Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

hej allesammen :).

er kommet i tvivl om hvilken fladskærm jeg skal vælge. er blevet forslået px80 på en tidligere tråd jeg lavede, og den er blevet meget rost, den er bla. på flatpanels anbefalingslister(spille og tv listen). nogle der har oplevelser med de 2 skærme, så skriv endelig. Men nu er jeg så gået hen og kommet i tvivl da jeg har fundet ud af at px80 ikke har mpeg4, og det har sonys model, og det er en stor fordel. Vil det ikke sige at jeg ikke kan se tv 2012 hvis jeg køber px80, uden en ekstra boks?

på forhånd tak.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det vil sige at du skal have en ekstra boks i 2012.
Af toft
det jo nedern, hvad tror du sådan en kommer til at koste? 400 kr?. og er panasonicen meget bedre end sonyen?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
HD boksen kan købes på Yousee's hjemmeside allerede nu, men 400 kr. er nok lige optimistisk nok.

Hvis du køber en digital TV-pakke oveni, så slipper du med 1700 kr. eller 59 kr./måned i leje.
Af toft
okay, fandme dyrt, men vil næsten vædde med man kan få dem til 500 kr til den tid, alligevel 3-4 år til. Er panasonic ikke en utrolig go skærm til prisen? nogle der har erfaringer med den? både tilsluttet til en ps3,og også bare normalt tv kiggeri?

på forhånd tak :) .
Af martinlk
Der findes uanede mængder af tråde herinde omkring PX80, så vær venlig og søg inden du spørger.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
... og vi har endda en test af skærmen i vores testsektion (godt nok i 42" ). Der er masser af informationer at hente uden at starte endnu en tråd om hvordan PX80 klarer sig.
Af farbruun
yakken skrev:... og vi har endda en test af skærmen i vores testsektion (godt nok i 42" ). Der er masser af informationer at hente uden at starte endnu en tråd om hvordan PX80 klarer sig.
Jo, men er konklusionen ikke anderledes for en 37"?

Alle de "kloge" plejer at sige minimum 42" for plasma ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, konklusion er den samme. Hvem siger at plasma skal være minimum 42"? SÅ kloge kan de næppe være.
Af farbruun
yakken skrev:Nej, konklusion er den samme. Hvem siger at plasma skal være minimum 42"? SÅ kloge kan de næppe være.
Lad os gå udenom argumenter i form af mudderkastning!

Begrund/uddyb gerne - (du har sikkert ret, men jeg vil gerne vide hvorfor)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvad er det jeg skal argumentere for? Billedbehandlingen i 37" modellen og 42" modellen er præcis den samme. Det er kun størrelsen på panelet og et par og fyrre pixels i højden til forskel. Der vil være lidt forskel i hvor du bør placere dig ift. skærmen, men det er minimalt havd det har af betydning.

I stedet for at jeg skal forklare vores test igen, så kunne du jo forklare hvad der skulle gøre et 37" plasma TV dårligere end et 42"? Og hvorfor det samme ikke gør sig gældende for LCD? Det her skal ikke tolkes som et arrogant opstød, men jeg vil oprigtigt gerne høre forklaringen.
Af farbruun
yakken skrev:Hvad er det jeg skal argumentere for? Billedbehandlingen i 37" modellen og 42" modellen er præcis den samme. Det er kun størrelsen på panelet og et par og fyrre pixels i højden til forskel. Der vil være lidt forskel i hvor du bør placere dig ift. skærmen, men det er minimalt havd det har af betydning.

I stedet for at jeg skal forklare vores test igen, så kunne du jo forklare hvad der skulle gøre et 37" plasma TV dårligere end et 42"? Og hvorfor det samme ikke gør sig gældende for LCD? Det her skal ikke tolkes som et arrogant opstød, men jeg vil oprigtigt gerne høre forklaringen.
Jamen, bare for at undgå misforståelser. Jeg vil VIRKELIG gerne høre argumenterne - eller måske endnu bedre - modargumenter. For jeg har i DEN grad oplevet, at PLASMA skal være mindst 42" er en "endegyldig" sandhed i de fleste butikker jeg har spurgt til fladskærms tv.

