Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mr_Mo
Jeg skal til at købe en ny skærm og 15,4" laptop som også har HDMI. Som studerende har jeg ikke råd til at både købe en fjernsyn og monitor og har heller ikke så meget plads. Så jeg overvejer at købe en Zaptor og tilslutte denne til skærmen.

En løsning jeg har kigget lidt på er 27" Dell UltraSharp 2709W til 4.855 kr.

Hvor jeg kan forbinde min bærbare via HDMI og Zaptoren via component (component understøtter HD, ikke?). Hvis jeg forstået det rigtig fra prad.de's review 2709W , kan jeg så både få PiP og PAP:
Although it is possible to establish where the PIP image shall be displayed on the screen, unfortunately, only the Composite/Component connections are available as a source. It is a pity that it is not possible to also select the second DVI-D or one of the HDMI/DisplayPort connectors, since there is also a split-screen function. This function allows both images to be displayed side by side in the same size.
Det virker som en billig løsning. Det eneste negative er den store dot pitch, ellers skulle Dells S-PVA være godt nok til brug som fjernsyn og monitor? Input lag - er det noget der kun er vigtig ved online/LAN spil, eller har det virkning på f.eks. FPS spil ved single player?

Jeg synes 24" bliver lidt for lille for film og fjernsyn (selvom lige nu har jeg nok verdens mindste fjernsyn :P) og 30" er alt for stor hvis jeg skal sidde i skrivebordafstand og samtidig bliver alt for småt (pga. den høje opløsning) til desktop brug. Så jeg håber 27" er den perfekte kompromis...

Har I nogen kommentarer til ovenstående løsning? Vil det virke efter hensigten?

Et andet spørgsmål jeg har er lyden. Jeg har ikke så meget plads og vil også gerne holde det billigt. Jeg har kigget lidt på Logitech Z5500. Nogen kommentarer til det?

Tak på forhånd! ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dét setup skulle fungere udmærket - component kan godt give dig HD. Skærmen vil ikke have nogen billedforbedrende (eller -forværrende) kredsløb, så hvad der kommer ind i boksen kommer også ud på skærmen.

S-PVA panelet er også af den type som Samsung bruger i deres egne TV, så typen er god nok.

Inputlag kan godt mærkes i både single-player og multiplayer, men det er helt klart mest kritisk når du har brug for den ekstra præcision, som multiplayer kræver.
Af Mr_Mo
Tak for den hurtige svar yakken :)

Ja, udover den dynamiske kontrast, er det ikke noget billedforbedrende. Men det er jeg villig til at se bort fra, da jeg hellere vil have en monitor end at bruge en fjernsyn som computerskærm. Jeg tror jeg vælger denne setup, hvis der ikke kommer flere forslag og stoler på prad.de's kommentar om at Occasional gamers can still live well with the input lag of 47 ms or 3 fps. .
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Min egen 2007FP har også en del inputlag, men så længe jeg ikke spiller multiplayer spil, så har ikke oplevet noget jeg vil kalde generende.