Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Zycho
Hejsa,

Jeg står og skal opgradere min tv-størrelse (ny lejlighed, wuhu!), og eftersom mit nuværende tv er Samsungs LE-26R86, hvilket jeg er meget glad for, holder jeg mig nok til et Samsung.

Jeg har set mig varm på deres nye A656 serie, men jeg vil ikke have mere end 37" (heller ikke mindre!).

#1: Spørgsmålet er om det er smart at vælge det?

Jeg sidder 3 m. fra skærmen normalt (når jeg spiller xbox360 rykker jeg dog sommetider op til ca. 1,5 m :-)

Jeg har læst at 1080P FullHD kun er smart hvis signalet også er 1080P, hvilket jeg ikke har noget af endnu (men måske i fremtiden).

#2: Er jeg dårligere stillet med en FullHD opløsning når jeg ser analogt tv, frem for en skærm med f.eks. 1366x768? (gør opskaleringen det mere grynet?)

#3: Sælger online butikker så som Getmore og Befro kun parallel-importerede tv, så man SKAL i FONA el. lign. for at få en dansk-produceret model?

Mange tak!!
Af BC
Hej !

Hvis du søger for at det er den Danske model så får du med de fleste Samsung modeler C - tuner og så har du mulighed for at se digital TV via dit Cabel stik uden You See box !!! Du skal bare ha et kort fra You See som koster en lille smule. Der er et par Samsung på det Danske marked idag som desuden har den nye standard for at du kan se HD dirækte fra din kabel TV leverandør Yuo See 4 kanaler idag og fra den 1.1.09 TV2 film fra kl. 19.00 til 23.00 ogens alle 7 dag.

Alle de nye Samsung modeler 2009 som begynder at komme på marked fra næste uge har alle C - Tuner og MPEG 4.

Så vis jeg var dig så ville det blive en Dansk model af Samsung.

Der ud over for du beder garant vilkår og Dansk menue !

Hilsen 207 cc
Af Zycho
Hej!

Tak for det gode svar!

De nye modeller du snakker om - hedder de stadig A656 og sådan? Hvor kan de købes? Hvad hedder den nye HD-standard så man kan se HD-tv?

Mange tak! :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Fuld HD er ikke en ulempe ved alm. SD signaler, men det er heller ikke nogen fordel. I teorien er det nemmere at skalere til så høj en opløsning, som muligt, men det kræver selvfølgelig også mere regnekraft. Det er ikke dette der bør være din bekymring.

Til gengæld så er fuld HD ret ligegyldigt så længe skærmen er så lille som den du har kig på her. 37" er ikke helt stort nok til at du vil kunne se alle de detaljer et 1080p signal kan tilbyde hvis du sidder i en normal afstand fra dit TV. Der skal du op i betydeligt større størrelser.

Den standard HD TV sendes i er MPEG4, hvilket A656 ikke har. For at se HD TV uden brug af en ekstra boks, så kræves der:
- En indbygget tuner til det format du vil se, dvs. DVB-C til kabel-TV og DVB-T for luftbårne signaler.
- Indbygget MPEG4 dekoder til den tuner du vil benytte
- Et CA modul som passer til det TV du har. Dette kort kan typisk købes hos forhandleren og skal bruges til at indsætte dekoderkortet fra eksempelvis Yousee i. Sådan et modul koster ca. 600 kr.
- Et HD og digitalt abonnement hos din udbyder. Dette koster ekstra.
- Et dekoderkort fra udbyderen. Dette kort koster et halvårligt gebyr på godt 200 kr.

Det er kun punkt 1 og 2 du får ved indkøbet af TV og du skal selv sørge for at få fat i det rigtige TV, så det har både den rigtige tuner OG MPEG4 dekodning.
Af Zycho
Tak for svaret!

Hvis vi ser bort fra emnet om en ekstern boks eller ej, men bare antager at jeg har mulighed for at se digitalt tv, og evt. HD-tv. Vil jeg have omtrændt samme glæde af f.eks. A456 som ikke er full-HD, som en A656? LE-37A646 har selvfølgelig 100Mhz osv, men vil det komme til udtryk?

Hvis jeg lige så godt kan tage en skærm med en 1366x798 opløsning, så sparer man jo et par tusser.

Hvis jeg lige så godt kan tage en skærm uden full-HD, hvilken 37" LCD ville så kunne anbefales (som er bedre en A456)?

Tusind tak!!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det kommer an på hvor tæt på TVet du kommer til at sidde, jf. vores guide her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511

Personligt ville jeg se på et plasma-TV i stedet, men det afhænger også af hvad du helt konkret har tænkt dig at bruge TVet til.

Vi har en liste over TV vi anbefaler:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1169844738

og vi har en guide til fordele og ulemper ved plasma/LCD her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1220975428

Derudover kan du jo læse vores købsguide:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1210750202
Af Zycho
Tusind tak for de gode svar.

Jeg har besluttet mig for at det nok bliver A656. Efter at have læst om Plasma kontra LCD, mener jeg at det nok er det smarteste (ser tv i et oplyst lokale osv.).

Nu skal jeg dog finde ud af om jeg skal have A1F modellen eller A1C (den danske mener jeg).

Er der nogen der ved om A1C modellens tuner understøtter HD-tv, eller er det kun digitalt tv?

Er A1C modellen de ekstra 3500 kr mere værd?
(fra 7115 til 10600) Hvis man køber en tunerboks fra yousee koster det jo kun 2186 kr inklusivt 6 mnd digitalt tv.

Mange tak!
Af farbruun
Zycho skrev: Er der nogen der ved om A1C modellens tuner understøtter HD-tv, eller er det kun digitalt tv?

Mindes at have læst (i en anden tråd), at det kræver MPEG4 - tuner i Samsungs 6-serie kører kun MPEG2. Så svaret må være nej til HD i den indbyggede tuner.

?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Har du et link til de skærme du har kig på? Efter sigende skulle Samsung jo opgradere deres serier så visse modeller (med et andet modelnummer, dog) skulle få MPEG4 understøttelse - men ikke A656, så vidt jeg husker. Den kommer nok til at få en anden endelse end "56".
Af Virgilen
656 bliver opgraderet med mpeg4 og kommer til at hedde 676. Den er frigivet fra Samsung og ifølge fona lander den i løbet af en uge
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Præcis. Tak for opklaringen Virgilen :) Så slipper jeg for at lede efter tråden igen.
Af Virgilen
Iøvrigt har jeg til de interesserede fundet ud af, at der endvidere kommer en 696, som er identisk med 676 bortset fra at designet er lig 7 serien.
Af Zycho
Ok, tak for info!

Vil 676 eller 696 have DVB-C tuner, og i så fald med MPEG4? Det mener jeg ikke, ud fra den hurtige søgning jeg har gjort.
Jeg modtager kun kabel-tv, så jeg kommer nok ikke til at bruge DVB-T tuneren....

Hilsen Jakob