Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af CarlsenDK
Jeg har aldrig haft problemer med hovedpine. Men nu de gamle "kasse skærme" er blevet skiftet ud med fladskærme, så er jeg begyndt at få hovedpine når jeg sidder ved computeren i nogle timer. Har siddet i længere tid foran 4 forskellige computer fladskærme, hvoraf kun een IKKE giver mig hovedpine.

Jeg har købt en Samsung SyncMaster 2232bw til hjemmebrug, og den giver mig hovedpine efter 1-2 timer. Jeg har justeret brigtness voldsomt ned, hvilket reducerer pinen, men langt fra fjerner den.

På arbejdet bruger jeg en Dell monitor, og den giver mig ingen hovepine problemer overhovedet.

Nogen der ved noget om hvorfor fladskærme kan give hovedpine, og hvad man evt. skal forsøge at gå efter?..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Kan det tænkes at lysforholdet på din arbejdsplads er anderledes end derhjemme? Det burde stort set kun være lysstyrken på skærmen der kan være årsag til hovedpinen. Der er ikke noget flimmer på skærmen, som kan medvirke til det.

Tænd evt. lidt mere lys ved din arbejdsplads derhjemme.
Af CarlsenDK
Jeg har forsøgt mig med lys i lokalet, og brigthness er skruet helt i bund på skærmen.. stadig hovedpine.

Sidste weekend havde jeg en spille-weekend med nogle venner, hvor jeg lånte en vens skærm. Sad 14 timer i træk i et halv mørkt lokale. Ingen hovedpine.

Føler mig ret overbevidst om at det har noget med skærmen at gøre.
Af CarlsenDK
Der er andre instillinger jeg kan lege med for skærmen, såsom sharpness og contrast..

Hvordan er den ideele belysning i rummet? Jeg har en spotlight lige ved siden af skærmen, og en alm. loft lampe.
Af CarlsenDK
Jeg bruger ikke briller.

Min vens skærm er en ældre 4:3 samsung 913n syncmaster.

Dell skærmen på arbejde er en "E248wFPb"
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg kan ikke lige umiddelbart se noget mønster i forhold til skærmene. Begge Samsung skærme har paneler af typen TN fra Samsung selv. Dell skærmen har også et TN panel - formentlig også fra Samsung.

Det eneste jeg lige kan udlede, er også lysforholdene i dit hjem, som måske generer dit syn. Der er hvert fald ikke væsenligt forskel på de tre skærme du nævner her i tråden.

Har du adgang til en skærm med panel af en anden type end TN? Det kunne være interessant at se om det også opstår her.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Altenativet er at du sidder forkert foran din hjemme Pc, så du eksempelvis spænder i nakken. Det kan giver hovedpine og nakkepine.

Kigger du lige ud, opad eller nedad på skærmen?
Senest rettet af Rasmus Larsen 02 okt 2008, 17:32, rettet i alt 1 gang.
Af CarlsenDK
På arbejde kigger jeg nedad.. Har ikke tænkt over det derhjemme, men kan da lige se om der er nogen forskel når jeg kommer hjem.

Tak for input.. Jeg må prøve at lege rundt med lys forhold, sidde stilling, højder, osv.

Er forslag til f.eks. kontrast instillinger, mht belasting af øjne.. Jeg har skruet brightness ned fra 80 til 10, lol.. Samsung's skærme har det med at være sygeligt hidsige med lys, når de kommer fra fabrikken.
Brugeravatar
Af kthomsen
OK, er i sikre på det er skærmen?? O-O
Altså hvis det kun er derhjemme i samme rum, kunne det faktisk være andre ting der spiller ind, såsom skimmelsvamp!
Man ved sq aldrig! :o
Af CarlsenDK
hehe.. det tror jeg nu næppe.

Jeg har haft samme hovedpine problemer, da jeg anvendte en anden skærm end den jeg gør nu på arbejde.
Brugeravatar
Af kthomsen
:)

Jaja det var bare en ting at være obs på! lol

Men så kan det sagtens være ergonomisk.
Sørg for at du kigger lidt nedad som du gør på job og at højden passer så du kan støtte dine håndled på bord/keyboard og kan slappe af i skuldrene. Men meget lavere må det ikke være.
Af Cyber Andy
Kunne det ikke tænkes, at du har brug for briller? Det lyder ret sansynligt efter min vurdering. Du spænder ved at fokuserer og bliver træt i hovedet (ondt)..

Tjek en brillemand og få testet synes Free.

Håber du finder ud af det !