Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af simonselmer
Hej

Jeg kan godt lide Samsungs og Dells skærme men håber ikke jeg som altid skal bruger adskillige timer på at sætte mig ind i forskel på forskellige modeller. Så jeg håber der her er nogen der allerede har den viden, der vil anbefale mig et par gode skal fra Samsung eller Dell. Eller en tredje hvis du synes.
Jeg regner med at give 2500-4000.

Jeg håber på gode forslag og gerne med en kort forklaring hvorfor, da jeg gerne over for mig selv vil vide hvorfor jeg har valgt den ene frem for den anden.

På forhånd mange tak.
Mvh. Simon
Brugeravatar
Af melen
Det kommer an på hvad du skal bruge skærmen til?
Af Cyber Andy
Jeg var selv godt forvirret over samtlige modeller. Men Jeg købte mig en LG 2600HP. Den har S-IPS panel og står fremragende.

Har ikke fortrudt på nogen måder.. Lækker skærm og godt billede sammenlignet med min tidligere LG med TN panel
Af Rocco
Sorry for hijacking.

Jeg er selv ret glad for Samsung og bestilte 24" 245 B, men fik at vide, at modellen ikke længere laves af producenten. Ved I hvilken Samsungmodel, der skulle have overtaget fra 245 B'eren?

Alternativt er jeg selv i markedet efter en god gamer (og kun til gaming/internet) 24" skærm?
Af Rocco
Ikke specielt konkret, Yak.

Der må da være en vis sammenhæng mellem segmentet, som 245B'eren henvendte sig til og den model, som Samsung vil lade overtage?

Der findes f.eks. en plus model, der er lidt billigere, men jeg kan ikke se forskellen? Har du selv kendskab til hvilken af de 25 Samsungskærme du linkede til, der generelt anerkendes som en god gamerskærm?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der var lagt lidt op til, at du selv skulle spotte 245B+ modellen, som også fremgår af Samsungs hjemmeside. Hvis du leder efter efterfølgeren til 245B, så er det selvsagt 245B+ du skal se på.

Du kan se mere om den her:
http://www.samsung.com/dk/consumer/deta ... HUBCBL/EDC

Hvis du ikke kan se forskellen på 245B og 245B+ så er der nok ikke tale om store ændringer. Ofte så opgraderer Samsung deres model med et +, hvor det måske kun er tilføjelsen af en mere hidsig overdrive, der afskiller de to modeller.

Samsungs serie til gamere er nok deres T-modeller, så fås i både 22", 24" og 26" med og uden tuner (HD angiver at der er tuner i).
Af Rocco
OK - tak.

Jeg tog dit indlæg forkert, og vurderede det ret arrogant bare at linke til samtlige Samsung skærme :-) My bad.

Jeg havde faktisk fået det indtryk, at 245B'eren var betragtet som en solid gamerskærm. Af samme grund bestilte jeg en i går (så først dit indlæg nu). Håber ikke det er en decideret fejl i forhold til en T-model?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg forsøgte at begrænse visningen til udelukkende at være 24" modellerne, men EDBpriser VIL bare ikke vise søgninger hvor man bruger "lig med" i deres kriterier.

Nej, jeg tror ikke der er den store forskel på de to. Samsung har lidt af en fetisch med det design både deres TV og deres nye monitors har fået, hvor 245B giver dig et mere anonymt design (og noget kønnere i min mening).

Der har været lidt kritik af 245B for dens begrænsede betragtningsvinkler, men det skulle undre mig meget hvis T-modellen har rettet op på det. Du må nok bare vente og se om det generer dig. Det er nok især forskel i farver fra top til bund du bør lægge mærke til.
Af Rocco
yakken skrev: Det er nok især forskel i farver fra top til bund du bør lægge mærke til.
Enig med dig på designspørgsmålet.

Har jeg forstået det ret: Jeg kan ikke kalibrere mig ud af betragtningsvinklerne og forskel i farver? De andre skærme jeg har haft, hvor jeg synes det var mærkbart har jeg justeret lidt på vinklen på skærmen i forhold til min siddeposition, men da man konstant skifter position (i hvert fald når man spiller et par timer), er det ikke holdbart i længden.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det er korrekt forstået. Betragtningsvinklerne kan du ikke kompensere ved at ændre på farverne idet en kalibrering påvirker hele skærmfladen ensartet, hvor forskelle i kontrast pga. vinklen til skærmen vil være forskellig hen over skærmen. Med >24" modeller har du en ret stor vinkel fra dine øjne og ud til kanterne på skærmen, hvilket gør problemet endnu mere synligt.

Der har også været rygter om at der spares på den diffuse coating, der puttes yderst på skærmen, som har til opgave at sprede lyset mere. Hvis denne coating ikke er så effektiv til at sprede lyset, så mindskes betragtningsvinklerne yderligere. Det var især Samusngs modeller der blev fremhævet i den henseende, men jeg synes dog at erindre, at det var 22" modellen der stod for skud.
Af mhca
Jeg sidder pt. lidt mere desperat og kigger på skærme, hvor jeg nu alligevel overvejer en 24" skærm for at opnå den højere opløsning.

Kan du fortælle lidt nærmere om dine erfaringer med skærmen? (Er det i øvrigt 245B eller 245B+ du har købt?)
Er det et problem med betragtningsvinkler?

Denne skærm har vel ikke pixelmapping 1:1 ligesom Dell, vel?
Den ekstra opløsning er jo lidt et problem i fx Crysis, der er krævende!

Mvh. Martin