Jeg er i den situation, at jeg har fået tildelt (8.000 kr.) til at købe et tv - jeg prøver at danne mig et overblik baseret på input alle steder fra. Størrelsen skal være 37" eller 40". Jeg har haft kig på Samsung 6-serie, men har efterhånden bevæget mig væk fra denne og over mod Sony W4500, som jeg designmæssigt synes er flot.

Men, PX80 kunne også være en mulighed - så spørgsmålet er:

Hvorfor mon, at man anbefaler plasma i minimum 42" i 95% af alle de butikker jeg har været? er det noget der hører fortiden til? fordi 95% af alle ansatte er inkompetente (det er bestemt ikke umuligt)? eller?
Af Thor-thor
farbruun skrev:
Jamen, bare for at undgå misforståelser. Jeg vil VIRKELIG gerne høre argumenterne - eller måske endnu bedre - modargumenter. For jeg har i DEN grad oplevet, at PLASMA skal være mindst 42" er en "endegyldig" sandhed i de fleste butikker jeg har spurgt til fladskærms tv.

Jeg er i den situation, at jeg har fået tildelt (8.000 kr.) til at købe et tv - jeg prøver at danne mig et overblik baseret på input alle steder fra. Størrelsen skal være 37" eller 40". Jeg har haft kig på Samsung 6-serie, men har efterhånden bevæget mig væk fra denne og over mod Sony W4500, som jeg designmæssigt synes er flot.

Men, PX80 kunne også være en mulighed - så spørgsmålet er:

Hvorfor mon, at man anbefaler plasma i minimum 42" i 95% af alle de butikker jeg har været? er det noget der hører fortiden til? fordi 95% af alle ansatte er inkompetente (det er bestemt ikke umuligt)? eller?
Kan jo umuligt svare på hvorfor "folk" mener at 42 er minimum for plasma! Kan bare sige at det ikke er rigtigt!

Billedkvaliteten på en 37" og 42" PX80 er den samme, de to er jo ens bortset fra den "lille" størrelsesforskel.

Hvis ikke du har nogle specifikke behov, i forhold til at se kabeltv (evt. DVB-C tuner), sidder "tæt på" (fullhd) så ville jeg gå efter en 42PX80.

Den har fået ufattelig meget ros og prisen, der efterhånden er nede omkring 6500,- for 42", må siges at være rigtig fornuftig.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvorfor spørger du ikke ekspedienterne selv i stedet for at bede mig om at forklare deres råd? Undskyld hvis det her lyder lidt hårdt, men det er vel ikke meningen at du skal rende ud og samle udokumenterede påstande ind, som vi så skal bruge tid på at skyde i sænk?

Jeg vil godt give et bud på sammenhængen:

I fordums tider (dvs. for et par år siden) var plasma TV hensat til at kunne fabrikeres i størrelser fra 42" og opefter pga. den størrelse en pixel rent fysisk havde. Denne teknologi er naturligvis blevet bedre og i dag kan man lave plasma TV med HD opløsning på 32". Der er intet der dikterer at et plasma TV på eksempelvis 37" skulle være ringere end et på 42" givet at opløsning mv. ellers er den samme.

Jeg kan ikke se hvordan jeg skal argumentere specifikt for, at et større plasma TV automatisk er bedre end et mindre alene ud fra tommemålet. Måden billedet dannes på er den samme, algoritmerne i TVet kan bruges hvad enten TVet er lille eller stort og den fysiske indpakning af TVet er ligeledes fuldstændig identisk.

Jeg vil tro, at ekspedienterne er så fastgroede i den gamle slager om, at plasma TV kun laves fra og med 42" at de automatisk fyrer den svada af i dag også. Der kan være aspekter omkring strømforbruget, der spiller ind hvor et LCD TV på 32" muligvis bruger en anelse mindre strøm, men det er vel ikke dét du har fået som forklaring?