 over parabol. Hvordan kan de tillade sig at komprimere deres sinal så meget når de sender fodbold, de ved jo godt hvad de vil have for det ? Jeg har alm. antenne og parabol. Jeg så sompsons et øjeblikk igår på Tv3+ og der havde jeg lidt af det samme problem især når der var et mørkt billede og jeg så håndbold på DR1 forleden dag og der var også lidt af det, men slet ikke så galt som på TV3.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Er det stationære kompressionsartefakter eller er det dithering? Hvor tæt sidder du på skærmen når du lægger mærke til disse ting?

Dithering er den måde plasma-TV skaber mørke nuancer, hvor forskellige farvekombinationer blandes i omkringliggende pixels for at give illusionen om en anden farve. Kompressionsartefakter er noget TV selskabet står for, idet man kan klemme flere kanaler ind på samme båndbredde hvis man komprimerer kanalerne. Dette burde du kunne afgøre ved at se på nogle DVD'er og sammenligne.

TV3 er dog notoriske for deres høje kompression af kanalerne, så det kan meget vel være dér hunden er begravet.
Af thomit
TV3 komprimerer meget, ja - men også andre kanaler som sender fotball har en tendens til å komprimere mye, i hvertfall her i Norge, f.eks. norsk TV2. Hvordan det står til med Canal+, som har rettigheter til Premier League, vet jeg ikke ... er det noen som vet? Jeg går ut i fra at i har Canal+ i Danmark også? Men når det en gang i blandt sendes en nogenlunde ukomprimert fotballkamp, ser det svært bra ut på min PX80.
Senest rettet af thomit 07 okt 2008, 11:01, rettet i alt 1 gang.
Af dkawa
Prøv evt med de indstillinger som flatpanels har brugt i deres anmeldelse af px80 her på siden.

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1213261291

Kontroller at PNR og farvestyring er slået fra, skarphed i bund helt til venstre, billede sat til biograf, farvetemp. til varm. 3dcomb til kontrast 1-3 til venstre

det ser temmeligt godt ud her :) med analog fra yousee.
Af Holmertz
Uden at være ekspert på området vil jeg også sige, at der er ekstremt stor forskel på kanalerne, og ingen tvivl om at TV3/Viasat er blandt dem der står dårligst - selv med et digitalt signal (har også et PX80). Har også selv været lidt skuffet over kvaliteten på fodboldkampe og golf på 3+ og Viasat golf.

Til gengæld er det sindsygt god kvalitet når de viser det på HD-kanalerne (som f.eks. Vejle - FCK i går aftes på Tv2 Sport HD). Så jeg vil også tro at det er et spørgsmål om kvaliteten af udsendelsen der er problemet - og ikke fjernsynet...
Af hani
Jeg sidder 2,5 M fra. Så vil jeg da prøve med en dvd og se hvordan det ser ud.
Jeg har godt læst testen herinde og set ændringerne. Nu er jeg ikke særlig teknisk, så kan man selv ændre indstillingerne eller skal man hellere få fat på en fagmand ?
Af dkawa
du kan godt gøre det meste selv, hvis du skal have det ISF kalibreret koster det ca 2500 DKK
Brugeravatar
Af Andromedia
Men husk at en kalibrering ikke hjælper en hujende fis, hvis problemet er det dårlige signal fra Viasat. Selv det bedste tv kan ikke lave et godt billede ud af elendigt kildemateriale.
Af hani
Jeg har nu ikke lyst til, at skulle ofre 2500 på en kalibrering og jeg ved hellere ikke om, der er nogen på Bornholm der kan det.
Så jeg må selv prøve på, at indstille det, som det er gjort i testen eller få en til at gøre det.
Hvordan kan viasat tillade sig at sende et så dårligt sinal ud, de ved ellers godt hvad de vil have for det og er det noget de vil forsætte med at gøre ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvordan kan viasat tillade sig at sende et så dårligt sinal ud, de ved ellers godt hvad de vil have for det og er det noget de vil forsætte med at gøre ?
Du køber det jo alligevel, ikke sandt? Som sagt, så kan der klemmes flere kanaler ind på samme plads hvis man komprimerer dem hårdere. Der har været råbt op om dette i mange andre fora, men så længe flertallet i befolkningen ikke klager, så skal du nok ikke regne med de store ændringer.

Enkelte kanaler har bebudet af deres HD kanaler ikke pakkes alt for hårdt, men jeg ved ikke om det nogensinde blev officielt bekræftet.
Af dkawa
jeg vil æde mit tastatur på at dit signal vil blive betydeligt bedre med en HD box fra yousee.

Jeg syns selv at mit analoge signal står flot, men nu har jeg bestilt en box, bare lige for at se forskellen. Om ikke andet kan jeg levere den tilbage om 6 mdr.