Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Thor-thor
Så vil jeg da godt beklage overfor diverse LCD disciple at jeg skriver at han skulle overveje plasma også.

Enhver ved jo at de bedste beslutninger opstår ved, på forhånd, at udelukke nogle muligheder.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Døren svinger begge veje. Nu har jeg gjort opmærksom på hvorfor det kunne være relevant at nævne andre modeller, så behøver vi vist ikke træde mere rundt i det.

Hvis fiskerendk stadig er fast besluttet ikke at ville have plasma, så vil de fleste nok også respektere det. Når bare han udelukker noget på et veloplyst grundlag, så er det jo fint nok.
Af TYBO
Jammen jeg kan slet ikke se at plasma skal være løsning når det skal bruges til mediecenter og stå med fast billed med en musikafspiller i temlig mange timer sikkert.
Det skriger jo lang væk af LCD.
Det vil også være temlig dyrt med en 50" Full HD plasma med dens strømforbrug.
Af DKpacmann
:) Det er ok - fra nu af sparer vi på udråbstegnene !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
TYBO skrev:Det skriger jo lang væk af LCD.
Det vil også være temlig dyrt med en 50" Full HD plasma med dens strømforbrug.
Og det er helt fint at du synes det.

Et 52" LCD TV bruger desuden samme effekt, som et plasma TV. LX5090 forbruger i underkanten af 280 Watt i gennemsnit, hvor et Sony X-serie i 46" bruger godt det samme - i 52" bruger det mere. Uanset hvilket TV du vælger så vil du få en strømsluger. Selv Samsungs nye LED TV bruger i en 40" version over 130 Watt og godt 200 Watt ukalibreret. Det argument må du holde op med at bruge for det holder ikke vand i virkeligheden.
Af TYBO
Du svarede stadig ikke på hvorfor du synes at et 50" plasma passer ind til et mediecenter som står med det samme billed det meste af tiden.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det tror jeg såmen heller ikke jeg behøver. Jeg har ikke foreslået det - jeg foreslog at vente på Pioneers LCD model.

Da der spørges til "bedste billedkvalitet", så er den foreslåede Pioneer i hvert fald en mulighed (på nær at prisen er en anelse høj). Rasmus har ikke kunnet fremprovokere retention eller nogen former for burn-in på den - hverken fra menuer, PC- eller konsol-brug.
Af fiskerendk
Skal siges jeg er på ingen måde LCD mand eller Plasma mand eller lign. Jeg ser på teknologien som den nu engang er. Og jeg ved jo fra andres erfaringer at LCD helt sikkert er det bedste valg til MediaCenter.

Selvfølgelig er jeg lutter og øre overfor plasma teknologien og jeg ved jo godt at Pioneers LX5090 er et pisse godt TV. Spørgsmålet er bar om et par timers brug af Winamp/IE om dagen (i weekenderne nok lidt længere) i længen vil skabe retension/burn-in for det er ikke hensigtsmæssigt.

Man kan kalde det misbrug eller hvad man vil, men faktum er at det er det skærmen skal bruges til.

Og det er her min skepsis kommer ind med Plasma. Der skal ik herske nogen tvivl om at skulle det udelukkende bruges til film havde jeg med det samme valgt LX5090'eren.

Jeg mangler bar nogle kvalificerede bud på hvor meget der skal til for at få de retension? Og om det er betydeligt mindre en for bar 1 år gl. tv til sammenligning.

Og nej jeg tager ikke stilling til om hvor langt jeg sidder for skærmen og kan leve med 720p for det kan jeg ik. Fordi 1080p gør en forskel. Om ikke andet på længere sigt. Og giver man 20-25k for et tv skulle det også kunne bruges om 3 år.

Strømforbrug er fuldstændig ligemeget. Jeg bidrager iforvejen rigeligt til den globale opvarming så et par 100w til eller fra gør nok ik den store forskel, når man alligevel starter sine Crown forstærkere op. på noget over 1kw. :D
Af martinlk
fiskerendk skrev:Og nej jeg tager ikke stilling til om hvor langt jeg sidder for skærmen og kan leve med 720p for det kan jeg ik. Fordi 1080p gør en forskel. Om ikke andet på længere sigt. Og giver man 20-25k for et tv skulle det også kunne bruges om 3 år.
Øhm, hvad? 1080p i dag er ikke anderledes end det er om 3 år. Det eneste der sker med tiden er, at dine øjne bli'r ringere, hvilket gør 1080p endnu mere unødvendigt.
Af TYBO
Yakken: sorry det var en anden som foreslog den.

Forresten så lige 46W4500 i dag...GAL den var lækker og stod godt.
De 100HZ gjorde virklig forskellen i forhold til 46W4000 som stod lige ved siden af.

Den kan du rolig købe.
Af nk666
For at forsvare hvad andre har skrevet kan jeg fortælle at jeg selv i ca 4 år nu har brugt plasma tv til x-box og nu ps3 og uden problemmer med media afspilleren stående i mange timer på fast billede... Nu har jeg så lige bestilt det nye Pioneer 5090H grundet kvaliteten på plasma er blevet meget bedre end hvad jeg havde.
. Her påstod sælgeren at pioneer var testet til 24 eller 48timer kan sku ikke huske hvad det var, men med statisk billede uden problem. Det var ikke sådan at der var garanti på det, men de havde gjort meget for at sikre at det kunne holde til normalt brug.. Det var en klasse A forhandler, men om det var salgs gas ander jeg ikke...
Af fiskerendk
Hvis nogen dog bar kunne teste om det virkelig er rigtigt så er der ingen tvivl om at det blev et Pioneer LX5090H.. Men er der nok ik nogen der er villige til.
Af stenergut
Det er klart at hvis du skal have det samme billede stående på skærmen i flere timer, så skal du IKKE vælge plasma. Troede bare det primært handlede om billedekvalitet. Overvejet en screensaver? :)
Af fiskerendk
martinlk skrev:
fiskerendk skrev:Og nej jeg tager ikke stilling til om hvor langt jeg sidder for skærmen og kan leve med 720p for det kan jeg ik. Fordi 1080p gør en forskel. Om ikke andet på længere sigt. Og giver man 20-25k for et tv skulle det også kunne bruges om 3 år.
Øhm, hvad? 1080p i dag er ikke anderledes end det er om 3 år. Det eneste der sker med tiden er, at dine øjne bli'r ringere, hvilket gør 1080p endnu mere unødvendigt.
Nej 1080p er ikke anderledes om 3 år. Problemet i denne her diskusion omkring opløsning er jo ikke så meget om du kan se den enkelte pixel eller ej. Men om 3 år skal man nok regne med at der kun sælges 1080p materiale.

Problemet er så at du bliver nød til at nedscalere dit billede fra 1080p til 720p dette giver nogle tap i detajle graden. Jeg kan refere til en rigtig god artikle om hvorfor vi netop skal vælge 1080p displays. Artiklen omhandler både 1080i vs 1080p samt hvad der sker når du op/nedscalere et billede fra f.eks. 1080p til 720p.

Link:
http://www.hometheaterhifi.com/volume_1 ... art-1.html
Senest rettet af fiskerendk 04 okt 2008, 03:20, rettet i alt 1 gang.