Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af InZane
Jeg har, efter at have læst rundt omkring, snævret det ind til, at mit kommende tv nok skal være et plasma tv. Jeg tror også, at jeg har snævret det ind til to forskellige modeller, nemlig Panasonic TH42PX80 og LG 42PG6000.

Så vidt jeg kan læse rundt omkring, så minder billedet på de to modeller meget om hinanden, så hvad er det ellers, at jeg skal bygge mit valg på? Kan se at LG'en bl.a. har USB indgang og lidt flere indstillingsmuligheder, men omvendt har den, tilsyneladende, større tendens til burn-in end PX80.

Jeg synes, at LG er væsentlig kønnere og en anden "fordel" er, at jeg har et LG Home Cinema system, så jeg vil kunne benytte mig af Simplink (ikke at det overhoved er en vægtende faktor i mit valg).

Jeg håber, at nogle herinde kan kaste lys på forskellene, fordelene og ulemperne ved de to modeller. Lige nu hælder jeg mest til LG, men det skræmmer mig lidt, at det har en større tendens til burn-in. Forsvinder dette altid igen? Synes jeg læste et sted herinde, at logoet i hjørnet havde brændt sig fast, da man havde set en håndboldkamp (30-60min), men at det forsvandt igen efter 15-20sek. Så hvordan skal jeg forholde mig til denne "problematik"?
Af InZane
Ok, vil det så sige, hvis jeg omformulerer, at PG6000 har større tendens til retention end PX80?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Ja, det synes jeg. Det er ikke kritisk, men den opmærksomme bruger, vil bemærke det.

Jeg oplevede det specielt ved undertekster og meget statisk tekst, ved f.eks. PS3s musikafspiller. Det forsvinder kort efter igen.
Af InZane
Jeg må sige, at det er min største bekymring i forbindelse med køb af et plasma tv. Jeg kan godt finde på at se den samme kanal 3-4 timer i træk og der ville det jo i så fald været et (stort) problem.
Af TYBO
Burde ikke være et problem med Panasonicen.
Af InZane
Hvis jeg blot vidste, i hvor stor grad det forekommer, så ville jeg være mere "rolig"/afklaret.
Af Nick_S
Du vil helt bestemt ikke brænde noget fast hvis du ser samme kanel i 3-4 timer. Det skal stå noget længere. Og det gælder for begge skærme.

Men vælger du at kigge efter det kan du på PG6000 godt se at der forekommer mild retention forholdvist hurtigt, hvor jeg endnu ikke har set det på de Panasonic modeller jeg har stående, og det selv ved lang tids drift.

Skal du ikke bruge det til Blu-Ray afspilning ville jeg sgu nok snuppe PG6000 :)
Af InZane
Jeg har, på nuværende tidspunkt, ikke nogen Blu-Ray afspiller, så det skal jeg ikke bruge det til i den nærmeste fremtid og formodentlig heller ikke inden for det næste års tid.
Brugeravatar
Af radiomand
PG-6000 har 256 step i hver farve (RGB), hvilken giver 16,7 milloner farvenuancer.

PX-80 har 4096 step i hver farve (RGB), hvilken giver 68 millarder farvenuancer, dette giver et mere naturtro billed.
Af InZane
Hvad ville I andre vælge, hvis I skulle vælge mellem disse to skærme? Venligst begrund.
Brugeravatar
Af kthomsen
Har selv PX80 og vil klart anbefale den. Har ikke selv set skyggen af retention endnu. Og det er efter normal tv brug, sport med logo og stilling i toppen og filmaften med 2-3 film. Og så er billedet på PX80 bare 10-4!
Af Bavianen
Har en 50" pg6000, og ville tilhver en tid vælge dette igen. Retentioner er overhovedet intet problem i mine øjne.
Dejlig lyd, dejlig menu, fedt billede, og masser af tilslutningsmuligheder.
Design, tjae....hvem kan slå det ??????? B&O, eller andre ......næææææppe

Men tro hvis du spørger herinde vil du altid ende ud med en px80 , endda hvis du søger en ny opvaske maskine.
Af InZane
Jeg har lige været inde i LCD Planet og se begge skærme. Efter at have rodet lidt med indstillingerne, synes jeg, at billedet på begge skærme var slående tæt på hinanden.

Jeg kunne ikke se tegn på retention på LG tv'et, til trods for, at det havde stået på TV2 siden de åbnede, dvs i små 2½ time.

Jeg synes PX80'erens billede virkede lidt roligere, men vi er ovre i marginalerne. Jeg synes ikke designet på PX80 er så grimt, som mange gerne vil gøre det til, men er enig i, at PG6000 er væsentlig kønnere (også en smule større). Samtidig synes jeg, at PG6000's fjernbetjening ligger noget mere behageligt i hånden og deres nye menusystem er en fornøjelse at bruge.'

Så lige nu er jeg efterladt i omtrent samme vildrede, som inden jeg tog afsted O-O