Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Wendigo
Hej alle.
Jeg er lidt i tvivl om hvilke gaming 24'' skærme i max 5500kr klassen, der er værd at kigge efter. Kan i hjælpe mig på det område?

Og er det rigtigt, at hvis jeg vælger en 24'', så skal jeg køre i 1920x1200 for ikke at få gnidninger i grafikken (hvis jeg fx kører i lavere opløsning)

mvh. Lasse
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis skærmen understøtter 1:1 pixelmapping, så kan den vise sorte kanter når du benytter opløsninger mindre end 1920x1200. Det fungerer oftest ret godt.

Desværre så er denne feature ikke noget der skiltes med i specifikationerne, så dér skal der nok personlige erfaringer med de individuelle modeller på banen.

Er det primært gaming, den skal bruges til?
Af Wendigo
Hej yakken, ja gaming. Og måske en dvd film i sjældne stunder :D

EDIT: Jeg læste tråden lidt længere nede ang. Dell ultrasharp 2408WFP. Og jeg tror jeg går en bue uden om den. Også selvom dell siger de skulle have rettet nogle ting i den nyeste rev. udgave.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
LG modellen har et S-IPS panel, som giver nogle langt højere betragtningsvinkler og bedre farver end de to andre. Den har dog en lavere responstid, men det burde ikke være noget problem for denne type skærm. Vær dog opmærksom på at punktstørrelsen er lidt højere på den, idet den er på 26" men har samme opløsning som de to Samsung-modeller.

Samsung-modellerne er begge af TN typen, der har begrænsede betragtningsvinkler, men til gengæld vil være ret hurtige til spil - især 240 modellen.

Af de tre vil LGs model give dig den bedste all-round skærm, men når du kun skal spille på den, så vil S-IPS måske være lidt overkill, da det ofte er grafikere og andre med behov for præcise farver der vælger denne type skærm. Hvis du vil betale prisen for den, så vil den dog være et udmærket valg.
Af Wendigo
T240 vs 2493HM så :) da det primært er spil.
De er ret ens må jeg nok sige på papiret.

Hvor meget kender du til T240 modellen, yakken?
Det eneste rigtige at gøre, er vel at finde dem og se dem live.
Men hvis nogle har prøvet begge eller en af dem, så giv også lidt response :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Desværre ikke andet end de få gange jeg har set den i en butik og så den test vi har af lillebror T220. Du bør nok se den i en butik - det er især betragtningsvinklerne du bør undersøge. Benyt evt. vores testprogram, som kan lægges på en USB stick og tag den med i butikken. Her bør du se på de ensfarvede farveflader, der er i testen - rød er ret god til at spotte forskel i farver pga. betragtningsvinkler.
Af Wendigo
T240 og 2493HM fik jeg set live her i mandags. Og jeg må da nok enerkende at T240 havde et langt bedre billed med farverne. Jeg anede ikke hvad jeg skulle justere på dem, så jeg satte dem bare begge 2 til "auto" og vurdere ud fra det.
Men jeg er stadig på dybt vand. Enten kræver 2493HM bare lidt justering, så der kommer lidt skarphed i farverne, eller også er T240 bare det bedre. Hmmm :s
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
vil du da ikke have T240? Er det et problem hvis den er bedst?
Af Wendigo
self. vil jeg gerne have T240, men jeg svinger mellem T240 og 2493HM :o
Nu tar' jeg lige ud til computercity igen og sætter dem begge 2 til "game mode" Så må vi se hvilken en der tager sig bedst ud.
Af Wendigo
Okay det bliver T240. 2493HM var jeg simplthen stadig ikke improneret af, uanset hvordan jeg justere den i menu'en.

Min første fladskærm lol. Damn jeg kommer til at savne min trofaste samsung syncmaster 957mb 19'' CRT :(
Af Wendigo
Den BenQ V2400W eller BenQ G2400WD ser ret interessant ud.
Må jeg lige finde lidt information om. Det bliver så de sidste flaskærme jeg kigger efter. 2 ny udfordrerer til T240 istedet for 2493HM. Jeg vender tilbage når jeg engang har set dem live :p
Af runo18
Hej

Har du fået testet de 2 sidste skærme ? og funden frem til den bedste af de 3 sidste, kikker efter din tråd da det er svært at få folk frem af busken og hjælpe en med et valg i andre tråde.